شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۲۷۵۶

۴۵ میلیون دلار غرامت بخاطر یک خبر دروغ

[...] چند تن از خانواده‌های قربانیان که سال‌ها از سوی بینندگان این برنامه مورد اذیت و آزار قرار گرفته بودند، از جونز و شرکتش [Free Speech Systems]، در چهار پرونده قضایی جداگانه در کانکتیکات و تگزاس شکایت کردند.[...]جونز در حین حضور خود در جایگاه بالاخره پذیرفت که بیان اینکه در سندی هوک اتفاقی نیفتاده، «کاملاً غیر‎مسئولانه» بوده و او معتقد است که تیراندازی در سندی هوک «۱۰۰ درصد واقعی» بوده است.[...]
نویسنده :
مونس نظری

در پرونده هتک حرمت الکس جونز، بحث حقیقت، مهم‌تر از بحث پول است

 

در میان آخرین کلمات جسی لوئیس، واژه «فرار کن!» شنیده شد.

 

واژه‌ای که او در فاصله مکثی که در تیراندازی پیش آمده بود، با فریاد ادا کرد.

 

حادثه تیراندازی سال ۲۰۱۲ در مدرسه ابتدایی سندی هوک، در شهر کوچک کانکتیکات، جان کودکی شش ساله را به همراه ۱۹ کودک دیگر و نیز شش بزرگ‌سال گرفت.

 

۹ کودکی که فریاد فرار او را شنیدند، از این تیراندازی جان سالم در‎بردند.

 

ساعات پایانی شب بود که پدر جسی راهی چادر پزشکی قانونی شد... جایی که بقایای پسرش آنجا آرمیده بود.

 

پیراهن راگبی پسرک مثل همیشه باز مانده بود. و یک سوراخ گلوله به قاعده یک سکه، جمجمه‌اش را در نزدیکی فرق سرش سوراخ کرده بود.

 

مادرش، برای خاک‌سپاری کودک لباس گرم تنش کرد. و اردک‌های پلاستیکی و مردان ارتشی و کلاه استتار او را که همگی پلاستیکی بودند، در تابوتش قرار داد.

 

چند ساعت پس از حادثه تیراندازی بود که الکس جونز، خالق وب‌سایت Infowars، به بینندگان خود گفت: «این یک صحنه نمایشی بود... فکر می‌کنید دولت‌ها برای چه این صحنه‌سازی‌ها را انجام می‌دهند؟ برای آنکه سلاح‌هایمان را از دست‎‌مان بگیرند.»

 

در سال‌هایی که از پی آن آمدند نیز او به همین منوال به ایده‌پردازی‌های خویش ادامه داده و تیراندازی‌های گروهی را «اقدامی فریب‌کارانه» خوانده و والدین و فرزندان آنها را «بازیگران این بحران» خواند.

 

چند تن از خانواده‌های قربانیان که سال‌ها از سوی بینندگان این برنامه مورد اذیت و آزار قرار گرفته بودند، از جونز و شرکتش [Free Speech Systems]، در چهار پرونده قضایی جداگانه در کانکتیکات و تگزاس شکایت کردند.

 

و او در تمام پرونده‌ها مسئول شناخته شد؛ زیرا از تحویل اسنادی از قبیل صورت‌های مالی، آن هم مطابق دستور دادگاه خودداری کرده بود.

 

یکی از دادگاه‌های آستین، تگزاس، این هفته معلوم کرد که جونز چقدر باید به والدین جسی بپردازد.

 

شهادت‌شان گیرا و دل‌خراش بود. نیل هسلین، پدر جسی، گفت که نمی‌داند جونز، نظریه‌پردازی این توطئه را بر عهده داشته یا خیر... اما قطعاً او «آتش‌بیار این معرکه بوده است.»

 

او گفت که جونز زندگی‌اش را به جهنم تبدیل کرد. اقدامات او «بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری محض» بود.

 

او گفت که جانش در معرض خطر بوده است. و در واقع او و اسکارلت لوئیس، مادر جسی، در طول دادگاه تحت مراقبت‌های امنیتی قرار دارند.

 

خانم لوئیس در طول شهادتش مستقیماً رو به جونز گفت: «جسی واقعی بود... و من یک مادر واقعی‌ام.»

 

او گفت: «اصلاً باورم نمی‌شود که دارم با این لحنِ التماس‌گونه، مخاطب‌تان می‌گیرم. باید شما را تنبیه کرد تا دروغ‌گویی را متوقف کنید.»

 

جونز حتی در دادگاه نمی‌توانست صادق باشد. قاضی دادگاه مجبور شد دو بار او را به سبب زیر پا گذاردن سوگندش مبنی بر گفتن حقیقت، سرزنش کند.

 

روز بعد هم مجبور شد به او یادآوری کند که: «این نمایش شما نیست!»

 

آن‌طور که چارلی وارزل، در آتلانتیک نوشته است: تماشای تذکر قاضی به جونز، کسی که سال‌ها در حال انتشار تئوری توطئه در مورد سندی هوک و نیز بمب‌گذاری اوکلاهوما در سال ۱۹۹۵، و تیراندازی مدرسه پارکلند در ۲۰۱۸ بود، «بسیار دل‌خراش بود.»

 

جونز در حین حضور خود در جایگاه بالاخره پذیرفت که بیان اینکه در سندی هوک اتفاقی نیفتاده، «کاملاً غیر‎مسئولانه» بوده و او معتقد است که تیراندازی در سندی هوک «۱۰۰ درصد واقعی» بوده است.

 

تکان‌دهنده‌تر، افشاگری وکیل والدین بود. او پیام‌های متنی ارسالی از تلفن همراه آقای جونز را فاش کرد که نشان می‌دادند عامل توطئه، شواهد حیاتی را از دعاوی افترا پنهان کرده است.

 

در آن زمان جونز ادعا کرده بود که هیچ پیامی مربوط به سندی هوک در اختیار ندارد. و این ادعا را بارها در جلسات محاکمه، و در حالی که سوگند هم یاد کرده بود، تکرار کرد.

 

اما پیام‌های متنی او نشان می‌دادند که دروغ گفته است.

 

متون دیگری نیز بودند که در تضاد با شهادت او بودند.

 

به عنوان مثال، او شهادت داد که در سال ۲۰۱۸، پس از راه‌اندازی چندین رسانه اجتماعی و پلتفرم، میلیون‌ها دلار از دست داده است. اما متون و ایمیل‌های فاش‌شده نشان می‌دادند که درآمد او افزایش نیز داشته است.

 

تنها چند روز طول کشید تا هیئت‌منصفه تگزاس تصمیم خود را اعلام کند. وکیل آقای جونز از هیئت‌منصفه خواست که به والدین پاداشی ۸ دلاری بدهد.

 

اما شاکیان ۱۵۰ میلیون دلار درخواست کرده بودند. آنها پول را برای خودشان نمی‌خواستند. در واقع امید داشتند که یک حکم مالی بزرگ بتواند به آقای جونز و دیگر نظریه‌پردازان توطئه، مجازاتی به‌حق اعمال کند.

 

وکیل والدین جسی در بیانیه اعلامی خود گفت: «سخنرانی خرجی ندارد... اما شما باید تاوان دروغ‌های خود را بپردازید.»

 

هیئت منصفه نیز به جونز، دستور پرداخت غرامتی ۴.۱ میلیون دلاری را داد... مبلغی بسیار پایین‌تر از آنچه که انتظار داشتند.

 

اما این تنها آغاز مشکلات دعاوی جونز بود. مرحله دوم محاکمه در مورد خسارات مجازات، در تاریخ ۵ اوت آغاز شد.

 

پس از ۵ ساعت بحث و بررسی، هیئت منصفه به اتفاق آراء به والدین جسی ۴۵.۲ میلیون دلار غرامت جزایی اعطا کرد... که بسیار بالاتر از ۴.۱ میلیون دلاری بود که در تاریخ ۴ آگوست به عنوان غرامت پرداخت شده بود.

 

شرکت آقای جونز، فیری اسپیچ سیستمز، و شرکت اینفووارز، ماه گذشته اعلام ورشکستگی کرده‌اند. و این موضوع ممکن است بر دیگر پرونده‌های افترای سندی هوک که قرار است ماه آینده آغاز شوند، تأثیر بگذارد.

 

این پرونده تنها دو ماه پس از حادثه قتل‌عام دیگری در یک مدرسه در یووالدی تگزاس باز شده است... جایی که در آن ۱۹ کودک و ۲ معلم به قتل رسیدند.

 

این تیراندازی و تیراندازی‌های دیگر در موافقت مجلس سنا با گسترده‌ترین قانون اصلاحات اسلحه در سه دهه اخیر مؤثر بوده است. تدابیری که از سوی پرزیدنت بایدن امضا شده و به قانون تبدیل شد.

 

تئوری‌های توطئه ممکن است راه‌حل‌های سخت‌تری هم داشته باشند... چون این تئوری‌ها موذیانه‌اند و ردکردن‌شان بسیار سخت.

 

ورونیک د لا روزا، مادر نوآ پوزنر، که او نیز در همان روز وحشتناک سال ۲۰۱۲ کشته شده بود، در کتاب سندی هوک خانم ویلیامسون گفت: «تحریف حقایق، عواقب وحشتناکی دارند که امکان گریز از آنها وجود ندارد.»

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!