شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۱۷۷۸
مساله این است

جهان‌وطن باشیم یا ملی‌گرا؟

جهان‌وطن باشیم یا ملی‌گرا؟
اگر قرار بود جهانی‌سازی، دنیا و اقتصادهایش را به هم نزدیک کند، «تجزیه» یا «fragmentation» اصطلاحی است که نشان می‌دهد چگونه آن‌ها از هم جدا می‌شوند. رخدادی که امروز شاهدش هستیم، تمام انتظارها برای جهانی‌شدن و احقاق نظم جهانی را به باد داده است.
نویسنده :
سینا جهانی

منظور از تجزیه چیست؟

 

منظور اقتصاددان‌ها از «تجزیه»، شکست در نوعی تجارت و سرمایه‌گذاری بین مرزی است که نظم جهانی اقتصاد را در ۳ دهه گذشته تعریف کرده است. این اتفاق، نوعی از جهانی‌زدایی یا فروپاشی نظم جهانی است. حصارهایی که در اطراف ابرقدرت‌های ملی یا منطقه‌ای کشیده می‌شوند.

بندری در چین در حالی که چین متعهد به کاهش تدریجی قرنطینه کووید-۱۹ در شانگهای شده، بندر اوکلند در کالیفرنیا همچنان شاهد کاهش ترافیک است و حجم کلی آن نسبت به یک سال گذشته ۷درصد کاهش یافته است.

 

شواهدی وجود دارد؟

 

خروج مک دونالد از روسیه نمونه خوبی از پایان ظاهری عقاید «جهان‌شهری» است. استارباکس نیز در هفته جاری اقدام مشابهی کرد. خروج شرکت‌های غربی می‌تواند روسیه و چین را به یکدیگر نزدیک‌تر کند. «ایر بی‌ان‌بی» نیز فهرست‌های خود را نه به دلایل سیاسی، بلکه برای پرهیز از دیوان‌سالاری از چین خارج می‌کند.

 

پایان موج جهانی شدن؟

 

«جروم پاول»، رییس فدرال رزرو، که همچنان امیدوار است تورم بی‌سابقه ماه‌های اخیر را با افزایش نرخ بهره کنترل کند، هفته گذشته در رویداد وال استریت ژورنال گفت که «ایالات متحده و سایر اقتصادهای جهان از سال‌ها قیمت پایین سود برده‌اند و همه این‌ها به لطف جهانی‌شدن همراه با پیشرفت‌های فناوری بود. حالا اما احتمال این وجود دارد که فرایند جهانی‌سازی معکوس شود». او همچنین استدلال کرد که در آینده، زنجیره‌های تأمین بهتر می‌توانند در برابر اختلالاتی مانند یک بیماری همه‌گیر و حتی یک جنگ مقاومت کنند.

 

وقفه‌های جهانی

 

فراتر از تصمیماتی که توسط غول‌های شرکتی و صنعتی گرفته می‌شود، بسیاری از بازارهای حیاتی، مانند نفت و گاز و مواد غذایی، به عرضه جهانی وابسته‌اند. به نظر می رسد روسیه غلات اوکراین را غارت می‌کند. تصاویر ماهواره‌ای، کشتی‌های روس را در حال بارگیری غلات در بندری در کریمه نشان می‌دهد که مقصدشان می‌تواند هر کشوری باشد که روسیه می تواند برای خرید به آن برسد.

کشتی باربری روسیه در کریمه

این تصاویر دو کشتی فله‌بر را با پرچم روسیه در حال پهلوگیری و بارگیری غلات اوکراینی دزدیده شده نشان می‌دهد. «ولادیمیر زلنسکی»، رییس جمهوری اوکراین، روسیه را به «دزدیدن تدریجی» و فروش محصولات غذایی اوکراین متهم کرد. ظرفیت این کشتی‌ها ۳۰هزار تن است و وزارت دفاع اوکراین در اوایل ماه جاری تخمین زد که از زمان حمله روسیه به اوکراین، حدود ۴۰۰هزار تن به سرقت رفته و از اوکراین خارج شده است.

کشتی باربری روسیه در کریمه

ذخایر غلات اوکراین برای تامین غذای جهان، به ویژه در آفریقا و خاورمیانه، حیاتی است. در حالی که روسیه بنادر اوکراین را مسدود می‌کند، ایالات متحده و اروپا در تلاش هستند تا مسیرهای جایگزینی برای عبور غلات این کشور جنگ‌زده و همچنین جلوگیری از کمبود مواد غذایی در جهان ایجاد کنند.

 

احتمال سقوط صنعت پنل‌های خورشیدی

 

مساله دیگر، بحث در مورد افزایش اعتبار مالیاتی برای افرادی است که پنل‌های خورشیدی نصب می‌کنند. دولت ایالات متحده قرار است واردات از کامبوج، مالزی، تایلند و ویتنام را که از قطعات ساخت چین استفاده می‌کند، به دلیل فرار از پرداخت تعرفه‌ها جریمه کند. همین کل صنعت را در لبه پرتگاه قرار داده است.

برداشتن تعرفه‌ها، حامیان مهار چین را ناامید خواهد کرد. همچنین پرسش‌ها در مورد اینکه این اقدام چقدر می‌تواند تورم را کنترل کند افزایش می‌یابد. کاخ سفید در بحبوحه بررسی جامعی درمورد لغو تعرفه‌ها و چگونگی مواجهه با چین است.

 

پرونده علیه تعرفه‌ها

 

«فرید زکریا»، خبرنگار سی‌ان‌ان، بخشی از برنامه خود را در روز یکشنبه به شکست دولت «جو بایدن» در برداشتن تعرفه‌ها اختصاص داد. به عقیده «زکریا»، رییس جمهوری ایالات متحده از پیامدهای سیاسی این اقدام در داخل کشور هراس دارد.

او کاخ سفید را به خاطر «ترس از حمله جمهوری‌خواهان به هر تغییر بزرگ» مورد انتقاد قرار داد: «اخلال در جهانی‌سازی و مخالفت با تجارت آزاد در ایالات متحده وخیم‌تر شده است».

«دونالد ترامپ»، رییس جمهوری پیشین آمریکا، از این موضوع سوءاستفاده کرد و کشورهای «ترنس پسیفیک» را به خاک و خون کشید. زکریا گفت: «عقل متعارف در ایالات متحده نشان داده که دهه‌ها تجارت آزاد منجر به رکود دستمزدها برای طبقه متوسط و بدبختی برای طبقه کارگر شده است.»

زکریا استدلال کرد که جهانی‌سازی با ارزان‌تر کردن و در دسترس‌تر کردن کالاهای کلیدی مانند غذا، پوشاک و فناوری برای تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها، زندگی را در واقع بهتر کرده است: «ما شاهد هستیم که وقتی بادهای اقتصادی در جهت مخالف می‌وزند و هزینه‌ها افزایش می‌یابند، چه اتفاقی می‌افتد. حتی ممکن است همه ما را نسبت به جهانی شدن کمی نوستالژیک کند.»

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!