جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۵۲۴۶۲
فراز گزارش می‌دهد:

با پیگیری دادستان اهواز ۲ مراقب توان‌بخشی احسان اخراج شدند

با پیگیری دادستان اهواز ۲ مراقب توان‌بخشی احسان اخراج شدند
انتشار ویدئویی از رفتار نامناسب مراقبان با مدد‌جویان مرکز توان‌بخشی احسان در اهواز باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی کاربران در فضای مجازی و واکنش آن‌ها به موضوع شد. این واکنش‌ها باعث اخراج ۲مراقب و تعلیق رئیس فنی مرکز شد.
نویسنده :
شهریار کریمی

دو مراقب مرکز توان‌بخشی احسان اهواز پس از  انتشار یک ویدئو دلخراش از نحوه رسیدگی به معلولان آن مرکز اخراج شدند و رئیس فنی آن مرکز به حالت تعلیق درآمد. این ویدئو پس از آنکه ابتدا در کمپین معلولان منتشر شد به سرعت  در فضای مجازی باز‌نشر و توسط اصحاب رسانه‌ پیگیری شد. روز گذشته دادستان اهواز در گفتگو با «فراز» خبر از حضور و بازدید از مرکز توان‌بخشی احسان و صدور حکم قضایی و بررسی ابعاد این ماجرا را داد.

در ویدئو منتشر شده صحنه هایی از رفتار نامناسب و خشونت بار  با مدد‌جویان نشان داده شد که دو نفر از پرسنل مرکز توان‌بخشی مورد بحث دست و پای یکی از مددجوایان را گرفته بودند و او را مقابل یک مدد‌جوی عریان به زمین کوبیدند. در تصویر بعدی یکی از مدد‌جویان دیده شد که در حال تشنج روی تخت دراز کشیده بود در‌ حالی‌که هیچ‌کدام از مراقبان آن مرکز به او توجه و رسیدگی نمی‌کردند. این امر باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در فضای مجازی شد‌، به‌ طوری که دادستان اهواز سریع به این موضوع واکنش نشان داد و با حضور در این مرکز دستورات قضایی و تحقیق در خصوص نحوه رسیدگی به مدد‌جویان مرکز مورد نظر را صادر کرد. پس از آن روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور خبر از بررسی موضوع را در اسرع وقت داد. ساعاتی بعد روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان خوزستان ضمن اخراج دو مراقب مرکز خبر از تعلیق رئیس فنی مرکز توان‌بخشی خبر‌ساز را داد.

در این ویدیو صحنه‌هایی از بدرفتاری و خشونت و کوبیدن فرد روی زمین از سوی پرسنل مرکز نشان داده شده بود و در همان صحنه معلول دیگری بدون لباس روی زمین نشسته بود و در صحنه‌ای دیگر نیز یک معلول در حال تشنج بدون پرستار یا مراقب روی تخت به حال خود رها شده بود.

 

روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان خوزستان پس از اطلاع رسانی اقدامات انجام شده اطلاعیه‌ای به شرح زیر منتشر و از اصحاب رسانه به عنوان چشم بینا و زبان گویای جامعه تقدیر کرد.

متن اطلاعیه اداره کل بهزیستی استان خوزستان‌:

«‌پس از انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی  تحت عنوان «‌در مرکز احسان اهواز چه خبر است‌»، هیاتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهرستان اهواز در محل مرکز توان‌بخشی غیر دولتی نگهداری معلولین ذهنی احسان اهواز  حاضر و بررسی دقیق به عمل آمد.            

مرکز فوق الذکر خصوصی و غیردولتی بوده و سابقه حدود بیست سال فعالیت تخصصی در حوزه نگهداری معلولین ذهنی پسرانه بالای ۱۴ سال را دارد.

فیلم مذکور مربوط به چندین ماه قبل می‌باشد که دو نفر از پرسنل مرکز توان‌بخشی برای کنترل یکی از توان‌خواهان دارای معلولیت ذهنی اتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیکی با استفاده از لباس نمودند.

لازم به ذکر است توانخواه مذکور به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، علی‌رغم ارائه خدمات پزشکی و توان‌بخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می‌رساند و خانواده نیز حاضر به نگهداری توان‌خواه نمی‌باشد و معلول مذکور نیز در حال حاضر در مرکز نگهداری می‌شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچگونه آسیب، کبودی و ... ملاحظه نشده است و از نظر جسمی سالم می‌باشد.همچنین یک نفر توانخواه بدون لباس در فیلم مشاهده می‌شود که در سالن کنار حمام برای استحمام آماده شده است.

 در بخشی از فیلم تعدادی از معلولین را نشان می‌دهد که پنکه‌ای برای آنها روشن شده است که این امر به دلیل این است که این فیلم مربوط به قبل از شروع فصل گرما بوده، کما اینکه مرکز مجهز به سیستم سرمایشی مناسب می‌باشد.

لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیاتی با حضور در مرکز ضمن بررسی وضعیت معلولین و نحوه مراقبت از آن‌ها، پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر نمودند و همچنین جلسه کمیته نظارت بر مراکز غیر دولتی بهزیستی استان در محل مرکز و سپس در بهزیستی استان برگزار و تصمیمات اولیه به قرار ذیل صورت پذیرفت:

۱- دو نفر مراقب مذکور به دلیل نحوه مهار غیر اصولی و نامناسب توانخواه توسط صاحب امتیاز مرکز اخراج و به مراجع قانونی جهت تصمیم گیری معرفی شدند.

۲-مسئول فنی مرکز به دلیل عدم نظارت کافی، تعلیق و صاحب امتیاز مرکز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام وظیفه می‌نماید.

۳- صدور اخطار کتبی برای مرکز توسط کمیسیون نظارت بر مراکز غیر دولتی بهزیستی خوزستان

شایان ذکر است نگهداری و کنترل معلولان در مراکز شبانه‌روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توان‌‌خواهان، بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص می‌باشد و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه‌روزی و صادقانه کارکنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراکز نگهداری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هر گونه قصور و تخلف برخورد قانونی به عمل می‌آورد.

در پایان ضمن تشکر از رسانه‌های محترم به عنوان چشم بینا و زبان گویای جامعه هدف بهزیستی و با احترام به احساسات پاک مردم فهیم، بدیهی است دلسوزان و همکاران محترم این سازمان با دقت و ظرافت و بدون اغماضی به این موارد رسیدگی می‌کنند، چه بسا برخی گزارش‌ها پس از بررسی کارشناسی و تخصصی، آن چیزی نباشد که در گزارش‌های تصویری و یا مکتوب آمده است.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!