جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۴۹۶۹۶

در متروی تهران چه خبر است؟!

در متروی تهران چه خبر است؟!
متروی تهران در حال فرسودن است! فقط کافی است به چند حادثه‌ای که درهمین دی ماه اتفاق افتاد توجه کنیم تا متوجه شویم که حال متروی خوب نیست و روزهای سخت و پرحادثه‌ای را سپری می‌کند. به جز تصادفات و توقف‌های طولانی قطارها در مسیر و در تاریکی تونل، به دلایل مختلف فنی، حتی ایستگاه‌های تهران هم به حال خود رها شده‌اند و مدام از میزان و گستره امکانات ایستگاه‌های متروی تهران کاسته می‌شود.
نویسنده :
آذر فخری

شهروندان، مترو را انتخاب کرده‌اند

حجم سنگین ترافیک شهری، گرانی وسائط حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و ازدحام بیش ازحد، موجب شده اکثر شهروندان، مترو را برای سفرهای شهری انتخاب کنند. روزانه بیش از ۸۰۰ هراز نفر از خطوط مختلف متروی تهران استفاده می‌کنند. بنابراین نمی‌توان با این حجم از مسافر، خطوط متراکم را به حال خود رها کرد و فکری به حال فرسودگی این مهمترین ناوگان حمل و نقل شهری نکرد. اما با توجه به وضعیت ایستگاه‌های مترو در تهران، شهرداری، مدتی است مترو و شهروندان مسافرش را به حال خود رها کرده است.  

 

مشکلات متروی تهران از تاخیر تا فرسودگی

 

واگن کم است: با وجود این همه مسافر، طبعا شرکت متروی تهران، به تعداد واگن‌های بیشتری نیاز دارد، اما گویا به دلیل تحریم و شرایط اقتصادی نامناسب و البته سوءمدیریت، نه تنها بر تعداد واگن‌ها افزوده نمی‌شود که حتی به دلیل فرسودگی و از کار افتادگی، مدام از تعداد واگن‌ها کاسته می‌شود. همین مسئله، موجب تاخیردر رسیدن قطارها به ایستگاه شود؛ حجم ورود و خروج مسافران از قطار چنان زیاد است که گاهی قطار ناچار از توقفی طولانی در هر ایستگاه می‌شود.

عدم تهویه مناسب: تهویه مناسب قطارهای مترو، مدتی است دیگر به یک خاطره تبدیل شده، چرا که در ابتدای شروع به کار مترو، واگن‌ها از تهویه مناسب برخوردار بودند؛ هم در تابستان و هم در زمستان. اما اکنون مدتهاست با وجود ازدحام شدید مردم در واگن‌ها، هیچ دستگاه تهویه‌ای کار نمی‌کند و مسافران گاهی تا ۳۰دقیقه در فضای بسته و آلوده قطارگرفتار می‌شوند؛ البته به شرطی‌که قطار در طول مسیر دچار نقص فنی نشده و این ۳۰دقیقه به یک ساعت افزایش نیابد.

پله برقی‌ها اغلب خراب هستند: در اکثر ایستگاه های مترو، پله برقی‌ها در ساعاتی از روز که ازدحام مسافر زیاد است، از کار افتاده و خراب هستند. بماند که هیچکدام از ایستگاه‌های مترو، امکاناتی مانند آسانسور برای نابینایان و افراد سالخورده ندارند، اما تعمیر و نگهداشت همین پله برقی هم گویا دیگر از توان شرکت متروی تهران خارج است. گذشته از این برخی از ایستگاه‌های مترو، اصلا پله برقی هم ندارند!

پله‌ها غیراستانداردند: پله‌های پرتعداد ایستگاه‌های مترو با شیب خیلی تند ساخته شده و بسیار نا ایمن هستند. و همین امرنه فقط برای سالمندان که حتی برای جوانانی که عجله دارند به قطار برسند و دوان دوان از پله‌ها بالا و پائین می‌روند، موجب برزو حوادثی می‌شوند. برخی پله‌ها در برخی از ایستگاه‌ها به دلایل نامعلوم روکش‌های پلاستیکی دارند که مدت‌هاست فرسوده شده‌اند و هم باعث سرخوردن و هم گیر کردن مسافران و سقوط آنان می‌شوند.

   

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!