سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
کد خبر: ۴۹۵۳۴

شهرداری اتوبوس‌خوابی را مصادره کرد!

شهرداری اتوبوس‌خوابی را مصادره کرد!
بی‌خانمانی، هزار و یک شکل و شمایل شناخته و ناشناخته دارد، به‌ویژه در روزگاری که ما گرفتار واقتصادمان بیمارِ در کماست، اشکال مختلف بی‌خانمانی، هر روز در حال رونمایی هستند؛ بعد از کانکس و چادر وپشت بام و حمام عمومی و ماشین‌خوابی و پارک و گور و زیرگذر و ...، چندروزی است از اتوبوس خوابی رونمایی شده. افرادی که کارشان- و نه زندگی‌شان؛ بر فرض این‌که زندگی داشته باشند- در تهران است، با سنگین شدن اجاره‌بهای مسکن، دیگر نمی‌توانند از پس اجاره کردن حتی یک اتاق به همراه چند هم خانه برآیند، مدتیست در اتوبوس‌های بی‌آرتی، شب را صبح می‌کنند؛ و این داستان تازه ماست در این قسمت.
نویسنده :
آذر فخری

اول فقط یک خبر دردناکِ عادت شده،بود

برخی خبرگزاری‎‌‌های داخلی و خارجی، در چند روز گذشته، در مورد اتوبوس‌خوابی برخی شهروندان درتهران، خبرهایی منتشرکردند که طبعا دل برخی از شهروندان را به شدت آزرد-«برخی ازشهروندان»، زیرا برخی دیگر مدت‌هاست تنها به فکر منافع خویش‌اند و درنبود نظارت و قانون، در بالا بردن نرخ اجاره مسکن، سنگ تمام می‌گذارند؛ افزایشی تورمی که حاصل اقتصاد بیمار و ناتوان ماست- رانندگان این اتوبوس‌ها، در همان خبرهای نخستین، اشاره کردند که خودشان از سر دلسوزی! اجازه داده‌اند این افراد شب را در اتوبوس، سحر کنند. به این نکته هم اشاره کرده‌اند که اگر این مسئله در پایانه و ایستگاه نهایی از سوی مسئولان مشاهده شود، توبیخ خواهند شد. اما گاهی چاره‌ای ندارند، زیرا در مواردی که خواسته‌اند جلوی اتوبوس خوابان را بگیرند، با مشاجره و گاهی حمله آنان مواجه شده‌اند. این کل ماجراست؛ ماجرای که بین اتوبوس خواب‌ها و رانندگان اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل شهری رخ داده و البته مجانی هم نیست، هر فرد برای بیتوته شبانه دراتوبوس باید مبلغی بین ۱۵ تا ۲۰هزارتومان به آقای راننده دلسوز بپردازد.

 

شهرداری وارد میدان می‌شود!

 

پس از گذشتن مدت‎ها از آغاز این ماجرا که حالا افشا شده، ناگهان شهرداری، این نوع اسکان شبانه در اتوبوس را با این خبر به نفع خود مصادره کرده است: پس از انتشار خبر پناه آوردن بی‌خانمان‌ها به اتوبوس‌های بی‌آر‌تی برای تنها چند ساعت خواب شبانه،  شهرداری ۲۰ گشت «اتوبوس‌»ِ خواب در تهران در نظر گرفته که از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح با حضور چند مددکار فعال هستند. خوب است که مردم ما در یافتن انواع روش‌های عجیب و غریب برای «دوام آوردن»، هوش سرشاری دارند، وگرنه چطور به فکر «مسئولان» شهرداری که وظیفه‌اشان در این مورد حداقل گسترش گرمخانه‌ها در سطح شهر است، می‌توانستند چنین ایده‌ای ارائه داده و شهروندان بی‌خانمان را در اتوبوس- البته همراه با مددکار- اسکان دهد. به گفته مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران این طرح تا پایان فصل سرما ادامه دارد-و دائمی نیست- نکته جالب‌تر این‌که اتوبوس‌خوابان، اکثرا نه معتادند و نه مشکلاتی از این دست دارند، بلکه بسیاری از آنان کارگران و کارمندانی هستند که در تهران جایی برای خواب ندارند و معلوم نیست هزینه‌کرد شهرداری برای «مددکاری» برای چیست؟! شاید-امیدمان این است- این نوع مددکاری در جهت یافتن و در اختیار گذاشتن سرپناه موقت و یا دائم برای این افراد باشد.

 

کمی هم عکس‌العمل از شورای شهر!

 

شورای شهر تهران، با شرح وظایف گسترده اش، و اعضایی که توسط شهروندان انتخاب می‌شوند، با اشاره به فراگیر نبودن این مشکل- احتمالا تلاش در جهت پاک کردن خود مسئله- اعلام کرده است که با توجه به کرامت شهروندی، «حتی یک نفر» نیز نباید برای نداشتن جای خواب مناسب، این چنین شب را به صبح برساند و در شورای شهر این موضوع را پیگیری خواهم کرد. امید که این پیگیری تا پایان فصل سرما جواب بدهد، وگرنه برای سال آتی، باید منتظر ایده‌های جدید برای صبح کردن شباز سوی شهروندان و سپس کپی‌برداری شهرداری از این ایده‌ها باشیم!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!