جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱
کد خبر: ۵۲۲۸۵

امامان جمعه در مورد حجاب چه گفتند؟

امامان جمعه در مورد حجاب چه گفتند؟
امامان جمعه شهرهای مختلف کشور در خطبه‌های دیروز خود به طیف گسترده‌ای از موضوعات، از سفر جو بایدن به عربستان و اسراییل گرفته تا عید غیر و مسایل محلی، پرداختند اما موضوع حجاب و مسایل مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر و گشت ارشاد، بخش مهمی از سخنان بسیاری از خطیبان جمعه بود. نکته جالب در این میان این بود که حجت الاسلام احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در سخنان روزگذشته خود اشاره ویژه‌ای به این موضع نداشت.

 

خودباختگی بد است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار امام جمعه ایلام: اگر در جامعه امروز بر حجاب و عفاف تکیه می شود بر اساس مبنایی است که ما داریم و سنت ایرانی و اسلامی است و نباید خود را گم کنیم، نباید ارزش خود را، ملیت خود را و فرهنگ خود را گم کنیم و در سبک لباس از غربی ها تبعیت کنیم، این خود باختگی بد است و استقلال ایرانی در لباس و حجاب و عفاف قبل از اسلام وجود داشته است و دشمنان تلاش و هزینه های زیادی کردند برای اینکه از طریق لباس بتوانند به حجاب و عفاف مردان و زنان ما ضربه بزنند.

 

بانوان محجبه را مسخره می‌کنند

 

صدیقی

حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران: قرآن در سوره مبارکه نور و احزاب تکلیف بانوان را مشخص کرده است و شما مسلمانی را پیدا نمی‌کنید که آشنا با قرآن و منکر وجود حجاب و عفاف باشد. عفاف و حجاب از ضروریات دین است و همه بانوان در این زمینه مکلف هستند. بانوانی که بعضا در جامعه ما در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب بعضا بی مبالاتی می کنند چند دسته هستند؛ یکسری از این خواهران خوش ذات هستند،  اعتقاد دارند، اهل نذر و نیاز و کمک‌های مومنانه هستند و در این عرصه عقب نمی‌مانند و من بعضا می گویم که برخی از آنها شاید در روز قیامت از ما جلو بیفتند و در نظرسنجی که بین آنها شده بیش از ۷۰ درصد آنها اعتقاد دارند که کارشان در این زمینه قشنگ نیست و بدحجابی و بی حجابی با اعتقادات آنها ناسازگار است، ولی بعضا در محیط بد قرار گرفته اند. خواست قاطبه مردم ایران حفظ حجاب در تمام ادوار و اعصارها است. حجاب برای بانوان یک کرامت، یک شرافت و یک ارزش است قاطبه بانوان ما رعایت حجاب و عفاف را افتخار  و آن را ارزش و کرامت می دانند من در یک خطبه در نماز جمعه گفتم که حجاب بانوان مثل لباس روحانیت است و خودش تبلیغ دین است.حجاب انزوا نیست و انقلاب اسلامی به بانوان خدمت کرد و در طول تاریخ ایران چنین خدمتی به بانوان نشده است، ما اکنون بانوان فراوانی مجتهده داریم بانوانی که در رشته های تخصصی فعالیت می کنند و بعضا در دنیا جزو مفاخر محسوب می شوند. ما شاهد حضور بانوانمان در عرصه های سیاسی و اجتماعی هستیم. انقلاب اسلامی جامعه زنان در ایران را احیا کرد و به آنها اعتبار داد. زنان بعضا کرامت‌هایی دارند که احیانا مردم کمتر به آنها دسترسی دارند. برخی در مورد مسئله حجاب و عفاف می گویند که کاری به کسانی که بی‌حجابی می‌کنند نداشته باشیم و از کنار این موضوع رد شویم در صورتی که رعایت حجاب و عفاف جزو قانون و شرع است و تحمل کردن خلاف شرع و سکوت کردن در برابر آن خلاف دیانت و انصاف است. براین اساس کشف حجاب جزو تخلف‌های قانونی است و ملت ما ملت متمدنی است که بر رعایت قانون تاکید دارد و قانون دارای کرامت است. مقابله باتب لیغاتی که علیه حجاب در فضای مجازی می شود مهم است، ما از مسوولان شورای عالی مجازی توقع داریم که فضای مجازی را مدیریت کنند و مدیریت حکمیانه نسبت به شبکه های اجتماعی اعمال شود. در زمینه تبلیغ برای عفاف و حجاب و تبیین ارزش آن  و همچنین اعتلای مرتبه بانوان در این زمینه صداوسیما و دیگر نهادهای مسئول  وظیفه دارند. فقط در اینجا بحث مقابله با بی حجاب و بدحجاب نیست، بلکه ارزش و اهمیت حجاب تبیین شود. دشمن می خواهد از طریق فرهنگی و تبلیغات نظام حجاف و عفاف را در جامعه برهم بزند. در همین راستا آنها علیه حجاب تبلیغ می‌کنند و بانوان محجبه را مسخره می کنند. دشمنان آمدند که با این گونه اقدامات بنیان خانواده را به هم بزنند.

 

۹۵ درصد بانوان اعتقاد به حجاب دارند

 

خوزستان

حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز: ۲۱ تیر، روز عفاف و حجاب بود. می‌خواهم از بانوان در ایران اسلامی تشکر کنم. بر اساس آمار، ۹۵ درصد بانوان ما اعتقاد به حجاب دارند. این نظر سنجی تکرار شد و مجدد به این نتیجه رسید. نمی‌خواهیم بگوییم وقتی کسی بد پوشش است، خدایی ناکرده بی عفت است. این هنر ما است که حجاب را جا بیندازیم. از بانوان در کل کشور تشکر می‌کنم. بحث بدحجابی و احیانا بی حجابی، پیامدهایی دارد و جایی که حجاب نباشد، خانواده متزلزل است و بی حجابی منجر به بی‌دینی، لاابالی گری و خالی شدن از ارزش های انسانی می‌شود. فرد بد حجاب، ابزار تبلیغ کالای دشمن می‌شود.

 

 

آنچه در جامعه مشاهده می‌کنیم دست‌پخت خود ماست

 

حجت الاسلام محمد عبادی زاده امام جمعه بندرعباس: این روزها با سالروز کشف حجاب رضاخانی مصادف شده و روز حجاب است، دشمن به سیاه رویی افتاده که می‌گوید در شبکه‌های اجتماعی هشتم بزنید «حجاب بی حجاب»، یعنی اسلام بی اسلام و محال است مسلمان در مسیر دشمن اسلام گام بردارد و وارد گروه دشمن شود. روزی رضاخان قصد داشت حجاب را به زور از سر زنان بردارد که زنان غیور ایرانی و مسلمان برای اینکه نقشه اش عملی نشود و زیر بار این خفت نروند خود را خانه نشین کردند. نظام اسلامی می‌خواهد زن و انسان جایگاه رفیع و عزت نفس و کرامت داشته باشد و به همین لحاظ بر حجاب تأکید می‌کند. اما دشمن می‌خواهد همان کاری را که در اندلس با ترویج فساد و فحشا کرد و موفق شد آنجا را از دست مسلمانان خارج کند پیاده کند، حتی یکی از صهیونیست ها گفته بود کاری در ایران می‌کنیم که تقدس مادر از بین برود. برای حل مساله حجاب باید از روش‌های عالمانه و عاقلانه استفاده کرد و با برخوردهایی که جوانان را منزجر کند موافق نیستیم. آنچه در جامعه مشاهده می‌کنیم دست پخت خود ماست و همه در ایجاد این شرایط مقصریم و اگر می خواهیم مسأله را حل کنیم بایستی عالمانه حل کنیم.نباید گرفتار کج سلیقگی ها، بی خیالی ها و بد سلیقگی ها شویم، افراط و تفریط آفت مسأله حجاب است.

 

 

گاهی لباس مناسب در بازار نیست

 

قم

آیت‌الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم: حجاب و عفاف یک حلقه از زنجیره نورانی اسلام برای سلامت و سعادت جامعه است و رعایت آن از سمت زن و مرد علاوه بر اینکه بازتاب‌های مهمی در زندگی اخروی دارد در تنظیم زندگی سالم و سعادتمند دنیوی هم موثر است؛ زیرا فروپاشی خانواده و سست شدن ارزش‌های متعالی انسانی و الهی در خانواده و جامعه از اثرات دور شدن از عفاف و حجاب است. در این زمینه نیازمند تولید علمی، تولید محتوا و ارائه درست معارف الهی هستیم که به عهد مراکز علمی و حوزوی است تا مقوله‌ حجاب و عفاف را از منظر فقهی، حقوقی، اخلاقی، کلامی، فلسفی مورد تحقیق قرار بدهند همچنین تبیین و روشن گری و تبلیغ درست این ارزش الهی از دیگر اصولی است که باید رعایت شود. حضور عفیفانه و با وقار زنان در جوامع عمومی و محل کار یک تبلیغ بزرگ است. تبیین درست عفاف و حجاب هم با عمل و رفتار و هم با زبان است هم‌چنین هر دختر و پسری باید با ابعاد و فلسفه حجاب و عفاف و رعایت شئون آن آشنا شود و فضای اجتماعی باید با حضور انسان‌های مومن تغییر پیدا کند. امر و به معروف و نهی از منکر باید از خانه تا محیط‌های عمومی جریان داشته باشد. قوانین، مصوبات و بخشنامه ها گوناگونی که وجود دارد باید اجرا شود و همه نهاد ها و بخش ها به آن عمل کنند. گاهی لباس های مناسب در بازار نیست؛ دولت و بخش خصوصی باید صنعت مناسب برای زیست عفیفانه را در دستور کار قرار بدهند همچنین باتوجه به نزدیک شدن ماه محرم نیز مساجد و حسینیه ها باید به صورت شبکه منسجم وارد صحنه دفاع از ارزش‌های الهی و عاشورای حسینی شوند و حجاب و عفاف در صدر آن قرار بگیرد. انقلاب اسلامی راه ترقی را بر روی زن گشوده‌ است. زنان ما افزودن بر وظایف خانگی و تربیتی می‌توانند در همه عرصه‌های علمی و فرهنگی حضور صحیح و سنجیده داشته باشند.

 

همانطور که رضاخان نتوانست با زور و جبر چادر را از سر زنان بردارد امروز هم با اجبار نمی توان چادر بر سر بانوان انداخت

 

 

گرگان

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان: مردم مسلمان ایران در روز ۲۱ تیر به دلیل مخالفت با دستور رضاخان قلدر در مسجد گوهرشاد حضور یافتند تا به کشف حجاب اعتراض کنند که عده ای زیادی از مردم بی گناه به دست مأموران رضاخان به شهادت رسیدند، مسئله حجاب از ضروریات دین اسلام است و آیات مختلفی در قرآن کریم درباره مسئله حجاب آمده است. اعتقاد ما این است افرادی که گاهی اوقات در خیابان‌ها و معابر حجاب را رعایت نمی کنند اهل دین و ایمان هستند اما چطور می شود که این افراد با وجود مسلمانی و اعتقاد به مبانی اسلام به مسئله حجاب بی تفاوت هستند حال آنکه حجاب از ضروریات دین اسلام است. با اجبار و زور و برخوردهای قهری نمی شود چادر به سر زنان کرد. رضاخان قلدر و فرزند خائن او از سال ۱۳۱۴ تا سال ۱۳۵۷ تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مسئله حجاب را نادیده بگیرند و این همه سال برای تغییر فرهنگ جامعه کار کردند لذا ما برای محجبه شدن جامعه باید کارها و اقدامات فرهنگی انجام دهیم و این اقدامات باید از خانه ها شروع شود و به مدارس و دانشگاه ها و سطح جامعه برسد. همه دستگاه های متولی باید در راستای فرهنگ سازی مسئله حجاب گام بردارند، همانطور که رضاخان نتوانست با زور و جبر چادر را از سر زنان بردارد امروز هم با اجبار نمی توان چادر بر سر بانوان انداخت، در واقع تحقق این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد. امیدوارم با برنامه های منسجم و هماهنگ مسئله مهم حجاب اسلامی در جامعه عملیاتی شود و تمامی مراکز علمی و فرهنگی، حوزه های علمیه، منابر و مجالس مذهبی و غیره باید آنقدر حساب شده به مسئله حجاب بپردازند تا آثار مثبت آن را در جامعه لمس کنیم. حساب بانوانی که در ادارات کار می کنند با دیگران جدا است، این دسته از بانوان کارمند دولت هستند و از نظام اسلامی حقوق می گیرند و این افراد باید خود را مقید بدانند که براساس خواست نظام مقدس جمهوری اسلامی عمل کنند. وقتی مردم به ویژه بانوان با مراجعه به ادارات می بینند که برخی از کارمندان زن ادارات، حجاب اسلامی را رعایت نمی کنند تأثیر سوء می گیرند به همین دلیل در مسئله حجاب انتظار ما از بانوان کارمندان بیشتر است.

 

اگر می‌خواهید از تهاجم مردان هوس‌باز در امان باشید خودتان را بپوشانید

 

لرستان

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی امام جمعه خرم‌ آباد: این روزها سخن در باب حجاب و عفاف است. جلباب پوششی است که تمام بدن را می‌پوشاند و این چیزی است که ما از آن با عنوان چادر یاد می‌کنیم و چادر برای این است که زمینه بی‌حرمتی به آنان فراهم نشود. زنان در عصر نبی مکرم اسلام اصل پوشش را داشته‌اند، دستور خداوند این است که خودتان را با این پوشش سراسری بپوشانید و پوشش شما باز نباشد تا چشمان لرزه به شما نگاه کنند و ایجاد مزاحمت کنند و این به معنای این است که زنان اگر می‌خواهند از تهاجم مردان هوس‌باز در امان باشید خودتان را بپوشانید. عفت و پاکدامنی با آفرینش و فطرت انسان پیوند خورده است و در ایران اسلامی جایگاه بلندی دارد. بانوان ما همواره خواهان عفت و پاکدامنی بوده‌اند و انسان باتقوا همواره حجاب و عفاف خود را رعایت می‌کند.

 

هیچکس از فساد و بی بند و باری به جایی نمی‌رسد

 

 

اراک

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی امام جمعه اراک: عفاف و حجاب، سرمایه و مایه عزت و شرف است. امروز دشمنان با هجمه وارد کردن به اعتقادات جوانان و زیر سوال بردن مسئله عفاف و حجاب به دنبال ضربه زدن به غیرت دینی در جامعه هستند، لذا باید غیرت دینی روزبروز در جامعه تقویت شود. بین ایمان و عفاف و حجاب و ولایت و بی بند و باری مرزی وجود دارد و باید این مرز حفظ  شود، هیچکس از فساد و بی بند و باری به جایی نمی رسد.

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!