پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۸۷۴۴

اتفاقاتی که این هفته در بازار سهام افتاد

اتفاقاتی که این هفته در بازار سهام افتاد
اس‌اند‌پی ۵۰۰ و نزدک، با کاهش جهش بازدهی خزانه، دستاوردهایی کوچک کسب می‌کنند.
نویسنده :
مونس نظری

سهام ایالات‌متحده در روز چهارشنبه اندکی افزایش پیدا کرد. این افزایش در حالی بود که جهش اخیر در بازدهی اوراق قرضه فرصتی برای نفس تازه کردن یافته و مجال بهبودی را نیز برای سهام فناوری فراهم کرده بود.

 

اس‌اند‌پی ۵۰۰، با ۰.۲۳‌درصد افزایش، در ۴۷۰۱.۴۶ بسته شد. در حالی که نزدک کامپوزیت با تکنولوژی سنگین، با افزایش ۰.۴۴‌درصدی‌اش به ۱۵۴۸۵.۲۳ رسید. میانگین صنعتی داو‌جونز تنها ۹.۴۲ واحد از دست داد و در ۳۵۸۰۴.۳۸ ایستاد.

 

افزایش اخیر بازدهی که نتیجه تصمیم رئیس‌جمهور جو بایدن برای انتخاب مجدد جروم پاول به عنوان رئیس فدرال‌رزرو بوده و از روز دوشنبه آغاز شده بود، در روز چهارشنبه اندکی کاهش پیدا کرد. این هفته بازده خزانه‌داری ۱۰ ساله، پس از بسته شدن در ۱.۵۵‌% در روز جمعه، بالای ۱.۶۸ درصد معامله شد. با این حال، نرخ معیار در بعد‌از‌ظهر چهارشنبه به حدود ۱.۶۴ درصد کاهش پیدا کرد.

 

سهام فیس‌بوک‌_‌متا، برای پشتیبانی از نزدک، ۱.۱‌درصد افزایش یافت. در حالی که روکو و پلوتون از ابتدای هفته متزلزل شده و هر کدام بیش از ۲‌درصد افزایش پیدا کردند. سهام شرکت سخت‌افزار رایانه اچ‌پی، در سه ماهه‌ی اول و پس از گزارش درآمدهای بالا و پایین و صدور دستور‌المعل سود بالاتر، ۱۰.۱ درصد افزایش داشت.

 

جابجایی نرخ‌ها در اوایل این هفته، باعث فرار سرمایه‌گذاران از سهام فناوری و رشد شد... در حالی که برخی از سهام بانک‌ها و سهام انرژی را تقویت کرد. تقسیم‌بندی بازار در این هفته «داو» را سبز نگه داشت. اس‌اند‌پی ۵۰۰، تنها افزایش فزاینده را تجربه کرد و نزدک کامپوزیت هم ۱.۳ درصد کاهش داشت... و این با وجود جابجایی‌ای بود که روز چهارشنبه اتفاق افتاد.

 

راب هاورث، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در مدیریت سرمایه بانک ایالات‌متحده، می‌گوید: «مطمئناً بحث گردش بیشتر مطرح است. بازار کنونی (با تغییر نام پاول) حالا فکر می‌کند که این داستان بازگشایی‌ای است که خطرات و نگرانی‌های مرتبط با افزایش نرخ ابتلا به کووید را کنار می‌گذارد.»

 

براساس داده‎‌های آخرین نشست‌های فدرال‌رزرو که اطلاعات‌شان روز چهارشنبه منتشر شد، بانک‌های مرکزی این آمادگی را دارند که در صورت بالا‌ماندن تورم، جدول زمانی کاهش خرید دارایی‌ها و افزایش نرخ وجوه معیار را تسریع بخشند. پس از انتشار زمان‌های دقیق، سهام کاهش پیدا کرد.

 

بازار، در جبهه اقتصادی، خبرهایی صعودی دریافت کرد. هفته پیش، ادعاهای ابتدایی مربوط به نرخ بیکاری، به ۱۹۹ هزار رسید که پایین‌ترین سطح بیکاری در ۵۰ سال گذشته محسوب می‌شود. رشد تولید ناخالص داخلی نیز برای سه ماهه سوم به ۲.۱ درصد افزایش یافت؛ گرچه اقتصاددانان انتظار داشتند این مقدار به ۲.۲ درصد برسد. درآمد شخصی و مخارج مصرف‌کننده نیز هر دو افزایشی بیشتر از انتظارات ماه اکتبر داشتند.

 

با این حال به طور یک‌دست و یکسانی مثبت نبودند؛ زیرا مطابق داده‌های اداره سرشماری، سفارش کالاهای با‌دوام در ماه اکتبر کاهش غیر‌منتظره‌ای را نشان داد. مخارج اصلی مصرف شخصی، معیار تورم ترجیحی فدرال‌رزرو، در ماه اکتبر افزایش سالانه‌ی ۴.۱ درصدی را نشان داد که با برآوردها تطابق داشت.

 

پس از انتشار آن داده‌ها، ردیاب GDPNow  فدرال‌رزرو آتلانتا، افزایش ۰.۴ درصدی را (از ۸.۲ درصد به ۸.۶ درصد) برای سه ماهه چهارم، به ثبت رساند.

 

گزارش‌های درآمدی، به برخی از بزرگ‌ترین حرکت‌های فردی در روز چهارشنبه انجامید. و این به دلیل ضرباتی بود که سهام خرده‌فروشی سنتی به دنبال نتایج ضعیف سه‌ماهه متحمل شد. گپ، ۲۴‌درصد ارزشش را از دست داد و نوردستریم هم ۲۹ درصد سقوط کرد. هر دو شرکت گزارش دادند که درآمد خود را در سه ماهه اخیر کاهش داده‌اند.

 

اد مویا، تحلیل‌گر ارشد بازار در اواندا، در یادداشتی به مشتریان گفت: «قرار بود یک مصرف‌کننده‌ی قوی و تقاضایی متوقف‌شده، این فصل را به زمان قدرتمندی برای خرده‌فروشی‌ها تبدیل کند. اما فشارهای حاشیه‌ای و نیز فشارهای دستمزدی، چشم‌انداز بسیاری از خرده‌فروشی‌ها را مختل کرده است.»

 

در جاهای دیگر، سهام نرم‌افزار Autodesk، پس از انتشار راهنمای ناامیدکننده‌ی سه ماهه چهارم، ۱۵.۴ درصد کاهش داشت. افزایش موارد کووید در اروپا کماکان عامل نگرانی سرمایه‌گذاران است. آلمان در حال بررسی یک قرنطینه کامل بود.

 

دست‌آخر هم اینکه روز پنجشنبه بازارهای ایالات‌متحده برای شکر‌گزاری تعطیل‌اند و در اوایل روز جمعه نیز برای جلسه‌ای کوتاه بسته خواهند بود.

#‌روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!