پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۴۶۹۷۵

قدرت خرید یک میلیارد تومان، ۱۵ سال بعد چقدر است؟

قدرت خرید یک میلیارد تومان، ۱۵ سال بعد چقدر است؟
ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هر صبح که بیدار می‌شویم قیمت شیر، گوشت ، هویج و خیار تا خودرو و مسکن و دلار ، تغییرات شگرفی دارد که خواب اصحاب کهف را برای انسان تداعی می‌کند.

 

محمد گلشاهی

طرح جدید تسهیلات مسکن که قرار است برای ۱۵ سال بعد به افراد یک میلیارد تومان وام بدهد، سوالات و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است و بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند آیا استفاده از این طرح ارزش سرمایه‌گذاری برای خود یا فرزندان خویش را دارد یا خیر. یک میلیارد تومانی که اگر امروز هم آن را به ما بدهند شاید نتوانیم خانه دلخواه خود را با آن بگیریم چه برسد به ۱۵ سال بعد که قیمت‌ها احتمالا افزایشی چندین برابری داشته‌اند.

در واقع ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هر صبح که بیدار می‌شویم قیمت شیر، گوشت ، هویج و خیار تا خودرو و مسکن و دلار ، تغییرات شگرفی دارد که خواب اصحاب کهف را برای انسان تداعی می‌کند و آن‌گاه در چنین شرایطی صحبت از برنامه‌ریزی برای ۱۵ سال آینده به شوخی می‌ماند ، اما با این حال و برای بهتر فهمیدن حجم این تغییرات و کاهش ارزش پول می‌شود محاسباتی را انجام داد.

 

یک راهکار ساده این است که ببینیم یک میلیارد تومان فعلی ۱۵ سال قبل چه ارزشی داشته است و بر اساس آن بگوییم اگر اقتصاد ایران شرایط ۱۵ سال قبل یعنی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰را برای ۱۵ سال آینده یعنی ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۵ تکرار کند چه اتفاقی می‌افتد. برای این‌کار اگر به سایت مرکز آمار مراجعه کنید و قسمت محاسبه‌گر نرخ تورم را در این سایت جستجو کنید می‌توانید ببینید که یک میلیارد تومان در خرداد ماه ۱۴۰۰ معادل حدود ۵۶ میلیون ۳۰۰ هزار تومان در همان ماه در سال ۱۳۸۵ بوده است.

یعنی اگر در خردادماه سال ۱۳۸۵ مبلغ ۵۶ میلیون پول داشتید معادل با یک میلیارد تومان امروزی است. به عبارتی می‌توان گفت که اگر با متوسط همین تورمی که در ۱۵ سال گذشته داشتیم، ۱۵ سال آتی نیز  پیش برویم آنگاه ارزش یک میلیارد تومان آن سال چیزی معادل قدرت خرید ۵۶ میلیون تومان فعلی است که اگر قیمت حدود ۳۰ میلیونی میانگین قیمت مسکن را در حال حاضر و در شهر تهران را در نظر داشته باشیم آنگاه می‌شود گفت با این یک میلیارد تومان در ۱۵ سال بعد حتی نمی‌توان دو متر مربع آپارتمان خرید!!

e9b6a607-5253-41f2-bd76-b9e4e22cfc54

 

نکته اینجاست که این محاسبات در صورتی است که تورم قیمت مسکن معادل با تورم عمومی در کشور باشد اما اگر تورم مسکن بیشتر از تورم عمومی قیمت‌ها باشد آنگه حتی همین دو متر را نیز نمی‌شود خرید. برای توضیح این موضوع باید گفت  اگر در همان سایت مرکز آمار کمی جستجو کنیم متوسط قیمت ساختمان در نیمه اول سال ۱۳۸۵ برابر با متری ۷۴۶ هزار تومان در شهر تهران بوده است و با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهیم شد اگر ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را به خرید ملک در آن سال اختصاص داده بودیم می‌توانستیم یک ملک ۷۵ متری را در شهر تهران بخریم. با توجه به اینکه متوسط قیمت مسکن میانگین کلیه مناطق تهران است احتمالا یک واحد ۷۵ متری در مناطق مرکزی شهر با این پول قابل تهیه بود. نکته جالب اینجاست که در مصاحبه‌های به جا مانده از آن دوران قرار بود از اواخر خرداد ۱۳۸۵ وام مسکن ۲۰ میلیون تومانی به افراد داده شود.

یعنی اگر شما در آن سال چیزی در حدود ۳۷ تا ۳۷ میلیون نقد داشتید با دریافت وام ۲۰ میلیونی می‌توانستید خانه مورد نظر خود را بخرید و از طرف دیگر ۳۵ درصد تامین مالی یک واحد ۷۵ متری در منطقه متوسط توسط وام و تسهیلات صورت می‌گرفت.

حال اگر به سال ۱۴۰۰ برگردیم ، با یک میلیارد تومان با توجه به میانگین قیمت مسکن که به متری ۲۹ میلیون ۶۰۰ هزار تومان در خرداد ۱۴۰۰ رسید تنها می‌توان در حدود ۳۴ متر آپارتمان خرید که نشان می‌دهد تورم مسکن در طی ۱۵ سال اخیر بیش از دو برابر تورم اقتصاد ایران است.

یعنی اگر باز بخواهیم شرایط را برای ۱۵ سال آینده تعمیم دهیم و بگوییم تورم مسکن دو برابر تورم عمومی قیمت‌هاست آنگاه با یک میلیارد تومان حتی نمی‌توان یک متر هم در سال ۱۴۱۵ خانه خرید!! عددی عجیب که نشان می‌دهد که اگر اقتصاد ایران مسیر ۱۵ سال قبل خود را طی کند و نتواند خود را بهبود دهد در سال ۱۴۱۵ هجری شمسی باید به طور میانگین برای هر متر مربع مسکن در شهر تهران بیش از یک میلیارد تومان پرداخت!!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!