پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۲
کد خبر: ۵۰۹۷۷

شما خواب بودید که این اخبار در مورد اوکراین منتشر شد...

نویسنده :
مونس نظری

-    روسیه اعلام کرد که پس از پیشرفت «معنادار» در مذاکرات صلح در استانبول، فعالیت نظامی خود در شمال اوکراین را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. در تغییر بالقوه قابل توجهی که حالا با گذشت یک‌ماه از آغاز جنگ اتفاق افتاده است، الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه گفت که مسکو «فعالیت نظامی خود در جهت کیف و چرنیهف را به شدت کاهش خواهد داد.»

-    با این حال مقامات غربی گفتند که در مورد وعده‌های دیپلماتیک روسیه «بسیار محتاط» هستند و نگرانند از اینکه ولادیمیر پوتین به دنبال بهره‌جویی از این موقعیت باشد. هنوز مذاکرات میان هیئت‌های روسی و اوکراین به جایی نرسیده که بتوان در مورد آتش‌بس صحبت کرد. اما لااقل این حس وجود دارد که جنگ وارد مرحله جدیدی می‌شود.

-    ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده اصلی مسکو در گفتگو با اوکراین، گفت: وعده روسیه برای کاهش عملیات نظامی به منزله آتش‌بس نیست. مدینسکی در مصاحبه‌ای با خبر‎گزاری دولتی روسیه تاس گفت: هنوز راه درازی برای دست‌یابی به توافق دو‎جانبه با اوکراین وجود دارد.

-    پس از اعلام روسیه، دو مقام ارشد امریکایی گفتند که ایالات‌متحده می‌بیند که روسیه شروع به خروج بعضی از نیروهای خود از کیف، پایتخت اوکراین کرده است... حرکتی که ایشان معتقدند به منزله تغییری «عمده» در استراتژی روسیه است. یکی دیگر از مقامات امریکایی گفت که هر‎گونه حرکت نیروهای روسی از اطراف کیف به منزله «استقرار مجدد است، نه عقب‌نشینی.»

-    داونینگ استریت گفت که بریتانیا همچنین نشانه‌هایی از «کاهش اندک» در بمباران روسیه را در اطراف کیف دیده است. اما اصرار داشت که بریتانیا گام‌های آزمایشی به سوی یک توافق صلح را با «اقدامات» قضاوت خواهد گفت، نه با «گفتار». سخنگوی نخست‌وزیر روسیه گفت: ما نمی‌خواهیم چیزی کمتر از خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین را ببینیم.

-    اوکراین خواستار «مکانیزم بین‌المللی تضمین‌های امنیتی» مشابه ماده ۵ ناتو شد؛ مکانیزمی که بر‎اساس آن اعضای ناتو متعهد به دفاع از یکدیگر می‌شوند. میخائیلو پودولیاک، مشاور ارشد ریاست جمهوری اوکراین گفت که این تضمین شامل کشورهایی نظیر ایالات‌متحده، بریتانیا، ترکیه، فرانسه و آلمان می‌شود که ایشان نیز «به طور قانونی در محافظت از [اوکراین] در برابر هر‎گونه تجاوز مشارکت دارند».

-    سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که «هدف اصلی» مسکو در اوکراین حالا «آزادسازی» منطقه دونباس است. شویگو در نشانه‌ای مبنی بر اینکه مسکو احتمال دارد پس از مواجهه با مقاومت شدید اوکراین در ماه ابتدایی جنگ، به اهداف محدودتری روی آورد، مدعی شد «وظایف اصلی مرحله اول عملیات تکمیل شده است».

-    روسیه روز سه‌شنبه به ساختمان دولتی در شهر بندری میکولایف در جنوب اوکراین، حمله هوایی انجام داد؛ حمله‌ای که بخش بزرگی از این سازه را ویران کرد و مردمی را زیر آوار گرفتار نمود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی در پارلمان دانمارک گفت که دست‌کم ۷ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

-    کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) از روسیه و اوکراین خواست تا به توافقی روشن برای تخلیه امن غیر‎نظامیان از شهر محاصره‌شده ماریوپل و سایر مناطق خط‌مقدم دست یابند... در این منطقه منابع حیاتی به اتمام رسیده‌اند. این سازمان هشدار داد «زمان برای مردم ماریوپل رو به اتمام است.» و اضافه کرد که هنوز «توافقات مشخصی» برای عبور امن و تخلیه غیر‎نظامیان در شهر جنوبی اوکراین وجود ندارد.

-    کرملین گزارش‌های مبنی بر مسمومیت رومن آبراموویچ میلیاردر روسی در دور غیر‎رسمی مذاکرات در اوایل ماه جاری را رد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این گزارش‌ها «نادرست» بوده و «بخشی از جنگ اطلاعاتی» هستند.

-    مقامات محلی گفتند یک سرباز اوکراینی که در حال دفاع از جزیره به یک کشتی جنگی روسی گفته بود «go fuck yourself» به خاطر خدماتش جایزه دریافت کرد. رومن هریبوف در ۲۴ فوریه در جزیره مار (معروف به جزیره زمینی) تحت بمباران هوایی و دریایی روسیه قرار گرفت. وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که او از اسارت روسیه آزاد شده و حالا در چرکاسی به سر می‌برد.

-    یک قایق تفریحی ۳۸ میلیون پوندی متعلق به یک تاجر روسی (که نامش فاش نشده) به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه روسیه به تبع تهاجم این کشور به اوکراین، در کاناری ورف لندن توقیف گردید. آژانس مبارزه با جرایم ملی (NCA) اعلام کرد که این کشتی که با نام فی شناخته می‌شود، برای اولین‌بار با یک قایق تفریحی بزرگ در آب‌های بریتانیا مواجه شده و مالک آن «تعمداً خود را به خوبی پنهان کرده بود».

-    زلنسکی در آخرین سخنرانی خود که در تلگرام منتشر شد، گفت که اوکراین، علی‌رغم وعده‌های روسیه برای تسهیل حملات در برخی از قسمت‌های این کشور، تلاش‌های دفاعی خود را کاهش نخواهد داد. او گفت: «می‌توان از این مذاکرات سیگنال‌های مثبتی دریافت کرد... اما این سیگنال‌ها انفجار گلوله‌های روسی را خفه نمی‌کنند.»

-    براساس آخرین به‌روز‎رسانی وزارت دفاع بریتانیا «تقریباً مسلم است که حملات روسیه به هدف خود در محاصره کیف دست نیافته‌اند.» این ارزیابی انعکاسی بود از تلقی پنتاگون. سخنگوی پنتاگون پیش‌تر گفته بود «روسیه در هدف خود برای تصرف کیف شکست خورده است.» این بدین معنا نیست که تهدیدات علیه کیف پایان یافته‌اند.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!