پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۱۵
تحقیقات بیشتر، پرده از ماجرای قتل روزنامه‌نگار الجزیره برمی‌دارد

چه کسی خانم روزنامه‌نگار را کشت؟

چه کسی خانم روزنامه‌نگار را کشت؟
«نیویورک تایمز» در تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که «شیرین ابو اکله»، روزنامه نگار الجزیره «به احتمال زیاد»، به ضرب گلوله یک سرباز اسراییلی به قتل رسیده‌است. تحقیق تازه «نیویورک تایمز» به تحقیقات پرشمار دیگر اضافه شد تا احتمال کشته‌شدن خبرنگار فلسطینی-آمریکایی به دست نیروهای رژیم صهیونیستیی افزایش یابد.
نویسنده :
سینا جهانی

در این گزارش نیویورک تایمز که روز دوشنبه منتشر شد، آمده که هیچ فرد مسلح فلسطینی در زمان کشته‌شدن «ابو عاقله» در سرزمین اشغالی، در نزدیکی او نبوده است و نظریه‌های اولیه رژیم صهیونیستی را مبنی بر مقصر دانستن فلسطینی‌ها در این حادثه رد می‌کند.

این تحقیقات با استناد به فیلم‌های ویدئویی موجود، شهادت شاهدان و تحلیل صوتی گلوله‌های شلیک شده در زمان کشته شدن ابو عاقله منتشر شده است. در این گزارش آمده: «تحقیق یک ماهه نیویورک تایمز نشان داد که گلوله‌ای که خانم ابو اکله را به قتل رساند از محل تقریبی استقرار کاروان نظامی رژیم صهیونیستی و به احتمال زیاد توسط یک سرباز از یگان‌های پیشرو شلیک شده است.»

 

قتل ابو عاقله عمدی بوده؟

 

قتل «ابوعاقله» در یازدهم ماه می، خشم جامعه بین المللی را برانگیخت و موجی از مطالبات را در مورد حملات به خبرنگاران آغاز کرد. روزنامه نگار مقتول به مدت ۲۵ سال به پوشش وقایع و حملات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرداخت و به چهره‌ای آشنا در سراسر جهان عرب تبدیل شد. او در حالی کشته شد که در لباس مطبوعات به تن داشت و به وضوح او را به عنوان یک روزنامه‌نگار معرفی می‌کرد. شلیک به خانم خبرنگار،‌ زمانی اتفاق افتاد که داشت برای پوشش خبری حمله نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر جنین در کرانه باختری آماده می‌شد.

شیرین ابو اکله

گزارش‌های واشنگتن پست، آسوشیتدپرس و گروه تحقیقاتی بلینگ‌کت، پیش‌تر به این نتیجه رسیده بودند که نیروهای رژیم صهیونیستی «ابو عاقله» را کشته‌اند. شبکه سی‌ان‌ان در ماه گذشته اعلام کرد که بر اساس شواهد، این روزنامه‌نگار در یک «حمله هدف‌مند نیروهای رژیم صهیونیستیی» کشته شده‌است.

تحقیقات تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین نشان داد که ابو اکله عمداً توسط نیروهای رژیم صهیونیستی مورد هدف گلوله قرار گرفته‌است. هفته گذشته الجزیره تصویری از گلوله‌ای که «ابو اکله» را کشته بود به دست آورد که از سر او خارج شده بود. به گفته کارشناسان بالستیک و پزشکی قانونی، این گلوله برای سوراخ کردن زره طراحی شده و در تفنگ‌های «ام۴» ارتش اسراییل استفاده می‌شود. به گفته کارشناسان، سر گلوله در ایالات متحده ساخته شده‌است. شبکه رسانه‌ای الجزیره نیز نیروهای رژیم صهیونیستی را به «ترور بی‌رحمانه» این روزنامه‌نگار متهم کرد.

 

معرکه اطلاع‌رسانی مقامات اسراییل

 

مقامات رژیم صهیونیستی که بارها داستان خود را در مورد چگونگی کشته‌شدن «ابو عاقله» تغییر داده، چنین گزارش‌هایی را رد کرده است. در اواخر ماه می، «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعتراض خود را به «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی خود نسبت به آنچه او آن را «تحقیق مغرضانه درباره مرگ ابو اکله توسط تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین به اصطلاح «تحقیقات» سی‌ان‌ان می‌خواند، ابراز کرد.

بلینکن و دیگر مقامات دولت «جو بایدن»، خواستار تحقیقات شفاف درباره قتل ابو عاقله شده‌اند و در عین حال تاکید دارند که رژیم صهیونیستی مرجع انجام چنین تحقیقاتی است. واشنگتن همچنین خبر دخالت احتمالی دادگاه کیفری بین المللی را در این پرونده رد کرد. مدافعان حقوق فلسطین، موضع آمریکا را محکوم کرده و تاکید می‌کنند که نمی‌توان به رژیم صهیونیستی برای تحقیق درباره خودش اعتماد کرد.

 

مرگ فلسطینی‌ها؛ عادی یا بی‌اهمیت؟!

 

در گزارش روز دوشنبه نیویورک تایمز آمده است: «مرگ‌ فلسطینی‌ها به ندرت مورد توجه بین‌المللی قرار می‌گیرد و سربازان متهم به جنایت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن به ندرت محکوم می‌شوند». علی‌رغم تحقیقات و شواهد موجود که انگشت اتهام را به سوی رژیم صهیونیستی نشانه رفته، «بلینکن» در اوایل این ماه گفت که حقایق مربوط به قتل ابو اکله «هنوز اثبات نشده است».

در همان اظهارات، دیپلمات ارشد آمریکایی خواستار انجام تحقیقات «مستقل» شد، اما وزارت امور خارجه ایالات متحده بعدها به الجزیره گفت که «هیچ تغییری» در رویکرد ایالات متحده ایجاد نشده و رژیم صهیونیستی باید طرفی باشد که تحقیقات را انجام می‌دهد. پس از کشته شدن «ابو عاقله»، نیروهای رژیم صهیونیستیی به عزاداران حاضر در مراسم تشییع او حمله کردند و نزدیک بود که تابوت روزنامه‌نگار مقتول را از دست حمل‌کنندگانش به زمین بیندازند.

رژیم صهیونیستی در ابتدا اعلام کرد که «به نظر می‌رسد فلسطینی‌های مسلح مسوول کشتن ابو اکله بوده‌اند». پس از این حادثه، دفتر «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم ویدیویی را از تیراندازی مردان مسلح فلسطینی به یک کوچه به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد آن‌ها کسانی بودند که به ابو اکله شلیک کردند. اما این تئوری به سرعت رد شد. زیرا این ویدیو ساعاتی پیش از کشته شدن خبرنگار گرفته شده بود و مردان مسلح در ویدیو نیز هیچ دیدی به روزنامه‌نگار مقتول که صدها متر دورتر کشته شد نداشتند.

چند روز بعد، ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این روزنامه‌نگار ممکن است در اثر تیراندازی رژیم صهیونیستی کشته شده باشد، اما احتمال شلیک عمدی به او را رد کرد. مقامات اسراییلی نیز موضع خود را در مورد تحقیقات تغییر داده‌اند. در حالی که رژیم صهیونیستی دسترسی به گلوله شلیک‌شده به خانم روزنامه‌نگار را در همان ابتدا درخواست کرده بود، حالا اعلام کرده که هیچ بررسی جنایی در مورد این حادثه از سوی اسراییل وجود نخواهد داشت.

رسانه‌های اسراییلی اما، بعدها به نقل از وکیل ارشد ارتش رژیم صهیونیستی گفتند که ارتش همه تلاش خود را برای بررسی این حادثه به کار خواهد گرفت. با این حال، در اوایل ماه جاری، واشنگتن پست به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی گفت که «پیش‌تر به این نتیجه رسیده بود که هیچ رفتار مجرمانه‌ای در قتل ابو اکله وجود نداشته است».

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!