جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۱۶۷۳

هر مرگ با سلاح گرم، ۴۲۰ دلار بودجه!

هر مرگ با سلاح گرم، ۴۲۰ دلار بودجه!
واقعیت مسلم این است که بحث خشونت با اسلحه، به طور قابل‌توجهی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته و پژوهش اندکی در موردش صورت گرفته است. انتظار می‌رود که میزان بودجه در سال‌های آینده افزایش پیدا کند. اما تحقیقات، مستلزم صرف زمان هستند و هنوز بسیاری از پرسش‌های اساسی (مثل: علت تمایلِ عاملان خشونت با اسلحه، به استفاده از سلاح گرم چه بوده است... و دیگر اینکه کدام قوانین، به بیشترین کاهش در جرایم اسلحه می‌انجامند) بی‌پاسخ مانده‌اند.
نویسنده :
مونس نظری

بودجه‌ی تخصیص‌یافته به این موضوع در حال افزایش است؛ اما هنوز این مقدار، کسری از مبلغی هم نیست که برای حوادث مرتبط با خودکشی یا تلفات بر‎آمده از سوء مصرف مواد مخدر هزینه می‌شود.

 

بحث کنترل اسلحه، از بحث‌بر‎انگیز‎ترین موضوعاتِ مطرح در ایالات‌متحده است.

 

تیر‎اندازی‌های اخیر در مدرسه ابتدایی یووالدی، تگزاس که در آن، ۱۹ دانش‌آموز و دو معلم کشته شدند، مجدداً توجه بسیاری را به سوی بحث کنترل سلاح جلب کرد.

 

با این حال، واقعیت مسلم این است که این موضوع به طور قابل‌توجهی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته و پژوهش اندکی در موردش صورت گرفته است.

 

در ۲۵ سال اخیر، تحقیقات اندکی در مورد این موضوع وجود داشته است.

 

تفسیر‎های افراطی از متمم دوم (در ایالات‌متحده امریکا، متمم دوم قانون اساسی، حق نگهداری و حمل اسلحه را به رسمیت می‌شناسد.) گسترش یافته است.

 

شواهد موجود در‎باره اینکه کدام سیاست‌ها می‌توانند از تیر‎اندازی‌های جمعی جلوگیری کنند، بسیار انگشت‌شمار‎ند.  

 

این موضوع تا حد زیادی به سبب کمبود بودجه‌ای است که به این بحث اختصاص پیدا کرده.

 

لابی انجمن ملی سلاح در سال ۱۹۹۶، منجر به ممنوعیت صرف بودجه فدرال برای تحقیقاتی شد که ممکن بود «به حمایت و ترویج بحث کنترل اسلحه بینجامند.»

 

اصلاحیه دیکی گر‎چه تحقیق در مورد خشونت با اسلحه را صراحتاً ممنوع نکرد، اما کاری کرد که CDC یا همان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از ترس جریمه‌ی مالی، از هر‎گونه تحقیقی در این مورد (یعنی خشونت با سلاح گرم) اجتناب کند.

 

مابین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵، هزینه‌های فدرال برای تحقیقات خشونت با اسلحه در امریکا، به طور متوسط در حدود ۲ میلیون دلار در سال بود؛ اما این میزان به سختی برای حمایت از چند پروژه محدود نیز کفایت می‌کرد.

 

اواخر دهه ۲۰۱۰ بود که میزان این بودجه شروع به افزایش کرد. دلیل آن هم وقوع حوادثی چون تیر‎اندازی در مدرسه ابتدایی سندی هوک، کنتیکت در سال ۲۰۱۲، و نیز واقعه‌ای مشابه در دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس، فلوریدا، در سال ۲۰۱۸ بود.

 

پس از قتل‌های فلوریدا، قانون‌گذاران الحاقیه‌ای را به بودجه فدرال ۲۰۱۸ اضافه کردند که در توضیح آن آمده بود که CDC می‌تواند بدون مخالفت با اصلاحیه دیکی، تحقیقات در مورد خشونت با اسلحه را تأمین مالی نماید.

 

یک سال پس از آن بود که اولین جریان اختصاصی بودجه اعلام گردید.

 

در سال ۲۰۲۱، دولت فدرال ۱۹ میلیون دلار را به محققان اختصاص داد... اما این مبلغ کماکان نسبتاً ناچیز محسوب می‌شد.

 

محققان در سال گذشته، به ازای هر مرگ ناشی از سلاح گرم، حدوداً ۴۲۰ دلار بودجه دریافت کردند.

 

وابستگی به مواد مخدر، به ازای هر یک نفری که زندگی‌اش را از دست می‌داد، ۱۶ هزار دلار (و حتی گاهی ۳۸ برابر بیشتر) بودجه و کمک مالی دریافت می‌کرد.

 

انتظار می‌رود (پیش‌بینی می‌شود) که میزان بودجه در سال‌های آینده افزایش پیدا کند. اما تحقیقات، مستلزم صرف زمان هستند و هنوز بسیاری از پرسش‌های اساسی (مثل: دلیل تمایلِ عاملان خشونت با اسلحه، به استفاده از سلاح گرم چه بوده است... و دیگر اینکه کدام قوانین، به بیشترین کاهش در جرایم اسلحه می‌انجامند) بی‌پاسخ مانده‌اند.

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!