جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۵۱۵۲۷

سهام آسیایی، با افزایش وحشت از رشد جهانی، سقوط کرد

سهام آسیایی روز پنج‌شنبه شاهد فروش شدید وال‌استریت بود؛ و در حالی که سرمایه‌گذاران از افزایش تورم جهانی و سیاست چین در برابر کووید صفر و جنگ اوکراین نگران بودند، دلار، میزان دستاوردهای یک‌شبه خود را ثابت نگه داشت.
نویسنده :
مونس نظری

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، زنجیره رشد چهار روزه‌ی خود را متوقف کرده و کاهشی ۲.۳ درصدی داشت. شاخص منابع سنگین استرالیا نیز کاهش ۱.۶ درصدی را تجربه کرد. سهام هنگ‌کنگ ۳.۳ درصد کاهش یافت. بلو‎چیپس در سر‎زمین اصلی چین ۱ درصد عقب‌نشینی کرد.

نیکی ژاپن نیز سقوط داشت و ۲.۵ درصد پایین کشیده شد.

غول‌های فناوری فهرست‌شده در هنگ‌کنگ ضربه‌ی شدیدی را متحمل شدند و شاخص در صبح روز پنج‌شنبه ۵ درصد سقوط کرد. به طور ویژه، سهام تنسنت، پس از گزارش رشد ثابت درآمدی در سه‌ماهه اول، بیش از ۷ درصد سقوط کرد... که بدترین عملکرد آن از زمان عرضه عمومی در سال ۲۰۰۴ محسوب می‌شود.

علی‌رغم اظهار‎نظرهای تسکین‌بخش معاون نخست‌وزیر لیو هه، بخش فناوری چین کماکان از سرکوب یک‌ساله دولت و کاهش چشم‌انداز اقتصادی (ناشی از سیاست سخت‌گیرانه پکن در برابر کووید صفر) در حال فرو‎پاشی است.

صبح روز پنج‌شنبه، معاملات آتی اروپا و امریکا کاهش پیدا کرد. گزارش‌های درآمدی غول‌های خرده‌فروشی نیز بر نگرانی‌های این موضوع که تورم بالا، به کاهش رشد جهانی می‌انجامد، اضافه کرد. تارگت کورپ نیز در مورد کاهش حاشیه سود، به سبب افزایش هزینه‌های سوخت و حمل‌و‌نقل هشدار داد... زیرا گزارش‌ها نشان می‌دادند که سود سه‌ماهه آن به نصف کاهش پیدا کرده است. یک روز پیش از آن هم والمارت، نسبت به کاهش حاشیه سود هشدار داده بود.

سهام تارگت ۲۴.۸۸ درصد سقوط کرد... که بزرگ‌ترین کاهش یک‌روزه از سال ۱۹۸۷ بود. نزدک نیز در روز چهار‎شنبه، تقریباً سقوطی ۵ درصدی داشت؛ و این در حالی بود که اس‌اند‌پی ۵۰۰، چهار درصد سقوط کرد.

هبه چن، تحلیل‌گر بازار در IG گفت: «ثابت شد که جهش روز سه‌شنبه بیش از حد خوش‌بینانه بوده است. بنابراین شک و تردید تنها باعث خواهد شد که معامله‌گران تصمیم قاطعانه‌تری برای فروش بگیرند.»

احتمالاً نگران‌کننده‌ترین بخش برای بازار این است که از وقتی به سال ۲۰۲۲ ورود کردیم، نگرانی تورم هرگز از بین نرفت. و با وجودی که هنوز هیچ‌چیز به نقطه بی‌بازگشت نرسیده است، اما ظاهراً اوضاع به سوی «خارج از کنترل بودن» پیش می‌رود.

دلار امریکا، که با کاهش ریسک‌پذیری، افزایش را تجربه کرده بود، در روز پنج‌شنبه (با کاهش ۰.۰۵ درصدی دلار در برابر گروهی از ارزهای اصلی) سودآوری خود را متوقف کرد. و از سوی دیگر، ین ژاپن در برابر دلار، کاهش ۰.۳ درصدی را تجربه کرد.

داده‌های روز چهار‎شنبه نشان داد که تورم بریتانیا، با افزایش قبوض انرژی، به بالاترین نرخ سالانه خود از سال ۱۹۸۲ رسیده است. و این در حالی است که در ماه گذشته تورم کانادا به ۶.۸ درصد افزایش یافت؛ و دلیل این افزایش نیز عمدتاً بالا رفتن بهای غذا و سر‎پناه بوده است.

داده‌های ضعیف مسکن ایالات‌متحده نیز بر نگرانی‌های کاهش رشد افزوده است. و جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، روز پیش لفاظی‌های جنگ‌طلبانه خود را افزایش داده و گفته است: «مقام پولی ایالات‌متحده، نرخ‌های بهره را تا جایی که لازم باشد بالا می‌برد تا از افزایش تورم که به بیان او پایه‌های اقتصادی را تهدید می‌کند، جلوگیری کند.»

بلای هافیز، مدیر‎عامل شرکت تحقیقاتی MacroHive مستقر در لندن، گفت: «در حال حاضر سو‎گیریِ قدرتمندی نسبت به دارایی‌های امن، و به ویژه پول نقد وجود دارد.»

هافیز به مجمع بازارها جهانی رویترز گفت: «این امکان وجود دارد که مانند چند روز گذشته، جهش‌های کوتاه‌مدتی در سهام وجود داشته باشد؛ اما چشم‌انداز وسیع‌تر می‌گوید که دوران بازدهی پایین به آخر رسیده و ما در حال گذار به محیطی با نرخ‌های بالاتر هستیم. این مهم به تمام بازارهایی که از بازدهی پایین سود می‌برند (و به ویژه بازار سهام) فشار می‌آورد.»

بازده خزانه‌داری ایالات‌متحده یک‌شبه افزایش پیدا کرد؛ این میزان در آسیا ثابت مانده و بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه‌داری را در ۲.۹۰۷۶ درصد ثابت نگه داشت.

بازدهی دو‎ساله که با انتظارات معامله‌گران برای افزایش نرخ‌های صندوق فدرال‌رزرو، افزایش پیدا می‌کند، به ۲.۶۷۵۶ درصد در مقایسه با میزان ۲.۶۶۷ درصد ایالات‌متحده رسید.

روز پنج‌شنبه قیمت نفت افزایش یافته و پس از زیان‌های اولیه، بهبودی نسبی را تجربه کرد. زیرا نگرانی‌ها از کاهش عرضه جهانی، بر نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی غلبه کرده بود.

نفت خام برنت با یک‌درصد افزایش به ۱۱۰.۴۲ دلار در هر بشکه رسید؛ در حالی که نفت خام امریکا با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۱۰.۲ دلار در هر بشکه رسید.

طلا اندکی بالاتر بود و هر اونس طلا با قیمت ۱۸۱۶.۲۹ دلار معامله شد.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : Investing.com
منبع: INVESTING.COM
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!