شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۵۰۹۷۸

دستاوردهای مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در روز سه‌شنبه

ترکیه روز سه‌شنبه میزبان آخرین دور مذاکرات صلح روسیه و اوکراین بود. ولادیمیر مدینسکی مذاکره‌کننده ارشد روسیه پس از این نشست به رسانه‌ها گفت که طرف اوکراینی پیشنهاد مکتوبی برای یک معاهده صلح میان دو کشور ارائه کرده است. مدینسکی اضافه کرد که این پیشنهاد حالا برای بررسی به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ارسال می‌گردد.
نویسنده :
مونس نظری

 در اینجا سر‎فصل دستاوردهای به دست آمده در این مذاکرات آمده است:

 

-    کاهش تهاجم روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یکی از آثار فوری مذاکرات صورت‌گرفته این است که تنش فعالیت‌های نظامی در برخی مناطق اوکراین کاهش خواهد یافت. به ویژه که متعهد شد عملیات خود را در نزدیکی شهرهای چرنیگوف و پایتخت یعنی کیف «به طور چشم‌گیری» کاهش خواهد داد.

 

-    تضمین‌های امنیتی مشابه ناتو

دیوید آراخامیا، نفر مقابل مدینسکی در هیئت اوکراینی، گفت که کیف به دنبال تضمین امنیتی مشابه چیزی است که در ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی آمده است. او روسیه، بریتانیا، چین، ایالات‌متحده، ترکیه، فرانسه، کانادا، ایتالیا، لهستان و اسرائیل را به عنوان ارائه‌دهندگان احتمالی نام برد. و همچنین اعلام کرد که برخی از آنها موافقت اولیه خود را ابراز داشته‌اند.

 

-    بلوک نظامی نباشد و اوکراین هم غیر‎هسته‌ای باشد.

مدینسکی گفت که در این پیشنهاد اوکراین متعهد شد که به هیچ ائتلاف نظامی نخواهد پیوست، و از پایگاه‌های نظامی خارجی و یا نیروهای خارجی میزبانی نخواهد کرد. براساس این پیشنهاد حتی مانورهای نظامی نیز نیازمند تأیید قبلی از ضامن‌ها هستند. این مقام افزود که کیف همچنین متعهد شد که به دنبال دست‌یابی به سلاح‌های کشتار جمعی و از جمله سلاح‌های هسته‌ای نباشد. اما اوکراین نیز در مقابل از روسیه می‌خواهد که روزی که اوکراین تمایل داشت به اتحادیه اروپا ملحق شود، با او مخالفتی نکند.

 

-    بحث کریمه، دونباس حل‌نشده است.

به گفته مدینسکی، کیف تعلیقی ۱۵ ساله را برای وضعیت کریمه پیشنهاد کرد که طی آن درباره سرنوشت کریمه مذاکره شده و هر دو طرف متعهد خواهند شد که از نیروی نظامی برای حل آن استفاده نکنند. و این سازگار نیست با موضع روسیه مبنی بر اینکه کریمه بخشی از خاک این کشور است و کیف باید آن را به رسمیت بشناسد. نماینده روسیه گفت که اوکراین همچنین به دنبال گنجاندن «بخش‌هایی» از مناطق دونتسک و لوگانسک در تعریف قلمروی خود به عنوان تضمین‌های امنیتی است. مسکو تنها چند روز پیش از اعزام نیرو به اوکراین در ماه گذشته، رسماً جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک را به عنوان کشورهایی مستقل (در مرزهای منطقه‌ای کامل آنها) به رسمیت شناخت.

 

-    مرزهای چالشی

مدینسکی گفت که کیف اعلام نکرده است که آیا از ادعای ارضی خود بر دونتسک و لوگانسک چشم‌پوشی خواهد کرد یا خیر. اوکراین تا پیش از ماه فوریه بخش بزرگی از دونتسک و لوگانسک را کنترل کرده و این مناطق را قلمروی خود می‌دانست. آراخامیا تصریح کرد که کیف بر تمام سرزمینی که اوکراین در زمان اعلام استقلال در سال ۱۹۹۱ داشته، حاکمیت خواهد داشت و گفت که هیچ مصالحه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

 

-    شرایط جدید برای دیدار زلنسکی و پوتین

مسکو با سازمان‌دهی دیدار پوتین و همتای اوکراینی او، ولودیمیر زلنسکی، به عنوان بخشی از مرحله نهایی مذاکرات بر سر پیمان صلح آینده موافقت کرده است. کرملین قبلاً گفته بود که چنین نشستی تنها پس از نهایی‌شدن سند و امضای وزرای خارجه می‌تواند برنامه‌ریزی شود.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : راشا تودی
منبع: راشا تودی
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!