پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۴۷۴۴۲

خزان شهریوری بورس

بازار بورس شهریور ماه را با امید آغاز کرد و با توجه به اینکه در آخرین هفته‌های مرداد ماه بازار با رشد مثبت همراه بود درنتیجه این خوش‌بینی برای رشد شاخص برای شهریورماه نیز ادامه یافت و بازار درنخستین هفته با ادامه روند مثبت همراه بود به طوریکه وقتی در روز اول شهریور شاخص در عدد یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد قرار گرفت و در ششمین روز این عدد به یک میلیون ۵۷۵ هزار واحد رسید، بسیاری بر این باور بودند که شاخص تا انتهای شهریور حداقل کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را فتح می‌کند و سخن از روزهای روشن بورس با استقرار دولت جدید بود. اما تنها دو روز بعد یعنی در هشتم شهریور شاخص نخستین سقوط خود را انجام داد و با نزدیک به ۵۰ هزار واحد افت به عدد یک میلیون ۵۲۳ هزار واحدی رسید و در روز بعد نیز با سقوط به یک کانال پایینتر به رقم یک میلیون ۴۹۱ هزار واحدی رسید. با این حال بورس از دهم شهریورماه مجددا به کانال یک میلیون ۵۰۰ هزار واحدی بازگشت و تا ده روز بعد یعنی تا بیستم شهریور ماه شاخص بین یک میلیون ۵۲۰ هزار واحد تا یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد نوسانات کمی را داشت.

اما دومین افت شاخص از ۲۱ شهریور آغاز شد و شاخص با ورود به کانال یک میلیون ۴۰۰ هزار واحدی در یک سوم باقیمانده ماه عملا شیب نزولی به خود گرفت تا اینکه در ۳۰ شهریورکانال یک میلیون ۴۰۰ هزار واحدی را نیز از دست بدهد و سرانجام در آخرین روز شهریور یعنی سی و یکم این ماه عدد شاخص به یک میلیون ۳۸۶ هزار واحد برسد تا بورس در ده روز پایانی شهریور دوکانال سقوط را تجربه کرده باشد. بدین ترتیب بازار سهام که ۱۰ روز نخست شهریور ماه را با شور و شوق و روند مثبت آغاز کرده بود در ۱۰ روز دوم محتاطانه به انتظار نشست اما در یک سوم باقیمانده این ماه نزول را آغاز کرد تا سرانجام شهریورماه را به رغم شروع امیدوارانه ، با نا امیدی به پایان برساند.

 

همچنین بازار سهام در شهریورماه با کاهش نزدیک به  ۱۳۰ هزار واحدی  شاخص کل ، بازده منفی (۸.۵-) درصدی را از خود به جا گذاشت تا خزان بورس یک ماه زودتر از آغاز فصل پاییز شروع شده باشد. بازار سهام از خردادماه امسال روند روبه رشد به خود گرفته بود و طی سه ماه خرداد ، تیر و مرداد به ترتیب ۱.۲ درصد، ۱۲ درصد و ۱۴.۴ درصد بود که این روند صعودی در ماه شهریور قطع شد . یکی از دلایل این بازدهی منفی البته خروج سهامداران حقیقی بود به طوریکه از ۲۱ شهریور تا پایان شهریور تنها یک روز با افزایش ورود پول از سوی سهامداران حقیقی روبرو بودیم و در سایر روزها با کاهش ورود پول از سوی سهامداران حقیقی روبرو بود.

 

البته باید توجه داشت با توجه به اینکه اکثرشرکت‌هایی که در بورس ایران فعالیت دارند و به عنوان شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز مطرح می‌شوند در واقع شرکت‌های صادرات محور هستند در نتیجه نوسانات قیمت دلار و همچنین انتطارات پیش‌رو در مورد قیمت ارز تاثیر بالایی بر روند شاخص خواهد گذاشت و با توجه به اینکه در شهریورماه بر خلاف دو ماه قبل قیمت دلار رشد چندانی نداشت و همچنین زمزمه‌هایی نیز مبنی بر احتمال توافق و بازگشت به برجام شنیده می‌شد و احتمال کاهش قیمت دلار می‌رفت در نتیجه بورس واکنش منفی به این اخبار داشت. نکته دوم اینکه با برگشت ایران به برجام و امکان فروش نفت بخش از کسری بودجه شدید دولت تامین خواهد شد در این صورت از انتظارات تورمی مبتنی بر کسری بودجه دولت کاسته شده و در نتیجه انتطارات برای افزایش قیمت‌ در بورس کاهش می‌یابد.

 

در بازار جهانی کامیودیتی‌ها در اواخر شهریور نیز صحبتهایی مبنی بر کاهش قیمت‌ها به گوش می‌رسد به خصوص اینکه از کشور چین خبرهایی مبنی بر ورشکستگی یکی از شرکت‌های اصلی این کشور در حوزه ساخت و ساز مسکن میرسد و در نتیجه تاثیر فراوانی بر بازار کامیودیتی‌ها گذاشته است و ریزش بازارهای جهانی را در پی داشت و بر بازار سهام کشور ما نیز که شرکت‌های بزرگ بورسی بیشتر کامیودیتی هستند تاثیر گذاشت و می‌توان یکی از دلایل کاهش بورس را در پایان شهریور این عامل دانست.

 

با این حال و در مجموع بورس اگر چه در شهریور با کاهش بازدهی روبرو بود اما در ماه‌های باقیمانده تا پایان سال این نوسانات به خصوص نوسانات سیاسی می‌تواند اثرات مثبت یا منفی خود را بورس بگذارد. احتمالا دولت‌مردان جدید نیز ببینند که بر خلاف مناظرات ریاست جمهوری ساماندهی و بهبود بازار به زمان طولانی‌تری نیاز دارد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!