سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۵۲۷۴۸
چانه‌زنی هسته‌ای در هتل کوبورگ ادامه دارد

ادعای مقام اروپایی در مورد سپاه

ادعای مقام اروپایی در مورد سپاه
گفتگوها برای زنده کردن دوباره توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در حالی در محل هتل تاریخی «کوبورگ» وین در حال برگزاری است که برخی منابع اروپایی از «رها شدن» در خواست قبلی ایران مبنی بر خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی مورد ادعای واشنگتن خبر داده است.

به گزارش ایسنا یک مقام ارشد اروپایی ادعا کرد که مذاکره‌کنندگان تضمین‌هایی مبنی بر عدم مختل شدن توافق در صورت خروج احتمالی آمریکا از آن حاصل کرده‌اند و می‌گویند که قدرت‌های جهانی به دنبال نهایی کردن متن توافق هستند.

 

این مقام اروپایی مدعی شده که درخواست ایران مبنی بر خروج نام سپاه از لیست گروهک‌های ترویستی آمریکا رها شده است. به گفته این مقام، به این مسئله «در آینده» و پس از حصول توافق پرداخته خواهد شد.

 

مقام ارشد اتحادیه اروپا با اعلام اینکه پس از ازسرگیری مذاکرات در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده عنوان کرد که این پیشرفت‌ها شامل تضمین‌هایی است که در آن آمریکا با زیرپا گذاشتن قول‌هایش در آینده نتواند توافق را مختل کند. او ادعا کرد: ما حال تضمین‌هایی اساسی در اختیار داریم. آن جایی که من دریافته‌ام ایران خوشحال است و در رابطه با آنچه که در متن توافق است، احساس خرسندی می‌کند.

 

همزمان، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین از گفت‌وگوی خود با هیات مذاکره‌کننده ایران بر سر برجام خبر داد.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: دیدار پرثمر دیگری نیز با همتایان ایرانی در مذاکرات وین بر سر برجام داشتم.

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم روز جمعه گفت: «موضع ما بسیار روشن است و هرگز تغییر نکرده است: «این طرح (برجام) باید منحصراً به شکلی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و بدون هیچ گونه اضافات یا حذفیات بازیابی شود.» به گفته وزیر امور خارجه روسیه «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند طرح اصلاح‌شده را موضوع توافق جدید قرار دهند، در حالی که ایرانی‌ها اصرار دارند که همه چیز طبق مصوبه سال ۲۰۱۵ باشد.»

 

لاوروف گفت: «من معتقدم که موضع ایران کاملاً مشروع است. آمریکایی ها از این طرح خارج شدند که همه و خود آمریکایی ها زمانی آن را تایید کرده بودند. از آنجایی که واشنگتن تلاش کرده بود آن را نابود کند، البته واشنگتن باید صرفاً موضع خود را پس بگیرد و بازگردد و در حال حاضر مسئله این است.»

 

از سوی دیگر یک مقام ارشد کاخ سفید با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریباً کامل شده، ادعا کرد که زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است! «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه مدعی شد که زمان برای تهران جهت بازگشت به توافق هسته‌ای در حال تمام شدن است.

 

گفتنی است برخی رسانه ها امروز به نقل از خبرگزاری بلومبرگ مدعی شدند که این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گزارش داده که موانع احیای برجام می‌توانند ظرف ۷۲ ساعت برطرف شوند یا دیگر توافقی امکان‌پذیر نخواهد بود. آنها گفته‌اند که این امر مستلزم تصمیم‌گیری‌های سیاسی در سطح بالا در تهران و واشنگتن است، اما به نظر می‌رسد که تمایل دو طرف برای سازش با یکدیگر کم‌تر شده است.

 

مذاکرات ایران و ۱+۴ در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنجشنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفت‌وگوهای مستقیم از سر گرفته شد. آخرین بار ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در دوحه با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!