چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
يکشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
کد خبر: ۵۲۴۱۵

گرانی دارو، کمر بیمه‌ها را می‌شکند!

گرانی دارو، کمر بیمه‌ها را می‌شکند!
سال گذشته، در همین روزهای گرم از تیرماه بود که سید ابراهیم رئیسی با قلبی آسوده از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، سودای نشستن بر صندلی ریاست پاستور را در سر می‌گذراند. انتخاباتی سرشار از وعده‌های شیرین و دهان‌پرکن. کارخانه شعارسازی آقای رییس جمهور اما، تنها محدود به روزهای انتخابات نبود...
نویسنده :
سینا جهانی

هرچه گذشت، وضعیت رو به وخامت رفت. امید به مدیریت بهینه سیاست‌های خارجی که از همان روزهای اول منتفی بود. ناتوانی دولت سیزدهم در مهار مشکلات اقتصادی نیز، با گذر زمان علنی‌تر شد. امروز در آستانه نخستین سالگرد تصدی دولت توسط ابراهیم رئیسی، موج گرانی‌ها پس از نان، روغن و مسکن، به اقلام دارویی نیز رسیده است. هفته پیش، خبر افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت داروها و کمیاب شدن برخی اقلام دارویی در رسانه منتشر شد. طبق معمول، مقامات دولتی و رسانه‌های حامی‌شان نیز بلافاصله موج تکذیب‌ها را به راه انداختند. واقعیت اما چیز دیگری است.

 

به گفته سرپرست یکی از داروخانه‌های تهران، در روزهای نخست از گرانی بی‌سابقه دارو، ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم دارو با کمبود قابل توجهی مواجه شدند. حالا اما، گرانی هفته‌های اخیر، هزینه‌های تولید و عرضه را برای برخی از عرضه‌کنندگان عمده، جبران کرده و به تبعش کمبود دارو نیز به آرامی جبران شد. یک پزشک در داروخانه‌ای دیگر اما، علت کمبود را فراتر از گرانی می‌داند. پزشک داروخانه دکتر مرادی، به خبرنگار فراز گفت که دارو در هفته‌های اخیر بین ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. از طرفی، نظام بیمه‌ای نیز تحت تاثیر این گرانی‌ها، نرخ پرداخت هزینه داروهایی را که در گذشته تحت پوشش نبودند، از ۷۰درصد به ۹۵ درصد رسانده و این، به گفته سرپرست داروخانه، آغازی بر چرخه کمبود دارو در روزها و ماه‌های آینده است.

 

نظام بیمه‌ای تازه، چطور بازار را با کمبود دارو مواجه می‌کند؟

 

به گفته سرپرست داروخانه‌ای دیگر در منطقه ۲ تهران، با گرانی دارو در روزهای اخیر، نرخ پوشش بیمه نیز به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. برای مثال، داروی ضدانعقاد خون «انوکساپارین» پیش از گرانی‌ها ۸۳هزار تومان در داروخانه به فروش می‌رسید و بیمه، ۷۰درصد از این هزینه را پوشش می‌داد. امروز اما، هزینه دارو به ۹۸هزار تومان رسیده و درعوض نظام بیمه‌ای تازه، ۹۵درصد هزینه را پوشش می‌دهد. به عبارتی، پیش از گرانی‌ها، مشتری تحت پوشش بیمه، مبلغ ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان از کل هزینه انوکساپارین را تقبل می‌کرد و امروز، با پوشش ۹۵ درصدی بیمه، تنها ۴هزار و ۹۰۰تومان از کل هزینه را می‌پردازد.

 

منتظر افزایش بی‌رویه دارو و حتی قاچاق باشیم؟

 

این داروساز در ادامه می‌گوید: «در روزهای اخیر، با توجه به ارزانی بیش از پیش برخی داروهای دم‌دستی، برخی افراد برای داروهایی مثل استامینوفن و قرص سردرد و ضدحساسیت‌ها، با پرداخت ۳۰ یا ۴۰هزار تومان هزینه ویزیت در استارتاپ‌های پزشکی، نسخه الکترونیکی تهیه می‌کنند. پزشک در نسخه به اندازه ۵۰۰هزار تومان دارو تجویز می‌کند و فرد با پرداخت تنها ۲۰۰ هزار حجم قابل توجهی دارو به دست می‌آورد.»

 

همچنین بخوانید:

گرانی ۲۰۰ درصدی داروهای سرماخوردگی!

 

سرپرست این داروخانه در مورد تبعاتی این اتفاق می‌گوید: «مساله اول، افزایش سرانه مصرف دارو در ایران است. مساله بعدی نیز کاهش نقدینگی داروخانه‌ها و به تبع آن، کاهش قدرت خرید داروخانه و کمبود داروی قابل عرضه است. با افزایش درصد پوشش توسط بیمه‌ها، مدت‌زمان بازپرداخت پول به داروخانه‌ها نیز به یک تا ۲ ماه افزایش یافته است. یعنی پول دارویی که امروز می‌فروشیم، یک تا دوماه بعد توسط بیمه به ما پرداخت می‌شود. این نظم خریدهای نقدی و اقساطی ما را بر هم زده و نظام عرضه را نیز با اختلال مواجه می‌کند.»

به نظر می‌رسد با دست فرمانی که دولت سیزدهم در مدیریت اقتصادی پیش گرفته، ایجاد معضلات جدی‌تر در بازار دارو محتمل است و سرایتش به حوزه‌های دیگر نیز دور از تصور نیست.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!