پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
يکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۴
کد خبر: ۴۹۴۰۷

نسخه کاغذی حذف نشد؛ تکرار ماجرای «پوز» پزشکان؟

نسخه کاغذی حذف نشد؛ تکرار ماجرای «پوز» پزشکان؟
قرار بود از روز اول دی ماه، طرح نسخه نویسی الکترونیکی، اجرا شود و نسخه‌ها توسط پزشکان به وسیله ارتباط الکترونیکی، به داروخانه ها متصل شده، و بیمار بدون در دست داشتن هیچ نسخه کاغذی، داروی خود را از داروخانه دریافت کند؛ اما نشد که بشود! این طرح هنوز هم با مشکلاتی مواجه است که مانع اجراشدن آن می‌شود. این مشکلات چیستند؟
نویسنده :
آذر فخری

نخست؛ طرح نسخه نویسی الکترونیکی: الزامات قانونی اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده است. در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره نسخه‌نویسی الکترونیک آمده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند. علاوه براین، طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در طرح تحول سلامت نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

 

دوم: اجرای طرح منوط به اذن شهروندان: یکی از مفاد مهم این طرح، اجازه گرفتن از بیمه‌شدگان و دیگر بیماران است برای ثبت اطلاعات آنان در سامانه نسخه الکترونیکی؛ امری که هرگز اتفاق نیفتاده و از کسی در این مورد نه سوال شده و نه اجازه‌ای گرفته شده است.

 

سوم: یک باگ بزرگ به نام «پزشک خانواده»:اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی منوط است به اجرای طرح «پزشک خانواده»، که البته از این طرح هم  خبری نیست و در کنار بسیاری طرح‌های دیگر در حال خاک خوردن است تا بالاخره احتمالا شامل مررور زمان شود.

 

چهارم: در کلانشهرهایی مانند تهران به «مشوق» نیاز است: شاید طرح نسخه نویسی الکترونیکی به صورت پایلوت در برخی نقاط کشور در حال اجرا باشد؛ ولی هنوز از اجرای این طرح در تهران و خراسان رضوی و اصفهان خبری نیست، به این دلیل که مراکز ارائه دهنده خدمت و پزشکان کمتری طرف قرارداد بیمه هستند، برخی مسئولان معتقدند در این خصوص مشوق‌ها و الزام قانونی وجود دارد. در واقع پزشکان و مراکز درمانی تهران به عنوان پایتخت و قطب پزشکی کشور، هم‌چنان که در مورد استفاده از دستگاه پوز، در این مورد هم استنکاف میکنند، دلیل مقاومت در مورد استفاده از دستگاه پوز، مشخصا و بدون تعارف، فرار مالیاتی است؛ اما در مورد نسخه‌نویسی الکترونیکی در تهران چه خبر است؟ پزشکان و مراکر درمانی«مشوق» خاصی طلب دارند؟

 

پنجم: اجرای این طرح جلوی قاچاق و بازار سیاه دارو را می‌گیرد: این البته یک پیش فرض است؛ شاید اجرای این طرح بتواند جلوی انتقال داروها از داروخانه به بازارسیاه را بگیرد. اما چه تضمینی وجود دارد؟ آیا نمی‌شود در این طرح هم عده‌ای دلال و واسطه به همان نحو که از دفترچه بیمه سوءاستفاده کرده و با همکاری برخی پزشکان و داروخانه ها، داورهای خاص را از گردونه توزیع سالم خارج می‌کردند؛ به کار خود ادامه دهند؟ حتی اگر ازمردم برای وارد کردن اطلاعاتشان درسامانه اجازه گرفته شود که نشده، باز هم سودجویان می‌توانند به کار خود در این زمینه ادامه بدهند؛ فقر تنها یکی از دلایل عمده ادامه سوءاستفاده است؛ بیماران بسیاری به دلیل فقر، درمان خود را قطع کرده و داروی خود را به دلالان دارو می‌فروشند و این داستان با هر طرحی، ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!