چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۴۹۰۲۳
خانه دوست یا ابزار چانه‌زنی برای ترکیه؟!

جزایر ایرانی؛ کادوی تولد ۵۰ سالگی امارات

جزایر ایرانی؛ کادوی تولد ۵۰ سالگی امارات
شبکه دولتی تی آر تی ترکیه چند روز پیش برنامه‌ای -احتمالا سفارشی- را تهیه کرد و در آن ضمن حمایت از ادعاهای امارات در رابطه با جزایر ایرانی، مدعی شد که ایران این جزایر را اشغال کرده است!! بر خلاف سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران و اهدای لقب خانه دوست ترکیه به ایران، ترکیه در حال حمله به منافع ایران از شمال و جنوب است تا قدرت چانه‌زنی بیشتری هم با ایران و هم دشمنان ایران داشته باشد.

شبکه دولتی «تی آر تی» ترکیه چند روز پیش برنامه‌ای -احتمالا سفارشی- را تهیه کرد و در آن ضمن حمایت از ادعاهای امارات در رابطه با جزایر ایرانی، مدعی شد که ایران این جزایر را اشغال کرده است!! این اتفاق در حالی رقم خورد که در این گزارش بارها از نام مجعول خلیج فارس استفاده شد که نشان از نوعی تعمد در اطلاع‌رسانی و وارونه‌نمایی حقایق دارد.

 

اما اینکه چطور ترکیه به عنوان کشوری که در این سالها روابط مستحکمی با اخوان المسلمین داشته و در این رابطه در جبهه قطر و در مقابل عربستان، امارات و بحرین قرار گرفت به یکباره تغییر موضع داده و در شبکه دولتی خود برای کشور امارات متحده عربی به خوش رقصی پرداخته است، نکته مهمی است که باید بدان توجه شود. به خصوص که بدانیم ترکیه کشوری است که در قضیه خاشقچی بیشترین فشار رسانه‌ای را بر عربستان آورد و اسباب رسوایی این کشور را فراهم آورد و در نتیجه بعید بود که به این راحتی، از سوی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و تیم عربستان سعودی پذیرفته شود.

 

در واقع اوضاع اقتصادی ترکیه این روزها چندان مناسب نیست و این کشور با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و واحد پول این کشور هر روز ارزش خود را در برابر دلار از دست می‌دهد. این شرایط  اردوغان را که اندیشه‌های نوعثمانی‌گرایی در سر دارد را به دردسر انداخته است و بیم آن می‌رود که اقتصاد ترکیه دوباره با تورم‌های افسارگسیخته سال‌ها قبل روبرو شود. در واقع یکی از نقاط قوت اصلی ترکیه در زمان اردوغان به خصوص در سالهای اولیه حکومت او سیاست کنترل تورم بود که توانست ترکیه را از کشوری با تورم دو و حتی سه رقمی به کشوری با تورم تک رقمی و استاندارد تبدیل کند و در نتیجه جان دوباره‌ای به اقتصاد نابسامان ترکیه بدهد و این موضوع یکی از دلایل اصلی محبوبیت اردوغان در این سالها بود.

 

اما به نظر می‌رسد این نقطه قوت آهسته آهسته در حال از بین رفتن است و این مکان وجود دارد که در انتخابات آتی ترکیه احزاب مخالف دولت بتوانند اکثریت را به دست بگیرند و به ناچار اردوغان باید با رویای خلیفه‌گری خود و نیز کاخ سفید مجلل و مورد علاقه‌اش در آنکارا و البته گوشه و کنار ترکیه خداحافظی کند. بنابراین شاید در این شرایط دست دوستی یا بهتر بگوییم دست نیاز به روی دشمنان سابق خود دراز کرده تا در ازای کمک‌های مالی بیشتر و بهره‌مندی از اقتصاد و توان مالی امارات متحده عربی کمی از بار مالی مشکلات خود را بکاهد.

 

در این راه نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت کمک مالی، ایران و ایران هراسی است و هر کشوری که بتواند بیشتر به کشور ما ضربه وارد کند و به تضعیف ایران کمک کند از شانس بیشتری برای دریافت کمک مالی از سوی شیوخ ثروتمند جنوب خلیج‌فارس برخوردار خواهد شد . در واقع بر خلاف سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران و اهدای لقب خانه دوست ترکیه به ایران، ترکیه در حال حمله به منافع ایران از شمال و جنوب است تا قدرت چانه‌زنی بیشتری هم  با ایران و هم دشمنان ایران داشته باشد.  در این میان نکته جالب اینجاست که کشورهایی که بیشتر مورد توجه ترکیه هستند که روابط گرم و نزدیکی با اسراییل دارند. در حقیقت برکسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی از دوستان و متحدان باکو است که از سال گذشته و با پایان جنگ با ارمنستان، تحرکات ضد ایرانی خود را وسعت بخشیده است و از هر حرکتی برای ضربه زدن به منافع کشورمان استفاده می‌کند. این تحرکات باکو البته به پشتوانه برادر بزرگ‌تر یعنی ترکیه انجام می‌پذیرد که با شعرخوانی اردوغان کاملا موضع ترکیه را در این زمینه مشخص کرد، اما همراهی با ادعاهای امارات در رابطه با مالکیت بر جزایر ایرانی نشان از سناریوی جدید ترکیه دارد که احتمالا با هدف فشار بر ایران و استفاده از کارت ایران برای گرفتن امتیاز از کشورهای عرب جنوبی خلیج فارس است که البته دراین بین امارات روابط گرمتری نیز با اسراییل دارد. ترکیه متوجه شده است کشورهایی مانند امارات و بحرین در راستای ضدیت با ایران حتی حاضر به برقراری روابط با کشوری مانند اسراییل شده‌اند که سبب شده وجهه این کشورها را در جهان اسلام و حتی مردم کشورهای عربی خدشه‌دار کند، پس ترکیه نیز می‌تواند در این زمینه با اجرای سیاست‌های ضد ایرانی از این خوان پر نعمت بهره‌مند شود به خصوص که اردوغان با بدترین شرایط اقتصادی از زمان به دست گرفتن قدرت روبرو شده است و به هر ریسمانی برای نجات چنگ می‌زند. در این شرایط، و در آستانه ۵۰ سالگی کشور امارات به ناگاه ترکیه از حق امارات بر جزایر ایرانی در خلیج فارس می‌گوید و مدافع این کشور در برابر ایران می‌شود همانطور که مدافع باکو در تنش رخ داده  بین ایران و این کشور شد. این بازی خطرناک ترکیه و ضدیت با منافع ایران  نیازمند واکنش قاطع کشورمان در مقابل این اقدامات است تا دیگر ترکیه منافع ایران را برای خوش‌آمد دیگران قربانی نکند.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
-
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰
0
هر کسی دنبال سهمی از گوشت یک گاو مرده میگرده. وطنم ...
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!