شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
کد خبر: ۴۹۵۰۷

سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا؟ فرق این‌ها را می‌دانید؟

سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا؟ فرق این‌ها را می‌دانید؟
آیا گلو درد، آبریزش بینی و درد عضلانی دارید؟ این می‌تواند یک سرماخوردگی معمولی، یک مورد آنفولانزا - یا کووید۱۹ باشد.

همه این بیماری‌ها علائم مشابهی دارند و گاهی تشخیص اینکه شما مبتلا به کدام یک شده‌اید دشوار است.

با گسترش سویه امیکرون، نرخ ابتلا به کووید۱۹ در حال افزایش است، اما به نظر می‌رسد تعداد بستری‌ها نسبتاً پایین باقی مانده است. دکتر عبدالسید، اپیدمیولوژیست و مدیر اجرایی سابق دپارتمان بهداشت دیترویت، در همین پیوند می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد که احتمال ابتلا برای افراد واکسینه شده، کمتر است.» او می‌افزاید:‌ «نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که واکسن زدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود. بنابراین هر بار که دز تقویتی واکسن را تزریق کنیم، ظرفیت این سیستم برای شناسایی، هدف قرار دادن و از بین بردن ویروس‌ها بسیار بالاتر می‌رود.» السید می‌گوید: «اگر واکسینه شده باشید، علائمی که تجربه می‌کنید خفیف‌تر هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که عفونت‌ها را نباید جدی گرفت»

 

چه علائمی را باید جستجو کرد

 

بسیاری از عفونت های کووید۱۹ ممکن است شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا به نظر برسند. دکتر سارا اشکامبز، پزشک معالج در بیمارستان ملی کودکان می‌گوید: «علائم اولیه سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید۱۹ مشابه هستند. بدون انجام آزمایش، تشخیص در حال حاضر بسیار دشوار است. ما اکنون باید علائم سرماخوردگی را تقریباً در همان سطح کووید درمان کنیم»

 

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، هم کووید۱۹ و هم آنفولانزا اغلب علائمی مانند تب، خستگی، بدن درد، گلودرد، تنگی نفس و استفراغ یا اسهال ایجاد می‌کنند با این حال، عفونت کووید۱۹ را می‌توان با سردرد و سرفه خشک که اغلب همراه با آن است، تشخیص داد. به گفته دکتر السید، از دست دادن چشایی و بویایی که بزرگترین علامت هشداردهنده عفونت کووید۱۹ بوده، هنوز یک علامت احتمالی است، اگرچه در سویه جدید نسبت به انواع دیگر، شیوع کمتری دارد.» او هشدار می‌دهد: «افرادی که درد شدید قفسه سینه، به ویژه با همراه با سرفه خشک دارند،  واقعاً باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.»

 

او توصیه می‌کند: «اگر شروع به احساس هر یک از این علائم کردید، ارزش این را دارد که از خود بپرسید: آیا کسی که با او در تماس بوده‌ام به کووید مبتلا شده است؟ همچنین ارزش جداسازی و انجام آزمایش سریع را دارد. حتی اگر هنوز علائمی را احساس نمی کنید، اگر در مجاورت فردی بوده‌‌اید که آزمایش کووید۱۹ مثبت داشته است، بهتر است احتیاط کنید.» السید افزود: «من فکر می‌کنم با توجه به اینکه سویه امیکرون مانند آتش‌سوزی گسترش می‌یابد، هریک از علایمی که گفتیم باید ما را به شک بیاندازد که به کووید مبتلا شده‌ایم.»

 

چه زمانی برای کووید آزمایش بدهیم

 

اغلب خوب است که با انجام یک آزمایش به سوء ظن خود نسبت به کووید۱۹رسیدگی کنید، اگرچه زمانی که انجام می‌دهید تمهم است. السید می‌گوید اگر علائمی را احساس می‌کنید، اکنون زمان انجام آزمایش است.

 

او توضیح می‌دهد: «برای کسانی که در معرض تماس قرار گرفته‌اند اما علائمی را احساس نمی کنند، این احتمال وجود دارد که ویروس به اندازه کافی رشد نکرده باشد تا در آزمایش سریع خود را نشان دهد.  در این موارد، بهتر است پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض فرد مبتلا به کرونا، آزمایش بدهید و در این مدت مراقب باشید.»

 

السید تاکید می‌کند: «این که آزمایش شما منفی است، لزوماً به این معنی نیست که کرونا ندارید. بهترین رویکرد این است که پس از از ۱۲ تا ۲۴ ساعت دوباره آزمایش بدهید، و اگر هر دو آزمایش منفی بود، می‌توانید مطمئن‌تر باشید که مبتلا نشده‌اید.» او می‌گوید: «بیماری شما چه کووید باشد، چه سرماخوردگی، بهترین کار این است که هنگام مبارزه با یک بیماری ویروسی، ایزوله شوید. اکنون با افزایش خطر شیوع کرونا، اهمیت قرنطینه کردن بیشتر شده است.»

 

اگر فرزندتان شروع به خرناس کشیدن کرد چه باید کرد؟

 

دکتر کامبز می‌گوید: «وقتی خانواده‌ای با کودکی که گلو درد دارد به اورژانس او می‌آیند و می‌پرسند بیماری او چیست، صادقانه می‌گوید: بدون آزمایش نمی‌تواند مطمئن باشد. کودکان امیکرون را بسیار شبیه به بزرگسالان تجربه می کنند، زیرا علائم این بیماری در آن‌ها مانند سرماخوردگی، بسیار گسترده‌تر و اغلب خفیف‌تر هستند.»

 

کامبز گفت: «اگر به دنبال این هستید که واقعاً از کودکتان مراقبت کنید، اگر به دنبال بازگشت کودک به محیط مدرسه هستید، من می‌گویم واقعاً تنها راه این است که آزمایش کرونا را انجام دهید.» او افزود: «زمانی که مشخص نیست که آیا کودک شما در معرض تماس قرار گرفته است یا اینکه آزمایش او هنوز در حال بررسی است، پروتکل هایی مانند ماسک زدن، ضدعفونی کردن، فاصله گرفتن و کاهش تجمعات در داخل خانه همچنان در کاهش شیوع موثر هستند.»

 

منبع خبر : سی‌ان‌ان
منبع: سی‌ان‌ان
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!