شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۱۶۶۰

تلاش اروپا برای دیدار رهبران روسیه و اوکراین

تلاش اروپا برای دیدار رهبران روسیه و اوکراین
...روز دوشنبه، نشست سران اتحادیه اروپا درباره این درگیری آغاز می‌شود. ولی به گزارش رویترز، کشورهای عضو در مورد تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، و یا تشویق گفتگوهای صلح، اختلاف‌نظر دارند. و هر‎گونه مذاکره صلح، یحتمل، شامل بحث در مورد واگذاری سرزمین اوکراین به روسیه خواهد بود... چیزی که اوکراین قاطعانه اعلام کرده است که از انجامش خودداری می‌ورزد...
نویسنده :
مونس نظری

در آستانه نشست این هفته اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان از پوتین می‌خواهند که با زلنسکی دیدار کند.

 

اواخر هفته گذشته، دو رهبر اروپایی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواستند که به خصومت‌های خویش با اوکراین پایان داده و در حالی که جنگ به مرز ۱۰۰ روز نزدیک می‌شود، به میز مذاکره باز‎گردد.

 

بر‎اساس گزارش منتشر‎شده از دفاتر مکرون و شولتز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدر‎اعظم آلمان، روز شنبه در تماسی تلفنی با پوتین گفتگو کرده و از او خواستند تا با همتای اوکراینی خود، یعنی ولودیمیر زلنسکی، گفتگوهای جدی و مستقیم داشته باشد.

 

کرملین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور آماده تجدید گفتگو با کیف است.

 

اما پوتین همچنین به ماکرون و شولتز در مورد ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین هشدار داده و گفت که تداوم ارائه تسلیحات می‌تواند خطر «بی‌ثباتی» بیشتر اوضاع را به همراه داشته باشد.

 

و کرملین گفت که هر‎گونه اقدامی برای اجازه صادرات غلات از بنادر اوکراین _‌که توسط کشتی‌های جنگی روسی مسدود شده‌اند‌_ باید با لغو هر‎آنچه کرملین «تحریم‌های مرتبط» می‌خواند، پاسخ داده شود.

 

مذاکرات میان مسکو و کیف برای هفته‌ها متوقف مانده بودند. و لذا مقامات اوکراینی واکنش تردیدآمیزی به این تحول نشان دادند.

 

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور و عضو تیم مذاکره‌کننده اوکراین، روز شنبه در تلگرام نوشت: «هر‎گونه توافق با روسیه، ذره‌ای ارزش ندارد. چطور می‌شود با کشوری مذاکره کرد که همواره به صورت کاملاً خودخواهانه و تبلیغاتی دروغ می‌گوید؟ یک وحشی را تنها می‌شود با زور متوقف کرد.»

 

نبرد در سورودونتسک متمرکز است...

 

یکشنبه، نودوپنجمین روز تهاجم روسیه بود. روسیه، تلاش‌های خود را بر شرق اوکراین متمرکز کرده است؛ جایی که نبرد حالا به مرکزیت سورودونتسک، آخرین شهر بزرگ در استان لوهانسک (که تحت کنترل اوکراین است) در حال در‎گرفتن است.

 

به گفته مقامات نظامی اوکراین، نیروهای روسی در تلاش برای محاصره شهر هستند... همان تاکتیکی که روسیه علیه ماریوپل و چرنیهف استفاده کرده و در کیف هم امتحانش کرد.

 

اوکراینی‌ها و تحلیل‌گران نظامی حاضر در منطقه، جدال را برای هر دو طرف وحشیانه توصیف کرده‌اند.

 

تماس مکرون و شولتز با ولادیمیر پوتین در حالی صورت گرفت که اروپا دو‎دستگی پیدا کرده بود: اینکه آیا موضعی سخت علیه روسیه اتخاذ کند، یا اینکه اوکراین را تشویق به پیگیری آتش‌بس نماید.

 

روز دوشنبه، نشست سران اتحادیه اروپا درباره این درگیری آغاز می‌شود. ولی به گزارش رویترز، کشورهای عضو در مورد تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، و یا تشویق گفتگوهای صلح، اختلاف‌نظر دارند.

 

هر‎گونه مذاکره صلح، یحتمل، شامل بحث در مورد واگذاری سرزمین اوکراین به روسیه خواهد بود... چیزی که اوکراین قاطعانه اعلام کرده است که از انجامش خودداری می‌ورزد.

 

زلنسکی در یکی از سخن‌رانی‌های شبانه‌اش گفت: «اگر اشغال‌گران فکر می‌کنند که لیمان یا سورودونتسک، به آنها تعلق خواهد گرفت، سخت در اشتباه‌اند. دونباس، اوکراینی خواهد بود.»

 

در همین حال، اواخر هفته گذشته، ولودیمیر زلنسکی به خارج از کیف سفر کرد تا از نیروهای خط‌مقدم در نزدیک خارکف بازدید به عمل آورد.

 

در حالی که اوکراین مدعی پیروزی در شهر خارکف شده است، برخی از مناطق مجاور کماکان تحت حملات بی‌امان هستند.

 

مقامات اوکراینی می‌گویند که هنوز حدود یک‌سوم منطقه خارکف تحت کنترل نیروهای روسیه است.

 

زلنسکی گفت که جنگ و ویرانی در آنجا به طور توصیف‌ناپذیری دشوار است. مقامات نیز می‌گویند که بالغ بر ۲ هزار بلوک آپارتمانی چندطبقه در این منطقه تخریب شده‌اند.

 

اوله سینیهوبوف، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای خارکف گفت: «میزان تخریب، قابل‌توجه است. اما ما برای باز‎سازی منطقه، چشم‌انداز داریم. و در حال حاضر در حال همکاری با سرمایه‌گذاران بالقوه برای تأمین مالی مسکن و ساختمان‌های عمومی و باز‎سازی زیر‎ساخت‌ها هستیم.»

 

سینیهوبوف ادامه می‌دهد که: «اول باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که بخش مسکن باز‎سازی شده است. تا بعد مردم بتوانند بیایند. آن‌وقت است که تجارت هم از سر گرفته خواهد شد.»

 

ارتش اوکراین می‌گوید: در جنوب، ضدحمله‌ای با هدف باز‎پس‌گیری شهر بندری خرسون آغاز شده است.

 

زلنسکی گفت: «اطلاعات روز‎افزونی وجود دارند مبنی بر اینکه اشغال‌گران در تلاش برای محدودسازی خروج مردمان ما از مناطق تحت اشغال موقت منطقه خرسون هستند. آنها هیچ کریدور بشر‎دوستانه‌ای ارائه نمی‌دهند و مسیر خروج افراد را نیز بسته‌اند.»

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!