پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۰۶۵۳

همرزم تاتار پوتین در نبرد با غرب

همرزم تاتار پوتین در نبرد با غرب
«الویرا نبیولینا» که یک تاتار است در سال ۱۹۶۳ در جمهوری خودمختار باشکیر متولد شد در سال ۱۹۸۶ از دانشکده اقتصاد دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف در رشته اقتصاد با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد
نویسنده :
مونس نظری

الویرا ساکیپزادونا نابیولینا که از سال ۲۰۱۳ به این سو ریاست بانک مرکزی روسیه را بر عهده دارد اکنون در مرکز مهم‌ترین بخش چالش کرملین و غرب قرار دارد. او که یک تاتار است در سال ۱۹۶۳ در جمهوری خودمختار باشکیر متولد شد در سال ۱۹۸۶ از دانشکده اقتصاد دانشگاه دولتی مسکو  لومونسوف در رشته اقتصاد با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد. ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۳ او را به ریاست بانک مرکزی فدراسیون روسیه منصوب کرد و به گفته آگاهان اعتماد زیادی به توانایی‌های او دارد. الویرا نبیولینا در نخستین سال‌های ریاست خود بر این بانک هدف انتقادهای بسیاری بود اما رفته رفته کار به جایی رسید که برخی از او به عنوان بهترین رئیس بانک مرکزی در جهان از او یاد می‌کردند.

 

اکنون و در حالی که جنگ در اوکراین بالاگرفته است تصمیم متحدان غربی در روز شنبه جهت مسدود کردن بانک‌های «منتخب» روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت، نه تنها ضربه اقتصادی فلج‌کننده‌ای به همراه خواهد داشت... بلکه دردسرهای زیادی نیز برای شرکت‌ها و بانک‌های خودشان ایجاد می‌کند. 

 

تحریم سوئیفت، ضربه فلج‌کننده به روسیه، دردسر خودی‌ها

 

بانک مرکزی روسیه به ریاست  نابیولینا در واکنش به این اقدام نرخ بهره اصلی این کشور را تقریباً دو برابر کرد... یعنی از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد. دلیلش هم این بود که واحد پول این کشور به سبب تحریم‌ها و مجازات‌های جدیدی که به سبب حمله روسیه به اوکراین علیه این کشور وضع شد، به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار رسید.

بانک مرکزی گفت: افزایش نرخ بهره در جهت جبران خطر افزایش ارزش روبل و تورم طراحی شده است. به دنبال دستور بانک مرکزی مبنی بر توقف پیشنهادات خارجی‌ها برای فروش اوراق بهادار، روسیه در تلاش است اثرات بازار را مهار کند. روابل تا ۱۱۹.۵۰ به ازای هر دلار سقوط داشت... که نسبت به روز جمعه، کاهشی ۳۰ درصدی محسوب می‌شود.

این بانک همچنین اعلام کرد که ۷۳۳ میلیارد روبل (۸.۷۸ میلیارد دلار) از ذخایر بانک‌های محلی را برای افزایش نقدینگی آزاد می‌کند.

در پایان هفته، ایالات متحدان و متحدان اروپایی و کانادا توافق کردند که ارتباط بانک‌های کلیدی روسیه را از سیستم پیام‌رسانی بین بانکی SWIFT که بیش از ۱۱ هزار بانک و مؤسسه مالی را در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه به هم متصل می‌کند، قطع کنند. اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه می‌بندد.

تشدید اقدامات تنبیهی علیه روسیه _‌قوی‌ترین اقداماتی که اتحادیه اروپا تا به حال علیه روسیه به کار گرفته است‌_ در حالی رخ می‌دهد که نیروهای روسی مستقر توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، سراسر اوکراین را هدف حملات خود قرار داده‌اند. اتفاقی که به دنبال چند روز گلوله باران سنگین و حملات موشکی به مراکز شهری بزرگ اوکراین، پایتخت آن کیف و خارکف، که در مجموع حدوداً ۵ میلیون نفر جمعیت دارند، رخ می‌دهد.

وزارت دفاع اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی تاکنون موفق شده‌اند پیش‌روی‌های روسیه را مهار کرده و کنترل این دو شهر را حفظ کنند.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : سی‌ان‌بی‌سی
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!