شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۷
کد خبر: ۵۱۱۴۴
شانس مکرون بیش‌تر است یا لوپن

تکرار فینال ۲۰۱۷

تکرار فینال ۲۰۱۷
در ابتدا ۱۲ نامزد برای انتخاب وجود داشت. مردم فرانسه اما، در نهایت همان فینالیست‌های انتخابات سال ۲۰۱۷ را انتخاب کردند.

 در دور اول رأی‌گیری در ۱۰ آوریل، «امانوئل مکرون»، رییس‌جمهوری میانه‌رو فرانسه، با حدود ۲۸درصد آرا در صدر قرار گرفت. در سویی دیگر، «مارین لوپن»، ملی‌گرای پوپولیست با ۲۳ درصد، در رتبه دوم را کسب کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز انتخابات به دور دوم کشیده شد و آقای مکرون، خانم لوپن را با نسبت ۶۶درصد به ۳۴درصد شکست داد. در انتخابات روز ۲۴ آوریل، مردم فرانسه برای انتخاب رییس‌جمهوری بعدی‌شان به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و به احتمال بسیار زیاد، نتیجه بسیار نزدیک به انتخابات ۲۰۱۷ خواهد بود.

آرای این دوره، ۳ ویژگی برجسته دارند. در اول، «مکرون» یک‌میلیون رای بیشتر از سال ۲۰۱۷ به دست آورد و چهار امتیاز بیشتر کسب کرد. با همین امتیاز توانست «بهترین نتیجه دور اول برای یک رییس‌جمهور مستقر» را از زمان «فرانسوا میتران» (سال ۱۹۸۸) تا امروز از آن خود کند. ممکن است ماکرون مورد بی مهری قرار گیرد، اما به لطف مدیریت شایسته او در اقتصاد، پاندمی کرونا و امور اروپا، محبوبیتش بیش از ۴۰درصد است. (بالاتر از دو همتای پیشین، فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی/هرچند هیچ یک از آنها برای دوره دوم انتخاب نشدند)

دوم، این نتیجه مهر تاییدی بود بر سقوط کامل در سیاست‌های ریاست جمهوری احزاب جریان اصلی، در هر دو جناح چپ و راست. در سال ۲۰۱۷، نامزدهای سوسیالیست و جمهوری خواه، ۲۶درصد آرا را به دست آوردند. در این دوره اما، حتی نتوانستند ۷درصد آرای مردمی را کسب کنند. هیچکدام‌شان حتی حداقل ۵درصد امتیاز لازم را برای واجد شرایط بودن بازپرداخت هزینه های کمپین کسب نکردند. «والری پکرس»، نامزد جمهوری خواهان، با درخواست کمک‌های مالی، گفت که او هنوز ۵ میلیون یورو (۵.۴ میلیون دلار) بدهی دارد.

20220416_euc149

مجموع امتیاز همه نامزدهای پوپولیست، رادیکال و افراطی حدود ۵۸درصد بود. این میزان، نسبت به رأی کمتر از ۵۰درصدی سال ۲۰۱۷ این نامزدها، به شدت افزایش یافته‌است. دلیل این افزایش ممکن است رأی‌گیری تاکتیکی باشد. جناح چپ رادیکال «ژان لوک ملانشون» با ۲۲درصد در جایگاه سوم قرار گرفت و بزرگترین شگفتی این انتخابات را رقم زد. بر اساس یک نظرسنجی، نیمی از این آرا متعلق به سوسیالیست‌ها، سبزها و سایر چپ‌ها بود که امیدوار بودند خانم لوپن را از رسیدن به دور دوم بازدارند. در میان حذف شدگان «اریک زمور»، کارشناس سابق تلویزیون راست افراطی بود که ۷درصد آرا را کسب کرد.

رای پوپولیست‌ها اما، نشان‌دهنده نارضایتی عمیق است. بسیاری از رای دهندگان، مرکزگرایان طرفدار اروپا و عمدتاً لیبرال، با حرف‌های «مکرون» با کت و شلوار اتوکشیده‌اش کاملاً مخالفند. خانم لوپن و آقای ملانشون، با مجموع آرای ۴۵ درصد، از این خشم و نارضایتی در شهرهای صنعتی سابق، برج‌های فرسوده و روستاهای فرانسه صحبت می‌کنند.

 

دو فینالیست اکنون به فعالیت کمپین بازگشته‌اند. نظرسنجی هریس اینتراکتیو نشان می دهد که خانم لوپن می تواند ۸۲درصد آرای راست افراطی راکه در دور اول به آقای «زمور» رسید، بدست بیاورد. آقای مکرون می‌تواند به کسب ۵۴درصد آرای سبزها، ۵۲درصد از سوسیالیست‌ها و ۴۶درصد از سهم خانم پکرس امیدوار باشد. خانم «پکرس»، آقای «ژادو» و «آنا هیدالگو» از سوسیالیست‌ها و همچنین «فابین راسل» از کمونیست‌ها، از رای‌دهندگان خواستند از آقای ماکرون حمایت کنند تا از پیروزی خانم لوپن جلوگیری کند. با این حال هیچ یک از این نامزدهای حذف شده سرمایه مردمی پرشماری برای ارائه ندارند.

در عوض، کلید دور دوم در دست کسانی است که در دور اول از آقای ملانشون حمایت کردند. در شب انتخابات، این مرد رادیکال تندرو ۷۰ ساله از حامیانش خواست که حتی «یک رأی» به خانم لوپن ندهند. اما بخشی از آرای او در درجه اول، ضد نظام و ضد لیبرالیسم است. همین عامل ناسازگاری او و طرفدارانش، با مکرون طرفدار اروپا با وعده افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۵ سال است و می‌تواند از نظر طیفی، به خانم لوپن که وعده کاهش قیمت سوخت و سن بازنشستگی را داده، نزدیک‌تر باشد. او درست مثل آقای «ملنشون» مخالف ناتو، اروپاستیز و طرفدار روسیه است. حدود یک‌سوم از رای دهندگان ملانشون می‌گویند در دور دوم انتخابات از مکرون حمایت خواهند کرد. ۲۰درصد نیز حامی خانم لوپن هستند. باقی طرفداران نیز یا بلاتکلیف هستند یا احتمالاً در دور دوم رای نخواهند داد.

220328151535-le-pen-putin-01-exlarge-169 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۴ مارس ۲۰۱۷ با مارین لوپن در کرملین در مسکو دیدار کرد.

فرانسوی‌ها انتخاب سختی پیش رو دارند، کاندیداها تحت نظارت بیشتری قرار خواهند گرفت. یکی از نگرانی ها، همدردی خانم لوپن در گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است. یکی دیگر از برنامه های او برای «ترجیح ملی» مشاغل و مزایای شهروندان فرانسوی، تضاد مستقیم با قوانین اتحادیه اروپا خواهد داشت. «تارا وارما»، از شورای روابط خارجی اروپا، می‌گوید: «ریاست جمهوری لوپن فرانسه را از محور فرانسه-آلمان به سمت مجارستان و لهستان دور می‌کند. آن‌ها در تلاش هستند تا اتحادیه اروپا را از درون متحول کنند.»

زمان کمی باقی مانده و مناظره تلویزیونی ۲۰ آوریل لحظه مهمی در این انتخابات خواهد بود. در سال ۲۰۱۷ خانم لوپن به طرز غم انگیزی در مناظره آماده نبود. اما این بار بهتر شرایط فرق می‌کند. او این بار تلاش خواهد کرد که به عنوان یک رهبر شایسته ظاهر شود. و مکرون نیز تلاش می‌کند که رفتار توهین‌آمیزی از او سر نزند. در ۱۲ آوریل، شبیه‌سازی انتخاباتی نشریه اکونومیست به ماکرون ۸۱درصد و در مقابل ۱۹درصد برای خانم لوپن احتمال پیروزی داد. امانوئل مکرون همچنان محبوب است، اما قصه هنوز به پایان نرسیده است...

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!