جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۴۸۳۰۲

ریشه تورم در ترکیه چیست؟

ریشه تورم در ترکیه چیست؟
در ماه اخیر میلادی نرخ تورم ماهانه ترکیه ۴/۲ درصد ثبت شد و موجب شد نرخ تورم سالانه این کشور به نزدیک ۲۰ درصد برسد. کارشناسان تضعیف پول ملی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را دلیل اصلی افزایش نرخ تورم ترکیه در ماه‌های اخیر می‌دانند.

شاخص تورم مصرف کننده در کشور ترکیه با افزایش ۵/. درصدی در ماه اخیر میلادی، به نزدیک ۲۰ درصد رسید. در عین حال نرخ تورم ماهانه در این کشور ۴/۲بود که انتظار افزایش تورم سالانه به بیش از نرخ‌های کنونی در ماه‌های آتی را تشدید می‌کند. 

 

بر اساس آمارها بیشترین افزایش قیمت در سبد مصرفی مردم ترکیه مربوط به دو بخش محصولات غذایی و انرژی بوده است و افزایش قیمت در دیگر بخش‌ها به نسبت کمتر از نرخ میانگین تورم سالانه این کشور است. تضعیف پول ملی و قیمت‌های انرژی دلیل افزایش تورم ترکیه: بر اساس گزارشات دلیل افزایش نرخ تورم در کشور ترکیه در ماه اخیرمیلادی، از یک سو تضعیف پول ملی و به تعبیر دیگر افزایش نرخ برابری دلار در برابر لیر و از سوی دیگر افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی و در نتیجه افزایش هزینه بخش زیادی از محصولات مصرفی در داخل کشور ترکیه بوده است.

 

تنها در یک سال اخیر نرخ برابری لیر در برابر دلار آمریکا بیش از ۲۰ درصد تضعیف شده است و به این ترتیب پول ملی ترکیه در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا یکی از ضعیف ترین روند‌های خود را طی می‌کند. شاخص تورم سالانه بخش انرژی ترکیه نیز تنها در یک ماه اخیر نزدیک به 3 درصد افزایش یافته و به بیش از ۷/۲۵ درصد رسیده است. ریشه تورم تنها در طرف تقاضا نیست: تحولات ترکیه نشان می‌دهد که نمی‌توان تنها سمت تقاضای اقتصاد را ریشه ایجاد تورم درکشورها دانست و با راهکارهایی همچون افزایش نرخ بهره به مقابله با تورم رفت. کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت‌های انرژی به نوبه خود می‌توانند با ایجاد شوک در سمت عرضه اقتصاد، حتی بدون ایجاد تقاضا، به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند.

 

بانک مرکزی ترکیه تا به حال در چند مرحله تلاش کرده است با افزایش نرخ بهره و نزدیک نگه داشتن آن به نرخ تورم، از طریق کاهش سرعت گردش پول از افزایش میزان تورم سالانه جلوگیری نماید. اما شوک‌های طرف عرضه که ریشه در افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی و مشکلات در تراز پرداخت‌های ترکیه دارد، روند افزایش قیمت‌ها را تشدید کرده است.

 

منبع خبر : : بلومبرگ
منبع: : بلومبرگ
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!