شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۴۹۴۹۰

سایه ترس از امیکرون بر بازارهای آسیایی

سایه ترس از امیکرون بر بازارهای آسیایی
روز سه‌شنبه ارزش سهام آسیایی، در پیچ‌و‌خم روزی رکورد‎دار در وال‌استریت افزایش پیدا کرد. در حالی که ین، احساس امنیت خود را برای معامله‌گران از دست داد و جزء دارایی‌های پر‎ریسک باقی ماند.
نویسنده :
مونس نظری

انواع دارایی‌ها از بهای نفت گرفته تا میانگین سهام نیکی ژاپن حالا در بالاترین حد یک‌ماهه خودشان معامله می‌شوند... آن هم پس از عقب‌گرد و ضرری که اواخر نوامبر متحمل شدند (زمانی که سویه جدید کووید‎۱۹ یعنی اومیکرون برای اولین بار رخ‌نمایی کرده و سرمایه‌گذاران را به سوی پناه‌گاه‌های امن سوق داد). در حالی که وحشت‌های ابتدایی از گونه جدید بیماری در حال فرو‎کش کردن است، افراد نیز دارند به سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های پر‎ریسک خود بر‎ می‌‎گردند.

 

روز سه‌شنبه نیکی ژاپن، ۱.۳‎درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از ۲۶ نوامبر رسید. در حالی که گسترده‌ترین شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه، سهام خارج از ژاپن، ۰.۶۶‎درصد افزایش پیدا کرد. ضررهای اخیری که شاخص‌های سنگینی نظیر علی‌بابا و تنسنت متحمل شدند، به این معناست که معیار گسترده هنوز از سطوح اواخر نوامبر خود فاصله زیادی دارد.

 

«حس ریسک کماکان ادامه دارد!» این جمله‌ای است که ادیسون پون، تحلیل‎گر ارشد بازار در ساکسو مارکتس در هنگ‌کنگ به زبان آورد... و او همان کسی است که زمانی گفته بود نه اومیکرون و نه هیچ سویه‌ی دیگر ویروس کرونا در چین، سرمایه‌گذاران را متأثر نخواهد کرد.

چین در ۲۷ دسامبر، ۲۰۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا گزارش کرد... این مقدار در مقایسه با ۲۰۰ موردی که روز قبلش گزارش شده بود، گویای افزایش است؛ افزایشی که بیشتر در استان شمال‌غربی شانشی اتفاق افتاده است... یعنی جایی که شیان، مرکز این استان در قرنطینه به سر می‌برد.

در مناطق دیگر، مقامات بریتانیا و فرانسه از اعمال محدودیت‌های سختِ رفت‌و‌آمدی اجتناب کرده‌اند. و قویاً معتقدند که نرخ بالای واکسیناسیون، حتی با وجود افزایش موارد ابتلا خواهد توانست جلوی فشار بر بیمارستان‌ها را بگیرد.

در طول شب، شاخص اس‌اند‌پی با افزایش ۱.۳۸‌درصدی‌اش به رکود روز دوشنبه‌ی خود پایان داد... و این مهم در حالی اتفاق افتاد که خرده‌فروشی قوی ایالات‌متحده بر قدرت اقتصادی تأکید کرد؛ به موازات این اتفاقات میانگین صنعتی داوجونز ۰.۹۸‌درصد و نزدک کامپوزیت ۱.۳۹‎درصد افزایش پیدا کردند.

روحیه ریسک‌پذیری در تمام سطوح دارایی‌ها قابل مشاهده است.

روز سه‌‌شنبه، قیمت نفت، پس از افزایش بیش از ۲‎درصدی‌اش در طول یک ماه (که روز پیش محقق شد)، افزایشی محتاطانه را تجربه کرد.

نفت خام برنت، با ۰.۴‎درصد افزایش به ۷۸.۸۹ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام امریکا نیز با ۰.۴‎درصد افزایش به ۷۵.۹۰ دلار در هر بشکه نائل شد.

در همین حال، ین به ۱۱۴.۸۷ در هر دلار سقوط کرد؛ این اتفاق در حالی افتاد که این شاخص در اوایل جلسه به پایین‌ترین حد یک ماهه‌ی خود رسیده بود.

دلار هم که دیر‎زمانی پناه‌گاهی امن بود، جایگاه خود را در سایر ارزها از دست داد؛ مثلاً پوند که روز دوشنبه ۰.۵‌درصد افزایش پیدا کرده بود، آخرین بار در حوالی بالاترین سطح پنج هفته‌ی اخیرش با ۱.۳۴۴۵ دلار مورد معامله قرار گرفت.

با این حال دلار هم با افزایش بازدهی کوتاه‎مدت خزانه‌داری ایالات‌متحده مورد حمایت قرار گرفت. بازده دو ساله در معاملات اولیه آسیا تا ۰.۷۵۸‎درصد افزایش پیدا کرد؛ که بالاترین میزان از ماه مارس ۲۰۲۰ تلقی می‌شد... این واقعه نیز به دنبال تقاضای ضعیفِ روز گذشته در حراج اوراق دو ساله رخ داد.

بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه‌داری، ثابت و در سطح ۱.۴۷۳۹‎درصد باقی ماند (US/).

هر اونس طلا نیز در سطح ۱۸۱۰ دلار و ثابت ماند.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!