شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
کد خبر: ۵۰۷۷۲

آمریکا بازهم در کمک به اوکراین پا پس کشید

دولت امریکا طرح جت جنگنده لهستان را رد کرد. طرح لهستان برای ارائه جت‌های جنگنده به اوکراین، پس از آنکه دولت ایالات متحده آن را «غیر‎قابل دفاع (فاقد قدرت دفاعی)» خواند، اجرایی نخواهد شد. زبیگنیو راو، وزیر امور خارجه لهستان، پیش‌تر گفته بود که دولتش «آماده است تا تمام جت‌های میگ-۲۹ را (به صورت فوری و رایگان) در پایگاه هوایی رامشتاین مستقر کرده و آنها را در اختیار دولت ایالات متحده قرار دهد.» تا آمریکا آن‌ها را در اختیار اوکراین قرار بدهد
نویسنده :
مونس نظری

  به گزارش رویترز، ونزوئلا حداقل دو امریکایی را در حسن نیتی آشکار نسبت به دولت بایدن، پس از بازدید یک هیئت بلندپایه امریکایی در کاراکاس از زندان آزاد کرد. این منابع گفتند که یکی از زندانیان آزادشده گوستاوو کاردناس بود که یکی از شش مدیر نفت سیتگو محسوب می‌شده. کسی که در سال ۲۰۱۷ دستگیر شده و به اتهاماتی که به ظن دولت ایالات متحده ساختگی بودند، محکوم شد. آنها گفتند که دیگری یک امریکایی کوبایی بود که به اتهاماتی غیر‎مرتبط بازداشت شده بود. اما نشست‌های آخر هفته نه فقط بر سرنوشت امریکاییان در ونزوئلا، بلکه بر روی امکان کاهش تحریم‌های نفتی امریکا علیه عضو اوپک که متحد نزدیک روسیه است نیز متمرکز بودند. هدف این بود که چنانچه جو بایدن واردات نفت روسیه را در واکنش به تهاجم مسکو به اوکراین ممنوع کند، شکاف عرضه پر شود. ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت جهان است. اما سال‌ها تحریم و بی‌توجهی به این معناست که این کشور حالا حتی در میان ۱۰ تولیدکننده برتر نیز قرار ندارد.

 

 

-    رئیس جمهور چین خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» در مورد اوکراین شد. به گزارش رویترز، شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور، در طول شب خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» در اوکراین شد و در قوی‌ترین بیانیه‌ای که چین تا به امروز در مورد درگیری‌ها ابراز کرده، گفت که «از مشاهده شعله‌های جنگ دوباره در اروپا درد می‌کشد.»

-    هاپکو هانا، نماینده سابق پارلمان اوکراین، در مصاحبه دلخراشش با سرویس خبری امریکایی MSNBC اشک ریخت. رئیس کنفرانس دموکراسی بارها در عمل خواستار ایجاد منطقه پرواز‌ممنوع بر فراز اوکراین شده است. درخواستی که به سبب خطری که ممکن است کشورهای دیگری را نیز درگیر نماید، رد شده است.

-    وزیر انرژی اوکراین می‌گوید واحدهای نظامی روسیه ظاهراً کارکنان نیروگاه هسته‌ای زاپویژژیا را «شکنجه» کرده و ایشان را وادار به ایراد یک بیانیه‌ی عمومی می‌کنند.

-    گری کاسپاروف، استاد بزرگ شطرنج و فعال سیاسی روسی می‌گوید که بلاتکلیفی در ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین، این کشور را قربانی کاهلی و طمع شما خواهد کرد.

 

 

-    دولت ایالات متحده ممکن است در عین حال که مخالف طرح لهستان برای ارسال جنگنده‌های جت به اوکراین باشد، دو سامانه ضدموشکی پاتریوتِ مستقر در اروپا را به لهستان بفرستد. ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه در مسائل سیاسی، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت که به عنوان عضوی از ناتو، این اقدام به سبب مجاورتی که حریم هوایی لهستان با این درگیری دارد، به امنیت کمک خواهد کرد.

-    آژانس رتبه‌بندی اعتباری ایالات متحده فیچ می‌گوید که پس از کاهش رتبه اوراق قرضه دولتی به وضعیتی ناخواسته، «یک نکول دولتی توسط روسیه قریب‌الوقوع است.» این آژانس روز چهارشنبه رتبه‌بندی اوراق قرضه روسیه را از «B» به «C» کاهش داد.

 

 

-    جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از رد درخواست هماهنگی با رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی صحبتی نکرده است. وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که کاخ سفید تلاش کرد تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای را میان بایدن و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، و شیخ محمد زاید آل نهیان امارات، برای حمایت از اوکراین و جلوگیری از افزایش قیمت نفت ترتیب دهد. اما هر دوی آنها مخالفت کردند.

-    زلنسکی از چگونگی تخریب یک خوابگاه در منطقه ژتومیر در حمله روسیه گفت و اعلام کرد که کریدوری بشر‎دوستانه از سومی به پولتاوا ایجاد شده است.

-    ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ساعاتی پس از سخنرانی در پارلمان بریتانیا، ویدئویی از یک سخنرانی منتشر کرد که در آن از ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی امریکا و بریتانیا استقبال کرده است. «پمپ بنزین دیگری پیدا خواهد شد.»

-    مقامات اوکراینی گزارش داده‌اند که پس از ایجاد کریدور بشر‎دوستانه، هزاران نفر فرصت فرار از شهر سومی را پیدا کرده‌اند. کیریلوفسکا تیموشنکو، رئیس ستاد ارتش گفت که حدود ۵ هزار نفر از سومی تخلیه شده‌اند و هزار خودرو نیز موفق شدند شهر را ترک کنند.

-    مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره تحریم نفت و گاز روسیه گفت که اروپا در این مورد از واشنگتن پیروی نمی‌کند. به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اعلام تحریم نفت و گاز روسیه به شبکه الجزیره گفت که اروپا در این مورد از بایدن تبعیت نخواهد کرد. وی افزود: ما صادرات انرژی روسیه را ممنوع نمی‌کنیم و از رئیس جمهور بایدن در این تصمیم پیروی نمی‌کنیم.

-    دبیرکل حزب الله لبنان، آمریکا و انگلیس را عامل وقوع جنگ اوکراین دانست و گفت که این دو کشور اوکراین را به جنگ با روسیه سوق دادند.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!