پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۱۵۳۵
از جنگ اوکراین تا برنامه هسته‌ای ایران

افشای اسناد طبقه بندی شده جدید امنیتی در آمریکا

این اسناد که با عنوان «محرمانه» یا «خیلی محرمانه» مشخص شده‌اند، شامل اسلایدهای توجیهی حساسی در مورد چگونگی وضعیت جنگی در اوکراین در ماه‌های فوریه و مارچ امسال است. پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که این اسناد شبیه به‌روزرسانی‌های اطلاعاتی یا به‌روزرسانی‌های روزانه‌ای هستند که از سوی رهبران ارشد این کشور ارائه می‌شوند... هرچند به نظر می‌رسد در میان‌شان موارد نادرستی نیز وجود داشته باشد.
نویسنده :
مونس نظری

به گزارش فراز، رویترز در گزارشی خبر داد: آژانس‌های امنیت ملی ایالات‌متحده و وزارت دادگستری در حال بررسی انتشار ده‌ها سند طبقه‌بندی‌شده برای ارزیابی آسیب‌های وارده به امنیت ملی و روابط با متحدان و سایر کشورها از جمله اوکراین هستند.

 

در این مطلب رویترز دانسته‌ها و نادانسته‌هایی از آنچه که به نظر جدی‌ترین افشای اسرار ایالات‌متحده در سال‌های اخیر بوده، ارائه گردیده است:

 

آیا این اسناد واقعی هستند؟

 

مقامات ایالات‌متحده بر این باورند که بیشتر این موارد واقعیت دارند. اما برخی‌شان نیز در نمایش برآوردهای متورم ایالات‌متحده در مورد تلفات میدان نبرد اوکراین از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ و نیز اعداد کمتر اعلام‌شده نیروهای روسیه دست‌خوش تغییر شده‌اند.

 

معلوم نیست که آیا این اطلاعات ته‌مایه‌های دروغ هم دارند یا خیر. شاید هم بخشی از یک عملیات اطلاعاتی غلط از جانب روسیه و یا طرح ایالات‌متحده برای گمراه‌سازی مسکو در مورد برنامه‌های جنگی کیف باشند.

 

این‌ها چه جور اسنادی هستند؟

 

این اسناد که با عنوان «محرمانه» یا «خیلی محرمانه» مشخص شده‌اند، شامل اسلایدهای توجیهی حساسی در مورد چگونگی وضعیت جنگی در اوکراین در ماه‌های فوریه و مارچ امسال است. پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که این اسناد شبیه به‌روزرسانی‌های اطلاعاتی یا به‌روزرسانی‌های روزانه‌ای هستند که از سوی رهبران ارشد این کشور ارائه می‌شوند... هرچند به نظر می‌رسد در میان‌شان موارد نادرستی نیز وجود داشته باشد.

 

علامتی با عنوان NONFORN روی این داده‌ها ثبت شده است؛ بدین معنا که نمی‌توان آنها را با سازمان‌های اطلاعاتی خارجی به اشتراک گذاشت.

 

استئنائات نیز مواردی هستند که روی‌شان واژه FVEY یا Five Eyes به ثبت رسیده؛ که این علائم نیز اشاره دارند که خدمات جاسوسی کشورهای انگلیسی‌زبان کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند. هزاران نفری که دارای مجوزهای امنیتی بودند، قابلیت این داشتند که مطالبی که با این اندکس منتشر شده بود، مشاهده نمایند.

 

اما از آنجا که همه اسناد علامت FVEY را ندارند، مقامات ایالات‌متحده بر این باورند که هرکس که آنها را فاش کرده لزوماً باید امریکایی بوده باشد.

 

برخی اسناد نیز دارای علامت FISA هستند؛ بدین معنا که آنها تحت قانون نظارت اطلاعات خارجی [قانونی که بر نظارت ایالات‌متحده بر ارتباطات الکترونیکی حاکم است] جمع‌آوری شده‌اند.

 

این اسناد چگونه فاش شدند؟

 

مقامات ایالات‌متحده هنوز نمی‌دانند که این اسناد چگونه به فضای آنلاین راه یافته‌اند.

 

آثاری از تاخوردگی روی اسناد در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ که نشان می‌دهد احتمالاً آنها را تا کرده بوده‌اند تا پیش از اینکه جایی به ثبت برسند، بتوان پنهان‌شان کرد.

 

پلتفرم‌هایی که به تصاویر این اسناد اشاره داشتند عبارت بودند از: Discord (یک پلتفرم پیام‌رسان فوری و محبوب میان گیمرها)، برد پیام‌رسان آنلاین FourChan، برنامه پیام‌رسانی جهانی تلگرام رمزگذاری‌شده، و توئیتر.

 

با وجودی که تنها در چند روز گذشته بوده که این اسناد توجه خیل عظیمی را به خود جلب کردند، اما سایت تحقیقاتی منبع‌باز Bellingcat گفته است که شواهدی پیدا کرده است دال بر اینکه این اسناد _یا لااقل برخی از آنها_ در ماه مارچ یا حتی ماه ژانویه در رسانه‌های اجتماعی ظاهر شده‌اند.

 

در مقاله‌ای در باب «سفر غیرمحتمل»، Bellingcat اولین اشاراتِ مرتبط با نشت این اطلاعات را ردیابی کرده است... سرچشمه‌ی این موضوع برمی‌گردد به یکی از سرورهای Discord که حالا از رده خارج شده است. و به نقل از سه کاربر سابق، گویا شمار زیادی ازین اسناد در این سرور به اشتراک گذاشته شده است.

 

اسناد چه می‌گویند:

 

این اسناد طیف گسترده‌ای از موضوعات محبوب سیاست‌گذاران ایالات‌متحده را پوشش می‌دهد. از جمله:

 

- اوکراین: جزئیات حملات هوایی اوکراین، آسیب‌پذیری‌های دفاع هوایی این کشور و حتی اندازه برخی از واحدهای نظامی اوکراین.

 

- گروه واگنر: تشریح تعدادی از تلاش‌های دست‌یابی گروه مزدور روسی، از جمله به «مخاطبین» ترکیه، مقامات دولتی هائیتی و حضور روبه‌رشد و فزاینده‌ی این سازمان در مالی.

 

- خاورمیانه: به‌روزرسانی‌هایی در باب فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز اطلاعاتی درباره نحوه مذاکره امارات‌متحده‌عربی با روسیه برای کمک به ساخت مرکز نگهداری برخی از سلاح‌ها.

 

- چین: پیش‌بینی‌هایی در مورد چگونگی پاسخ چین به حملات اوکراین در خاک روسیه، به همراه جزئیاتی از برنامه‌های بریتانیا در منطقه هند و اقیانوس آرام.

 

- کره شمالی: جزئیات آزمایشات موشکی پیونگ‌یانگ و ارزیابیِ مبنی بر اینکه رژه ماه فوریه احتمالاً تهدید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را بیش از حد قلمداد کرده است.

 

- امریکای جنوبی: اطلاعاتی در باب برنامه مقامات برزیلی برای بازدید از مسکو در ماه آوریل جهت بحث در مورد طرح میانجی‌گری اوکراین.

 

- افریقا: ارزیابی این موضوع که فرانسه برای دست‌یابی به اهداف امنیتی در غرب و مرکز افریقا با مشکل مواجه خواهد شد.

 

 

 

منبع خبر : رویترز
منبع: رویترز
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!