شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۵۰۸۶۵

چرا کره شمالی دوباره موشک پرتاب می‌کند؟

حکومت این کشور ادعا کرده است که در حال آزمایش تجهیزات ماهواره‌ای است. امریکا هم می‌گوید که این کشور دارد موشک‌های دور‎برد شلیک می‌کند. هر دو ادعا می‌توانند درست باشند.
نویسنده :
مونس نظری

در حالی که غرب درگیر تهاجم روسیه به اوکراین بود و کره جنوبی هم داشت رئیس جمهور جدیدش را انتخاب می‌کرد، کره شمالی بی‌سر‎و‌صدا در اواخر فوریه و اوایل مارس دو موشک پرتاب کرد که در سواحل شرقی فرود آمدند. کره شمالی مدعی شده است که در حال آزمایش تجهیزات برای پرتاب نهایی یک «ماهواره شناسایی» است. امریکا نگران است که رژیم کیم جونگ اون در حال آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBMs) باشد. ایالات متحده می‌گوید که این اقدام «نقض وقیحانه چندین قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل» است. اما کره شمالی واقعاً قصد انجام چه کاری را دارد؟

ادعای کره شمالی مبنی بر آزمایش تجهیزات ماهواره‌ای غیر‎قابل‌قبول است. برنامه ماهواره‌ای این کشور سابقه‌ای نسبتاً طولانی دارد. این کشور پس از گذران دورانی از شکست، اولین پرتاب موفقیت‌آمیز خود را در سال ۲۰۱۲ و دومین پرتاب را تنها با فاصله ۳ سال از آن انجام داد. کارشناسان تردید دارند که این دو ماهواره در حال حاضر داده‌ای هم به زمین ارسال می‌کنند یا خیر. آقای کیم در یک کنفرانس مهم حزبی در سال ۲۰۲۱ بار دیگر تمایل خود را برای ارسال ماهواره‌ها اعلام کرد؛ این کار را هم با ارائه برنامه‌ای پنج‌ساله انجام داد که بر مبنای آن ماهواره بار دیگر در سکوی پرتاب مستقر می‌شد. به گفته رسانه‌های دولتی، این برنامه حالا از دید او یک اولویت سیاسی و نظامی است.

مطابق تفسیری که رسانه‌های دولتی از آقای کیم داشتند، ماهواره‌ها به کره شمالی اجازه می‌دهند که اطلاعات بلا درنگی را از «امپریالیسم امریکا و نیروهای دست‌نشانده‌ی او» جمع‌آوری کرده و بدین ترتیب حقوق «مشروع» خویش را برای «دفاع از خودشان» برآورد نماید. این رژیم سابق بر این ادعا کرده است که اصل برنامه‌ی فضایی او صلح‌آمیز بوده و جهت پیشبرد توسعه اقتصادی و بهبود زندگی مردم کره شمالی طراحی شده است. ماهواره‌ها انواع مختلفی از اهداف را پیش می‌برند... از پشتیبانی از سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی گرفته تا نظارت بر محصولات. اما بسیاری از مردم گمان می‌کنند که این پروژه اهداف بالاتری دارد. ماهواره‌ها علاوه بر رصد کردن تحرکات نیروهای دشمن، قادر به جاسوسی کردن از شهروندان عادی نیز هستند. ضمن آنکه این ماهواره‌ها می‌توانند توسعه برنامه موشکی کره شمالی را با جمع‌‌آوری اطلاعات ارزشمند در مورد آزمایش‌هایی که در شرایطی غیر از این، تنها با داشتن یک کشتی در نزدیکی محل سقوط موشک قابل ثبت است، سرعت ببخشند.

در ۱۰ مارس، کمتر از یک هفته پس از پرتاب دوم، وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که هر دو موشک از نوع ICBM هستند و صحبت از ماهواره‌ها صرفاً با هدف طفره رفتن و پنهان کردن آزمایشات تسلیحاتی‌شان انجام گرفته است. این موضوع اگر صحت داشته باشد، معنایش پایان دادن به تعلیق خودخواسته آزمایش موشک‌های دور‎برد و تسلیحات هسته‌ای است که کره شمالی رسماً در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود. اتفاقی که البته غیر‎منتظره نیست. کره شمالی در ۳۰ ژانویه یک موشک بالستیک میان‌برد را آزمایش کرد که ادعا می‌کند قادر است اهدافی را تا فاصله ۵ هزار کیلومتری هم نشانه بگیرد. این طولانی‌ترین بُرد (مسافت) از سال ۲۰۱۷ بوده است. کیم در ماه ژانویه به این موضوع اشاره کرده بود که احتمال دارد آزمایشات ICBM از سر گرفته شوند؛ و تصاویر ماهواره‌ای اخیر از سایت‌های هسته‌ای نیز نشان‌دهنده از سر‎گیری این فعالیت‌ها هستند. مأموران اطلاعاتی امریکا هشدار می‌دهند که آزمایش تسلیحات هسته‌ای ممکن است ظرف یک‌سال آینده از سر گرفته شود. نیروهای دفاع هوایی امریکا که مستقر در کره جنوبی هستند، تمارین آموزشی خود را در واکنش به افزایش پرتاب‌های کره شمالی افزایش داده‌اند.

نکته مهم این است که «توسعه سلاح» و «آزمایش تجهیزات ماهواره‌ای» با وجود اینکه یکسان نیستند، اما فناوری‌هاشان آن‌قدری تشابه دارند که یک آزمایش می‌تواند هر دو هدف را بر‎آورده کند. کره شمالی در مواردی این تفاوت را کم‌اهمیت جلوه داده است. بر‎اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۹ در یک مجله حقوقی و توسط دانشگاه کیم ایل سونگ (معتبر‎ترین مؤسسه کشور) منتشر شده است، تنها چیزی که تعیین می‌کند که یک موشک برای تحقیقات صلح‌آمیز است و یا به عنوان سلاح استفاده می‌شود این است که دستگاه «مجهز به ماهواره باشد یا به بمب».

آقای کیم در ماه مارس از تأسیسات ماهواره‌ای بازدید کرده و در یک مورد دستور مدرنیزه‌کردن و گسترش آن را داد. این نشان می‌دهد که حکومت کاملاً آمادگی قرار دادن ماهواره در مدار را پیدا نکرده است. اما حرکت بعدی ممکن است به همین زودی‌ها انجام شود. و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نمایانگر علائمی است دال بر اینکه دولت در حال آماده شدن برای: به رخ کشیدن قدرت خود با یک رژیم نظامی بزرگ است... به صورت بالقوه زمان انجام این مهم ۱۵ آوریل خواهد بود و هدف آن نیز جشن گرفتن ۱۱۰‌اُمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، پدربزرگ آقای کیم و معمار رژیم بی‌رحم کره شمالی.

رسانه‌های دولتی بر این باورند که این سالگرد «بزرگ» جشن گرفته خواهد شد.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : اکونومیست
منبع: اکونومیست
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!