چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۴۶۰۸۷

تأمین تجهیزات بیمارستانی در اولویت است

تأمین تجهیزات بیمارستانی در اولویت است
تأمین تجهیزات بیمارستانی در دوران کرونا از اهمیت زیادی در حیات بیماران برخوردار است، به طوری که دستگاه ونتیلاتور، حرف اول را برای مراقبت از بیماران آی سی یو می زند.

وجود تجهیزاتی همچون ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه از اهمیت ویژه ای در نجات جان بیماران بستری در این بخش‌ها برخوردار است. از همین رو، تأمین تجهیزات پزشکی می‌بایست در اولویت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها قرار بگیرد.

شاید نکته مثبت نظام سلامت کشور در سال‌های اخیر، توجه به تهیه و تأمین تجهیزات پزشکی به واسطه تولیدات داخلی است. به طوری که در شرایط کنونی که درگیر پاندمی کرونا هستیم، دستگاه ونتیلاتور در داخل تولید می‌شود و از همین رو بخش قابل توجهی از بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها از طریق تولید داخل تأمین می‌شود.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه در ابتدای بحران کرونا ماهانه ۴۰ تا ۵۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور تولید می‌شد، اظهار کرد: با تلاش جوانان توانمند و نخبه کشور و حمایت شرکت‌های تولیدکننده، در حال حاضر تولید ونتیلاتور به ۱۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در پیک دوم کرونا و در یک مقطع زمانی، تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور فشار مضاعفی را تحمل کردند و تولید دستگاه‌های ونتیلاتور به ماهانه ۲۵۰۰ دستگاه افزایش یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: یکی از عرصه‌های موفقیت و افتخار کشور، وجود شرکت‌های دانش بنیان و تولید تجهیزات پزشکی است که توسط جوانان نخبه و با انگیزه راه‌اندازی و اقدامات مهم و بزرگی در این شرکت‌ها در حال انجام است، این شرکت‌ها در بدترین شرایط به کمک نظام سلامت کشور آمدند و در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی نقش ارزنده‌ای ایفا کردند.

در حال حاضر دو تولید کننده ونتیلاتور در کشور مشغول فعالیت هستند که یکی از این شرکت‌ها از سابقه چند ساله در زمینه تولید دستگاه‌های ونتیلاتور برخوردار است.

حجت الله قاسمی مدیر کارخانه تولید کننده ونتیلاتور در پارک علم و فناوری مشهد، در گفتگو با خبرنگار مهر، به روند تولید و تأمین دستگاه ونتیلاتور اشاره کرد و گفت: همزمان با موج پنجم کرونا و افزایش نیاز مراکز درمانی به ونتیلاتور، تولید این دستگاه به صورت شبانه روزی دنبال می‌شود.

وی با اعلام اینکه از دو هفته قبل با افزایش ظرفیت تولید، حدود ۱۸۰ دستگاه ونتیلاتور تحویل انبار وزارت بهداشت شده است، افزود: تلاش‌های مهندسان و کارشناسان این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید و تحویل بدون وقفه ونتیلاتور به وزارت بهداشت با هدف تأمین حداکثری نیاز مراکز درمانی ادامه دارد.

دستگاه ونتیلاتور برای بیماران کرونایی که ریه آنها درگیر می‌شود نقش حیاتی دارد. از همین وزارت بهداشت تلاش کرد تا بخشی از نیاز بیمارستان‌ها به ونتیلاتور از طریق واردات تأمین شود که تولید کننده داخلی با تلاش شبانه روزی، تا حدود زیادی توانست نیاز بیمابیمارستان‌ها به دستگاه ونتیلاتور را تأمین کند. به طوری که شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری مشهد، از ابتدای بحران کرونا تا کنون حدود ۲۸۰۰ دستگاه ونتیلاتور تحویل وزارت بهداشت داده است.

بنا به گفته مدیر کارخانه تولید کننده، صرفه‌جویی ارزی حاصل از این تعداد تولید دستگاه ونتیلاتور، ۶ میلیون و پانصد هزار یورو بوده است.

ضمن اینکه قیمت تولید داخل ونتیلاتور، حدود یک پنجم مشابه وارداتی است.

به گفته مدیر تولید کننده ونتیلاتور، این شرکت آمادگی دارد ضمن تأمین نیاز کشور، نسبت به صادرات این کالای استراتژیک اقدام نماید.

به نظر می‌رسد که در پیک پنجم کرونا، بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، بیش از پیش در اشغال بیماران بد حال کرونایی است که نیاز به دستگاه ونتیلاتور، حرف اول را می‌زند. بر همین اساس، هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، همواره تلاش کرده برای تأمین تجهیزات حیاتی بیمارستان‌ها، از طریق تولیدات داخلی اقدام کند و تاکنون تعداد زیادی دستگاه ونتیلاتور به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته است.

اما، لازم است برای سرعت گرفتن در روند تأمین ونتیلاتور، با توجه به مشکلاتی که از ناحیه‌ها تحریم‌ها متوجه نظام سلامت کشور شده است، دولت نیز از تولید کنندگان داخلی حمایت بیشتری به عمل آورد تا بتوانند با کمترین دغدغه، روند تولید محصولات با کیفیت پزشکی در چنین شرایطی فراهم شود.

منبع:مهر

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!