جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۲۴۴۰
به اتهام جنایت علیه بشریت

باز‎پرس روس خواستار محکمه‌ای جدید برای اوکراین شد

رئیس کمیته تحقیقات روسیه گفت که مسکو ۹۲ تن از اعضای نیروهای مسلح اوکراین را به جنایت علیه بشریت متهم کرده و پیشنهاد یک دادگاه بین‌المللی را داده است؛ دادگاهی که مصحلت است کشورهایی چون ایران و بولیوی و روسیه نیز از آن حمایت کنند.
نویسنده :
مونس نظری

روزنامه‌ی دولتی «روسییسکایا گازتا» در روز دو‎شنبه به نقل از الکساندر باستریکین، رئیس کمیته، «بیش از ۲۰۰ نفر و از جمله نمایندگان فرماندهی عالی نیروهای مسلح اوکراین و همچنین فرماندهان واحدهای نظامی را به گلوله‌بارانِ جمعیت غیر‎نظامی متهم کرد.»

او گفت که اوکراینی‌ها در جنایات (بی‌حدومرز) علیه صلح و امنیت بشری دست داشته‌اند. باستریکین که کمیته‌اش مسئول بررسی جنایات بزرگ است، گفت که ۹۲ تن از فرماندهان و زیر‎دستان‌شان متهم شده‌اند؛ ۹۶ نفر (از جمله ۵۱ فرمانده نیروهای مسلح دیگر) نیز تحت تعقیب هستند. رویترز به طور مستقل نتوانسته است ادعاهای کمیته را تأیید کند و مقامات اوکراینی نیز بلافاصله برای اظهار‎نظر در این باب در دسترس نبود.

ایالات‌متحده و بیش از ۴۰ کشور دیگر در اوایل ماه جاری، برای هماهنگی تحقیقاتِ جنایاتِ مشکوکِ جنگی، به توافق رسیدند. از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در ماه فوریه، نیروهای روسیه، شهرهای اوکراین را تا حد ویرانه بمباران کردند و تلی از اجساد را در خیابان‌ها و روستاهای اشغالی پشت‌سر باقی گذاشتند. اوکراین مدعی‌ است که ده‌ها هزار غیر‌نظامی در کشورش کشته شده‌اند. هر‎چند مسکو این موضوع را انکار می‌کند.

البته گزارش‌هایی نیز مبنی بر بدرفتاری اوکراینی‌ها با زندانیان روسی وجود دارد. اما اکثر قریب‌به‌اتفاق اتهامات مستندشده، ادعای جنایاتی است که توسط مهاجمان روس و نیابت‌های آنها صورت گرفته است. گزارش‌هایی که اغلب‌شان توسط سازمان ملل متحد سندسازی شده است.

از باستریکین پرسش‌هایی از تحقیقات کمیته در مورد اقدامات نیروهای امنیتی اوکراین در جمهوری‌های مردمی خودخوانده دونتسک و لوهانسک و مناطق جدایی‌طلب و نیز مناطق تحت حمایت مسکو در منطقه صنعتی شرق اوکراین پرسیده شد. و اینکه آیا امکان انجام این تحقیقات تحت نظارت سازمان ملل وجود دارد یا خیر.

پاسخ او نیز این بود که با توجه به «اجماع غربی» در حمایت از اوکراین، همکاری با شرکای روسی در کشورهای مشترک‌المنافع مناسب‌تر است. به عنوان مثال سازمان پیمان امنیت جمعی و گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای. باستریکین افزود که «مقتضی است» که در این مهم با کشورهایی که موضعی مستقل در قبال اوکراین دارند، به ویژه ایران و سوریه و بولیوی، همکاری وجود داشته باشد.

باستریکین گفت ۱۳۰۰ تحقیق جنایی علیه اعضای ارتش، رهبری سیاسی، انجمن‌های ملی‌گرای رادیکال، و تشکل‌های مسلح اوکراین، آغاز شده و بیش از ۴۰۰ نفر تا این لحظه پاسخ‌گو بوده‌اند.

اهداف این تحقیقات، مواردی نظیر کارمندان وزارت بهداشت اوکراین بود؛ که او بدون ارائه هیچ مدرکی، آنها را به توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، متهم کرد... اتهامی که به شهروندان بریتانیا و ایالات‌متحده و کانادا و هلند و گرجستان نیز وارد شد.

او گفت که هشت پرونده جنایی نیز در مورد حمله به سفارت‌خانه‌های روسیه، و نمایندگی‌های دیگر آنها در هلند، ایرلند، لیتوانی، جمهوری چک، لهستان، رومانی و فرانسه تشکیل شده است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!