جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۴۸۸۱۶
تأثیر سویه تازه کرونا

سقوط سهام آسیا با ظهور اومیکرون

سقوط سهام آسیا با ظهور اومیکرون
سویه تازه ویروس کرونا اندک اندک تاثیرخود بر روی اقتصاد را نشان می‌دهد.
نویسنده :
مونس نظری

 

با ظهور گونه کوویدِ اومیکرون، سهام آسیا‌_‌اقیانوسیه سقوط کرد. قیمت نفت هم بیش از ۴ درصد افزایش را تجربه کرد.

•    سهام آسیا و اقیانوسیه در روز دوشنبه سقوط داشت. چون سرمایه‌گذاران منطقه کماکان چشم به تحولات اخیری دوخته‌اند که سویه جدید اومیکرون قرار است با خود داشته باشد.

•    اواخر هفته گذشته بازارهای جهانی سقوط را تجربه کردند و دلیلش هم این بود که سازمان بهداشت جهانی سویه اومیکرون را «نوعی نگرانی» خطاب کرده بود.

•    با این حال قیمت نفت در معاملات آسیا در ساعات ابتدایی بالاتر بود و پس از افت شدید روز جمعه، این خودش نوعی بهبودی تلقی می‌شد.

سنگاپور _‌سهام آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز دوشنبه تا حد زیادی کاهش داشت. چون سرمایه‌گذاران فعلاً در حال نظارت بر تحولات پیرامون نوع اخیر کشف شده بیماری کووید هستند.

شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ حدود ۰.۳‌درصد کاهش داشت. در روز جمعه و پس از آنکه این شرکت ۱۰ میلیارد یوان چین (۱.۵۶ میلیارد دلار) را در سه ماهه‌ی منتهی به ۳۰‌ام سپتامبر از دست داده بود، بیش از ۷ درصد سهام غول فناوری Meituan (که در فهرست هنگ‌کنگ قرار دارد) کاهش پیدا کرد.

پس از آنکه ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش کرد که آلوین چاو چئوکِ سهام‌دار در میان گروهی قرار دارد که به اتهام جرائم قمار دستگیر شده‌اند، سهام گروه سرگرمی سان در هنگ‌کنگ بیش از ۴۰‌درصد سقوط کرد. سهام گروه سان‌سیتی، که چائو مدیر‌عامل آن است، روز دوشنبه در پی «انتظار برای انتشار اطلاعیه‌ای در رابطه با پوشش خبری» در باب چاو، به حال تعلیق در‌آمد.

سهام بخش اصلی چین که حالت مختلط داشت، مقدار زیادی زیان را متحمل شد؛ به طوری که شاخص کامپوزیت شانگهای حدود ۰.۴‌درصد کاهش پیدا کرد و کامپوزیت شنژن نیز ۰.۱۳۷‌درصد بالاتر رفت.

بازار‌های ژاپن در معاملات ابتدایی مقداری کاهش داشتند. اما از آن زمان تاکنون بخشی از ضررها جبران شده‌اند. شاخص نیکی ۲۲۵، پیش از آن حدوداً ۱‌درصد کاهش داشت؛ اما در آخرین معامله این مقدار به ۰.۲‌درصد رسید. شاخص توپیکس هم شاهد بهبودی نسبی بود و آخرین بار پس از افت بیش از ۱‌درصد قبلی‌اش، ۰.۵۹‌درصد کاهش پیدا کرد. کاسپی کره جنوبی نیز ۰.۳۹‌درصد سقوط را تجربه کرد.

سهام استرالیا نیز به دنبال سقوط اس‌اند‌پی/ای‌اس‌ایکس‌۲۰۰، سقوط ۰.۱۷‌درصدی را تجربه کرد.

گسترده‌ترین شاخص ام‌اس‌سی‌آی آسیا و اقیانوسیه، در خارج از ژاپن، با بهایی ۰.۱‌درصد کمتر معامله شد.

در جاهای دیگر، معاملات آتی سهام ایالات‌متحده پس از فروش روز جمعه، بالاتر رفتند؛ چون سرمایه‌گذاران ایالتی نیز به آخرین تحولات مربوط به اومیکرون چشم دوخته بودند.

بازارهای جهانی اواخر هفته گذشته و پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی سویه اومیکرون را «نوعی نگرانی» خواند سقوط داشتند. در آسیا نیز به همین ترتیب در روز جمعه، هر دو شاخص نیکی‌۲۲۵ در ژاپن و شاخص هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ بیش از ۲‌درصد سقوط کردند.

جان ویل، استراتژیست ارشد جهانی در Nikko Asset Management روز دوشنبه به CNBC اعلام کرد که «آینده، بی‌تردید غیر قابل پیش‌بینی و خطرناک است».

ویل گفت: «شاید آن‌طور که بازار روز جمعه تخمین زده بود هم اوضاع وحشتناک نباشد. اما همچنان باید ریسک‌پذیری را کم کرد. مردم محتاط‌تر می‌شوند.»

WHO روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هنوز معلوم نیست که عفونتِ متعاقب گونه‌ی اومیکرون بیماری شدیدتری نسبت به سویه‌های دیگری نظیر دلتا ایجاد خواهد کرد یا نه.

 

افزایش بهای مجدد نفت و بیت‌کوین:

قیمت نفت پس از کاهش ۱۳‌درصدی‌ای که روز جمعه برایش اتفاق افتاد (روزی که بدترین در سال جاری محسوب می‌شد) در ساعات صبح‌گاهِ معاملات آسیا ارزش بالاتری پیدا کرد.

قیمت شاخص بین‌المللی نفت خام برنت با ۴.۴۳‌درصد افزایش به ۷۵.۹۴ دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت خام امریکا هم با ۵.۰۳‌درصد افزایش به ۷۱.۵۸ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت بیت‌کوین هم پس از سقوطی که در روز جمعه داشت، بالاتر رفت. این ارز دیجیتال تا ساعت ۹:۰۴ دقیقه غروب یکشنبه، ۵.۶۵‌درصد افزایش داشته و با بهای ۵۷۷۰۵.۶۶ دلار معامله شد (مبنای داده‌ها: Coin Metrics).

هر اونس طلا، با بهای بالای ۱۸۰۰ دلاری که در اواخر هفته‌ی گذشته پیدا کرده بود، حالا با قیمت ۱۷۹۳.۶۴ دلار معامله شد.

ین ژاپن هم که ارزی امن محسوب می‌شد، پس از افزایش شدیدش در اواخر هفته گذشته (ورای ۱۱۴.۸ در هر دلار)، با ۱۱۳.۶۶ در هر دلار معامله شد.

شاخص دلار امریکا نیز پس از افت اخیرش (مقداری بالاتر از ۹۶.۴) در ۹۶.۲۲۵ متوقف شد.

دلار استرالیا نیز پس از کاهش هفته‌ی گذشته‌اش از ۰.۷۲۵ دلار، به ۰.۷۱۴۳ رسید.

 

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!