جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۴۷۷۳۱

بازگشت ایران به برجام بهتر است اما...

بازگشت ایران به برجام بهتر است اما...
مقام آمریکایی پیش از دیدار مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل می گویند بازگشت ایران به مذاکرات هسته ای و برجام بهترین گزینه است، اما اگر ایران به مذاکره و توافق روی نیاورد، گزینه های دیگر را اعمال خواهیم کرد

یک مقام ارشد دولت آمریکا قبل از آغاز نشست گروه کاری آمریکا و اسرائیل درباره ایران  به ریاست روسای مشاوران امنیت ملی تل‌آویوو واشنگتن، درباره موضع دولت جو بایدن در قبال ایران توضیحاتی داد. قرار است این گروه کاری در واشنگتن با حضور «ایال حولاتا» مشاور امنیت داخلی اسرائیل و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برگزار شود.

 

مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که دولت جو بایدن «به مسیر دیپلماتیک» با ایران متعهد است اما اگر ضروری باشد به منظور «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، حاضر است راه‌های دیگر را دنبال کند.»

 

دیدار (هیات اسرائیلی به ریاست حولاتا با هیات آمریکایی به ریاست سالیوان) اولین نشست حضوری گروه کاری (تل‌آویو-واشنگتن) اززمان آغاز به کار رئیس‌جمهور بایدن است. به گفته مقام ارشد آمریکایی، دولت بایدن و کابینه نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل ارزیابی مشابهی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارنداما درباره چگونگی پاسخ، تفاوت‌هایی دارند. از نظر این مقام ناشناس آمریکایی، مسیر دیپلماتیک همچنان بهترین گزینه است اماراه‌های دیگری هم وجود دارد. وی در جمع خبرنگاران گفت که ایالات متحده به ریاست سالیوان در دیدار با هیات اعزامی اسرائیل به ریاست حولاتا درباره مسائل مختلف منطقه از قبیل ایران، توافقات ابراهیم و فلسطین رایزنی خواهد کرد. این مقام واشنگتن افزود:

 

بر اساس تعاملات متعدد ما با مقامات اسرائیلی، واضح است که ما (فهم) مشترکی درباره میزان شدید خارج شدن برنامه هسته‌ایایران از جعبه (میزان از منترل خارج شدن برنامه هسته‌ای ایران) از زمان دولت قبلی (ترامپ) و خارج شدنش از توافق هسته‌ای (برجام) داریم و این در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شده است. ما فکر می کنیم (پیگیری گزینه دیپلماتیک) بهترین راه برایایجاد محدودیت در برنامه و عقب‌ بردن دستاوردهای ایران در سال‌های اخیر در زمینه هسته‌ای است اما بدیهی است اگر این کار نکرد،راه‌های دیگری برای پیگیری وجود دارد. ما (واشنگتن و تل‌آویو) در مورد اینکه چگونه تصویر بزرگتر را می‌بینیم بسیار نزدیک هستیم. مادر مورد تک تک مسائل نظراتمان کاملا یک نظر نیست اما در نحوه نگرش ما به چالش‌ها به ویژه از سوی ایران و هم نحوه اطمینان ازاینکه ما به طور موثرتر از طیف وسیعی از ابزارها که در دسترسمان است استفاده کنیم، هم راستایی زیادی وجود دارد.

 

مقام‌های ایران در حال ارسال نشانه‌هایی به تعدادی از طرف‌ها مبنی بر این هستند که آنها ذر حال تدارک و آمادگی برای بازگشت به (مذاکرات) وین هستند و البته ما باید ببینیم آیا آنها آنها به صورتی سازنده در این فرایند تعامل مجدد خواهند کرد یا نه. ما بی صبرانه منتظر این دیدار  (در وین با ایران) هستیم. ما در دیپلماسی خاورمیانه طبق معمول یک دوره نسبتاً فشرده داشتیم ، البته بیشتر آن پشت صحنه بود.

 

وی با بیان اینکه این سومین بار است که سالیوان با حولاتا رایزنی می‌کند اما این رایزنی به صورت حضوری در واشنگتن انجام می‌شود. به گفته او، ما (دولت آمریکا) احساس می‌کنیم که یک ریتم بسیار خوب برای مشارکت و مشورت با تیم جدید امنیت ملی اسرائیل برقرارکرده‌ایم. مقام ارشد دولت بایدن درباره دیدار حضوری امروز سالیوان با حولاتا افزود: «این فرصتی برای مشاوران امنیت ملی است تا یک بحث ساختارمند را با حضور کارشناسان برجسته از سازمان‌های مختلف انجام دهند. دستور کار جلسه روز سه شنبه بر مسائل منطقه‌ای والبته ایران متمرکز است. ما به دنبال تعمیق رایزنی‌ها هستیم.» این مقام گفت: از زمانی که ائتلاف بنت به قدرت رسیده است، ما تقریباًهر روز در حال رایزنی‌های سازنده و بسیار عمیق در مورد چگونگی برخورد موثر با بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای از جمله تهدید ایران هستیم. ما با اسرائیلی‌ها و بسیاری از شرکای منطقه‌ای خود در مورد تهدید ناشی از شبکه پهپادهای تحت حمایت ایران بسیار نزدیک همکاری می‌کنیم.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!