چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ 17 April 2024
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۳۶۶۹

سه پرسش مهم بورس از رییسی

سه پرسش مهم بورس از رییسی
با تمام اتفاقات و حاشیه‌های چند روز، اخیر ابراهیم رئیسی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد. آیا با آمدن ابراهیم رئیسی تالار بورس کشور تغییرات مثبتی را در خود خواهد دید؟ رییسی ۲۵خرداد به تالار بورس واقع در سعادت آباد رفت و جمع زیادی از مالباختگان بازار سرمایه با او درددل کردند.
نویسنده :
هانیه احمدی

با تمام اتفاقات و حاشیه‌های چند روز، اخیر ابراهیم رئیسی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد. آیا با آمدن ابراهیم رئیسی تالار بورس کشور تغییرات مثبتی را در خود خواهد دید؟ رییسی ۲۵خرداد به تالار بورس واقع در سعادت آباد رفت و جمع زیادی از مالباختگان بازار سرمایه با او درددل کردند. در آنجا به مالباختگان گفت: بازار بورس و مسائل آن مثل نرخ‌گذاری و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد بلکه باید سازوکارهایی برای آن ایجاد شود. آیا رئیسی با برنامه ریزی برای این سازو کارها به میدان آمده است؟ او با بیان این که تمام دنیا بورس دارد و مردم با بورس کار می کنند، مهم‌ترین عامل اعتماد مردم به بازار بورس را ثبات این بازار عنوان کرد. او در واکنش به گلایه‌های چند تن از مالباختگان بورس از عدم‌ اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار بورس قول داد این موضوع را با جدیت پیگیری کند. در این دیداریکی از مالباختگان بورس به رئیسی گفت: «بعد از خدا امید ما به شماست» که او در پاسخ گفت: «امیدتان به خدا باشد و بنده هم ان‌شاءالله به عنوان خدمتگزار شما تلاشم را خواهم کرد.»

رئیسی در این دیدار به مشکلات بورس اشاره کرد و گفت: «مشکل بورس علل و عوامل مختلفی دارد که راهکارهای آنها را با کارشناسان بررسی کرده‌ایم اما اگر درست مدیریت می‌شد مشکلی به وجود نمی‌آمد ودر ادامه رئیسی خدشه دار شدن اعتماد مردم را یکی دیگر از مشکلات بورس دانست و اضافه کرد که این اعتماد را به مردم بازمی‌گرداند. رئیسی در دیدار از تالاربورس بیان نکرد که چگونه و با کدام راه حل  و برنامه می خواهد اعتماد را به مردم باز گرداند .و درادامه دیدارش با مالباختگان بورس تاکید کرد که «صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه» به عنوان یکی از پشتوانه‌های مهم بازار بورس است و بر فعال‌تر شدن آن در دولت مردمی. تلاش خواهد کرد.  رئیسی در پایان دیدارش گفت: «هر جا نظارت نباشد، دچار مشکل می‌شود.آینده و زمان نظاره‎گر این سخنان در تالار بورس خواهد بود.»

 

سید امیر وکیلیان کارشناس بورس در خصوص تاثیر پذیری بورس از تایید شدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور گفت: «بازاربورس امروز  ۱۲هزار شاخص رشد داشته است اما این را مرتبط با نتیجه انتخابات نمی‎‌دانم و با توجه با اتفاق سیاسی کشور و انتخاب شدن رئیسی به عنوان رئیس جمهور و برنامه اقتصادی که در مناظرات بیان کردند هنوز سه سوال اصلی اقتصاد و بازار سرمایه بدون پاسخ باقی مانده است؟ آینده برجام چه خواهد شد؟ که در وعده های انتخاباتی پاسخ روشنی به آن ندادند. سوال دوم اینکه تیم اقتصادی و کابینه  رئیسی چه اشخاصی هستند و چه برنامه‌ای دارند. و سوال آخر که یکی از مهمترین فاکتورها برای بازار سرمایه اقتصاد ایران است قراردادها و کنواسیون‌های بین المللی است که بعد ازاین قراراست به آنها بپیوندیم. 

این کارشناس بورس می‌افزاید:‌ «ابهامات زیادی بعد از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی وجود دارد مانند اینکه رئیس قوه قضاییه چه کسی خواهد بود؟ و این شخص با تخلفات بورسی با چه روش و عملکردی برخورد خواهد کرد؟ آیا عمر رئیس سازمان بورس با تغییر رویکرد و جناح دولت تمام شده است؟ این مسائل آینده بازار بورس را نامشخص می‌کند و اگر دربازار سرمایه رشد یا ریزشی رخ دهد نمی‌توان مدعی شد این به دلیل تغییرات سیاسی چند روز آتی است. باید منتظر مشخص شدن دولت جدید و رای اعتماد مجلس به دولت بمانیم.»

 

یاسر فلاح کارشناس اقتصادی اما با یادآوری تاثیر قابل توجه «ریسک سیاسی و تغییر دولت در بازار سرمایه» به قدرت رسیدن رییسی را مثبت ارزبیابی می‌کند و می‌گوید: «یکی از فاکتورهای ابهام دربازار سرمایه رفع شد و انتخابات ریاست جمهوری نقشه راه آینده اقتصادی کشور را ترسیم کرد.» به اعتقاد او:‌ «سرمایه گذاران بعد از این می‌توانند آینده بازار سرمایه را به راحتی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. رئیسی در مناظرات تاکید کرد که از برجام حمایت می‌کند و با توجه به اینکه دولت و مجلس با یکدیگر سازگاری دارند  پیش بینی می‎‌کنم آینده بازار سرمایه شرایط رو به بهودی خواهد داشت و بازار از این تغییر حمایت می‎‌کند.»

 

به هر روی رییس جمهوری منتخب در نیمه‌ مرداد در حالی سکان دولت را در دست خواهد گرفت که به گفته کارشناسان  برای شش ماه آینده  دو ابهام بزرگ پیش روی کشور وجود دارد. نخستین ابهام سرنوشت برجام و تحریم‎ها است کهبه طور مستقیم بر فروش نفت و درآمد دولت تاثیر خواهد گذاشت. ابهام دوم نرخ ارز است که تعیین کننده بسیاری از شاخص‌ها و روندهای اقتصادی کشور است. کارشناسان امیدوار هستند با آرامش در مسائل سیاسی کشور، اقتصاد هم به آرامش نسبی برسد و بتواند از مشکلات جاری گذر کند.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!