جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۴۶۱۹۴

گرمای تابستانی بورس؛ روند صعودی باقی می‌ماند؟

گرمای تابستانی بورس؛ روند صعودی باقی می‌ماند؟
سال گذشته و در روز دوازدهم مردادماه ، بورس در ادامه رشد خیره‌کننده آن‌روزهای خود به قله تاریخی ۲ میلیون واحدی رسید تا روزی تاریخی را برای خود بوجود آورد. البته این رکوردشکنی چندان برایش خوش‌یمن نبود چرا که یک هفته بعد و در بیستم مرداد علاوه بر اینکه برای آخرین بار این عدد بر تابلوی آن نشست همچنین آغازی شد بر روند نزولی شاخص.

اما امسال مردادماه با شیرینی برای سهام‌داران به پایان رسید و در آخرین روز این ماه و پس از نزدیک به یک هفته تعطیلی ، شاخص با رشد بیش از یک درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی رسید تا علاوه بر تثبیت در کانال جدید، این ماه را با دو کانال افزایش نسبت به ماه قبل به پایان برساند و البته رشد 15.6 درصدی را در مجموع در این ماه به ثبت برساند. اگر به این عدد رشد ۱۲درصدی تیرماه را نیز اضافه کنیم خواهیم دید که گرمای تابستان امسال برای بورس تا به امروز شیرین بوده است. در واقع تمام عوامل دست به دست هم دادند تا بازار سهام همچنان داغ بماند. از افزایش قیمت دلار گرفته تا انتظارات تورمی ، معرفی کابینه، رشد قیمت‌های جهانی ،امید به حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو و ...

 

البته در این بین نگاه سهامداران حقیقی به بازار نگاه همراهی نبوده است و بیشتر از دور تنها نظاره‌گر تحولات بودند در نتیجه شاهد خروج حدود ۸۲۳ میلیارد تومان از  پول سهامداران حقیقی بودیم. شاید یکی از دلایل آن این باشد که سهامداران حقیقی در مراجعات قبلی خود در زمان رشد شاهد روندهای اصلاحی شدیدی پس از آن بودند در نتیجه منتظر هستند تا با بررسی همه جوانب این‌بار با احتیاط بیشتری گام در این فعالیت پرخطر بگذارند.

 

با این حال برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این روند مثبت برای بورس همچنان ادامه خواهد داشت. در این رابطه سید مصطفی صفاری استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با روزنامه فراز می‌گوید که بورس نگاه مثبتی نسبت به تغییرات سیاسی کشور داشته و نگاه آینده‌نگرانه بورس نسبت به این تحولات مثبت است.

 

او می‌افزاید هم ریس‌جمهور جدید و هم وزیر اقتصاد معرفی شده از سوی ایشان خواهان افزایش اعتماد به بورس و نیز افزایش نقش بورس در اقتصاد هستند و این نگاه مثبت سیاست‌گذاران به بازار سرمایه نیز منتقل شده است. این کارشناس بازار سرمایه همچنین معتقد است رشد اصلی بورس پس از استقرار دولت و در نیمه دوم سال خواهد بود.

 

این استاد اقتصاد دانشگاه همچنین با اشاره به تورم ۴۰ تا ۵۰درصدی اقتصادی که کشور و مقایسه آن با قیمت سهام در مرداد سال گذشته با مرداد امسال بیان کرد که قیمت سهام در حال حاضر در کف قیمتی خود قرار دارد و با توجه به اینکه هم قیمت اسمی و هم ارزش واقعی آن کاهش یافته است بازار بورس آماده خیز بالای شاخص است ، وی همچنین پیش‌بینی کرد که  با توجه به تورم موجود در کشور، بورس در نیمه دوم سال مجددا به سطح دو میلیون واحدی خود برسد که البته رشد بیشتر از این عدد نیز محتمل خواهد بود.

 

صفاری در ادامه به افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار می‌پردازد و با توجه به اصل جایگزینی اشاره می‌دارد که باید بین ارزش سهم و ارزش جایگزینی ساخت آن باید یک نسبت واحد وجود داشته باشد یعنی ساخت یک کارخانه با همان ماشین‌آلات و تکنولوژی تولید با قیمت‌های جدید دلار عملا با قیمت دارایی ماشین‌آلات و ساختمان بسیاری از شرکت‌های بورسی تناسبی ندارد لذا مجددا ارزش سهام در حال حاضر بسیار کمتر از ارزش واقعی خود است در نتیجه خواه ناخواه قیمت بازاری سهام افزایش خواهد یافت. همچنین از طرف دیگر بازار سهام ما بیشتر شامل شرکت‌های صادرات محور است که افزایش قیمت ارز سبب افزایش درآمدهای این شرکت‌ها و در نتیجه بالارفتن قیمت سهام می‌شود. در نتیجه بالارفتن قیمت ارز از دو جهت سبب افزایش قیمت در بازار بورس خواهد شد.این کارشناس بازار سرمایه در پایان اشاره می‌کند که از جمیع جهات بازار آماده افزایش قیمت در نیمه دوم سال بوده و روند مثبت بورس ادامه خواهد یافت.

 

آنچه مسلم است این روزها  با مطرح شدن بحث‌هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه ، کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی نسبت به تورم ، افزایش قیمت ارز ، تورم انتظاری و نگاه مثبت تیم اقتصادی جدید به بورس ،  سبب شده انتظارها از سوی فعالان بورس به ادامه روند کنونی باشد . با این حال شرایط اقتصادی کشور سهامداران حقیقی را هنوز برای ورود بیشتر به بازار سرمایه اقناع نکرده است. باید منتظر ماند و دید آیا این روزهای گرم بورس همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!