جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۶۱۷۱۲
تحلیل نیوزویک:

تمرکز دموکرات‌ها برای تخریب ترامپ، می‌تواند به نفع او باشد

افزایش قیمت نفت و گاز، پیچیدگی‌های موجود در خاورمیانه، خصومت‌های چین و روسیه، کمپینی مستقل برای ریاست‌جمهوری، تورم و افزایش نرخ بهره، و رکودی احتمالی در سال ۲۰۲۴، همگی مسائلی هستند که می‌توانند در این سال (۲۰۲۴) بر سر بایدن آوار شده و دونالد ترامپ را پیروز نبرد کنند...
نویسنده :
مونس نظری

به گزارش فراز، نیوزویک در مطلبی نوشت: به نظر می‌رسد دموکرات‌ها در مورد دونالد ترامپ دو نظر دارند. آنها قصد دارند او را به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان معرفی کنند؛ با این باور که جو بایدن یا هر دموکرات معقول دیگر، در انتخابات ۲۰۲۴ شکست خواهد خورد.

 

در عین‌حال دموکرات‌ها امید دارند که با کشاندن ترامپ به گود انتخابات او را به عنوان نماینده تمام چیزهای بد، و دشمن همه چیزهای خوب در زندگی امریکایی معرفی کرده و نابودش سازند. پیگرد قانونی علیه ترامپ با متمرکزکردن توجه عمومی به او و زمینه‌سازی برای محکوم‌شدنش به یک جنایت، هر دو در راستای تحقق همین اهداف بودند.

 

خوب! این استراتژی بسیار منطقی به نظر می‌رسد؛ اما به راحتی نیز این امکان وجود دارد که نتیجه معکوس داشته باشد.

 

تردیدی وجود ندارد که دموکرات‌ها با کشاندن ترامپ به دور انتخابات در لااقل سه دوره انتخاباتی، عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. او در میان رأی‌دهندگان وابسته به حزب دموکرات چهره بسیار نامحبوبی است. همان‌طور که جای شک‌و‌شبهه نیست که یورش اف‌بی‌آی به خانه ترامپ در پالم‌بیچ، فلوریدا، در آگوست گذشته توسط دولت بایدن، به عنوان ابزاری برای قراردادن ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ طراحی شده بود...

 

...تاکتیکی که جواب هم داد؛ چون دموکرات‌ها در سراسر کشور با ترامپ و نامزدهای مورد علاقه‌اش رقابت کرده و در انتخابات به تساوی رسیدند. کیفرخواست اخیر آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن، وجهه ترامپ را در میان جمهوری‌خواهان پررنگ‌تر ساخته است؛ تا حدی که حالا می‌توان یقین داشت که رئیس‌جمهور پیشین، سال آینده بار دیگر نامزد حزب خویش خواهد بود.

 

اما با این وجود، موضوع تا حدی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. حضور ترامپ در رأی‌گیری باعث نشد که جمهوری‌خواهان با اختلاف فاحشی شکست بخورند. در سال ۲۰۱۸ آنها در سنا اکثریت را کسب کرده و از سوی دیگر مجلس نمایندگان را از دست دادند. در سال ۲۰۲۰ ترامپ با اختلافی اندک از بایدن شکست خورد... هرچند که کمپین‌اش با رسوایی‌ها و مخالفت رسانه‌های خبری و تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا تحت‌تأثیر قرار گرفت. و در سال ۲۰۲۲ نیز حزب جمهوری‌خواه اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورد؛ در حالی که چندین رقابت نزدیک در سنا را از دست داد.

 

به علاوه، این دقیقاً همان چیزی بوده که کارشناسان و استراتژیست‌های دموکرات پیش از انتخابات ۲۰۱۶ گفته بودند: «ترامپ نمی‌تواند برنده شود. ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون گفته است که می‌خواهند از ترامپ به عنوان رقیب هیلاری استفاده کنند.»...

 

...تیم کلینتون نیز پیروزی قریب‌الوقوع او را عصر پیش از انتخابات جشن گرفته بود. رهبران جمهوری‌خواه در کنگره ترامپ را محکوم کردند و انتخابات را به طور کل به کلینتون واگذار نمودند. اما این میان اتفاقی نامحتمل رخ داد: ترامپ پیروز شد.

 

دموکرات‌ها گفتند که او تقلب کرده و دزدی اتفاق افتاده است. و حالا حرف‌شان این است که توافق کارشناسان و نظرسنجی‌هایی که در سال ۲۰۱۶ غلط از آب درآمدند، دیگر امکان تکرار ندارد...

 

...اما امکان وقوع مجدد این اتفاق هنوز هم وجود دارد. زیرا دولت بایدن بمب‌هایی کار گذاشته که ممکن است در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال آینده منفجر شوند...

 

...بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰، خانواده سلطنتی سعودی را به سبب نقشی که ادعا می‌شد در قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار داشته و سایر موارد نقض حقوق بشر، محکوم کردند. او گفت که دولتش با متوقف‌ساختن فروش تسلیحات به رژیم و مسدودسازی خرید نفت تولیدی عربستان توسط امریکا، عربستان‌سعودی را تحریم خواهد کرد.

 

در پاسخ نیز سعودیان درخواست‌های سال گذشته بایدن برای افزایش تولید نفت، جهت کاهش قیمت بنزین برای مصرف‌کنندگان امریکایی را مردود اعلام کردند. و همین ماه پیش هم عربستان‌سعودی در اقدامی خلاف میل ایالات‌متحده، توافقی را که چین برای عادی‌سازی روابط با ایران ترتیب داده بود، به امضا رساند.

 

و حالا رژیم سعودی در استراتژی افزایش قیمت جهانی، طرحی را برای کاهش بیشتر تولید نفت اعلام کرده است.

 

آیا سعودی‌ها ترامپ را به بایدن ترجیح می‌دهند؟ به نظر این‌طور می‌رسد. اگر چنین باشد رژیم ممکن است دوباره و آن هم درست در زمان انتخابات سال آینده، تولید را متوقف کند... اگر قیمت نفت در سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۴ به ۱۱۵ دلار در هر بشکه برسد (مثل اتفاقی که در اوایل سال ۲۰۲۲ رخ داد)، بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری به ترامپ یا هر نامزد دیگری که جمهوری‌خواهان معرفی کنند، می‌بازد...

 

...چرا که دولت او با سیاست‌هایی که برای محدودسازی تولیدات نفت و گاز (با عنوان زیست‌گرایی) در ایالات‌متحده اتخاذ کرده، خود را در برابر چنین مانورهایی آسیب‌پذیر ساخته است.

 

جنگ روسیه با اوکراین هم موضوع دیگری‌ست که می‌تواند سال آینده برای بایدن مشکلاتی ایجاد کند. ایالات‌متحده (با همکاری کشورهای اروپایی) برای تأمین تسلیحات پیشرفته اوکراین، عملاً به روسیه اعلام جنگ کرده است. و بایدن هم پوتین را به عنوان جنایت‌کار جنگی محکوم کرده... و این در حالی‌ست که برخی در دولت او حرف از تغییر رژیم در روسیه می‌زنند...

 

...افشای اسناد حساس اطلاعاتی اخیر نشان می‌دهد که ایالات‌متحده بیش از آنچه که پیش‌تر در عملیات نظامی روزانه اوکراین ادعا کرده بود، درگیر ماجرا شده است.

 

و با این اوصاف قاعدتاً هیچ جای تعجبی نمی‌ماند که روسیه به نوعی بخواهد تلافی کند. روسیه در گذشته نشان داده که نه‌تنها با جلوگیری از صادرات نفت و گاز، بلکه با بهره‌برداری از رسانه‌های اجتماعی (جهت ایجاد سردرگمی در ایالات‌متحده) ابزاری برای مهار منافع غرب در اختیار دارد.

 

پوتین ممکن است در آستانه انتخابات سال آینده این گزینه‌ها را به تمامی مورد مداقه قرار دهد. در این کارزار او ممکن است از سوی چین نیز مورد حمایت قرار گیرد؛ آن هم چینی که نسبت به اقدامات ایالات‌متحده برای حمایت از تایوان و سایر تلاش‌ها جهت کنترل نفوذ امریکا در منطقه رویکرد محتاطانه‌ای دارد.

 

در بخش داخلی، بایدن و دیگر رهبران دموکرات وعده دادند که در ازای حمایت‌های سال گذشته‌ی سناتور جو مانچین (از قانون به اشتباه نام‌گذاری‌شده‌ی تورم) بررسی مجوزهای نفت و گاز را تسریع بخشند.

 

پس از آنکه مانچین به این قانون رأی داد، دولت با ایجاد اختلال در اصلاحات مجاز، او را پشت‌سر گذاشت. و بدین‌ترتیب به مانچین و حامیانش ثابت کرد که بایدن شریک قابل اعتمادی نیست.

 

مطابق گزارشات مانچین حالا در حال بررسی یک کمپین مستقل برای ریاست‌جمهوری‌ست؛ کمپینی که بی‌شک رأی‌دهندگان میانه‌رویی را که رأی‌شان شاید بایدن بوده است، به شک بیندازد.

 

شرایط اقتصادی بزرگ‌ترین ریسکی است که بایدن و دموکرات‌ها در سال آینده با آن روبرویند. آنها در زمان به قدرت‌رسیدن، کسری بودجه فدرال را با طرح ۱.۹ تریلیون‌دلاری نجات امریکا، لایحه زیرساختی ۱ تریلیون‌دلاری، قانون کاهش تورم و سایر اقدامات، افزایش بیشتری دادند.

 

مخارج آنها باعث شعله‌ورشدن بیشتر تورم در سراسر اقتصاد شده و باعث گردید فدرال‌رزرو نرخ بهره را از حدوداً صفردرصد در سال ۲۰۲۱ به حوالی ۵ درصد افزایش دهد. در حال‌حاضر بازار مسکن نیز در رکود است و نرخ کنونی وام مسکن حالا نزدیک ۷ درصد شده است؛ یعنی بیش از دو برابر نرخ دو سال پیش.

 

بازار سهام از بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۱، سقوطی ۱۰ تا ۲۰ درصدی را تجربه کرده. و بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که اواخر امسال رکودی تازه در پیش است؛ نرخ بیکاری، افزایش و بهای سهام نیز کاهش می‌یابد... و در چنین شرایطی، قیمت‌های مصرف‌کننده کماکان رو به افزایش می‌رود.

 

 رکود در سال انتخابات اغلب معنایی ندارد جز آنکه حزبِ در قدرت شکست خورده است

 

افزایش قیمت نفت و گاز، پیچیدگی‌های موجود در خاورمیانه، خصومت‌های چین و روسیه، کمپینی مستقل برای ریاست‌جمهوری، تورم و افزایش نرخ بهره، و رکودی احتمالی در سال ۲۰۲۴، همگی مسائلی هستند که می‌توانند در این سال (۲۰۲۴) بر سر بایدن آوار شده و دونالد ترامپ را پیروز نبرد کنند.

 

حواس‌تان به آرزوهایی که می‌کنید باشد... ممکن است چیزی بیشتر از آنچه می‌خواسته‌اید به دست آورید. و این چه توصیه درستی‌ست! همانی که دموکرات‌ها، زمانی که با مخاطره مواجه می‌شوند، فراموشش می‌کنند.

 

 

 

منبع خبر : نیوزویک
منبع: نیوزویک
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!