شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۴۹۳۷۱

کمی خبر شادی‌بخش کووید

کمی خبر شادی‌بخش کووید
مطالعات جدید ثابت کردند که موارد ابتلا به اومیکرون، شدت کمتری نسبت به گونه دلتا دارند. اما شمار مبتلایان کماکان ممکن است بیمارستان‌ها را اشباع نماید.
نویسنده :
مونس نظری

در حالی که موج اومیکرونِ کووید‎۱۹ اروپا و آمریکا را در خود می‌گیرد، می‌توان نتیجه گرفت که تصرف سایر بخش‌های دنیا توسط این ویروس جدید موضوعی است که تنها به بحث زمان مربوط می‌شود. سویه اومیکرون اولین بار در افریقای جنوبی شناسایی شد و تا ۲۲ دسامبر نیز شمار مبتلایانش رو به افزایش رفته‌اند. جهان پیش‌تر هم این رکورد را به خود دیده است. با این حال امیدی که وجود دارد این است که لایه‌هایی از مصونیت که در نتیجه‌ی ابتلا به عفونت‌های پیشین یا واکسیناسیون در مردم کشورهای مختلف ایجاد شده است، درگیری گونه اومیکرون را از عفونت‌های جدی پیشین، کمتر نماید.

 

سه مطالعه جدیدی که به تازگی انجام شده، نشان می‌دهند که این بار امیدها محقق خواهند شد. یکی از این بررسی‌ها در ۲۲ دسامبر منتشر شد و در آن محققان امپریال کالج لندن، به بررسی اطلاعات اولیه در باب گونه اومیکرون در انگلستان پرداختند. آنها متوجه شدند که افرادی که به این گونه جدید مبتلا شده‌اند، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از موارد پیشین به مراقبت‌های بیمارستانی نیاز دارند. و ۴۰ درصد هم احتمال کمتری دارد که برای یک شب یا بیشتر بستری شوند... این یعنی مدت زمان بستری در این گونه جدید نیز به نسبت موارد قبلی کمتر است.

 

مطالعات نشان داده‌اند که موارد ابتلا به اومیکرون، شدت به طور متوسط کمتری از موارد ابتلا به گونه دلتا دارند. (البته موضوعی که نباید نادیده‌اش گرفت توانایی نسبی عفونت اومیکرون برای طفره رفتن از برخی محافظت‌های ارائه شده توسط واکسن‌ها یا عفونت‌های پیشین است). محققان بر این عقیده‌اند در میان افرادی که به تبع عدم ابتلا به عفونت‌های پیشین یا واکسیناسیون، هیچ مصونیتی در مقابل گونه اومیکرون ندارند، میزان بستری در بیمارستان، نسبت به گونه دلتا، کاهش ۱۱درصدی دارد. با این حال ابتلا به واریانت‌های پیشین بیماری، خطر بستری شدن در بیمارستان را بین ۵۵ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. براساس برخی برآوردها، حدود نیمی از مردم انگلستان در مقاطعی به گونه‌های مختلف کووید دچار شده‌اند و همین امر لایه قابل توجهی از مصونیت در مقابل بیماری شدید را در گونه اومیکرون برایشان ایجاد کرده است.

 

مطالعه دوم که همان روز منتشر شد نیز از اسکاتلند حرف می‌زند... یکی از اولین مکان‌هایی که موج بزرگی از ابتلا به گونه جدید را تجربه کرده است. محققان اسکاتلندی نیز گروهی از افراد مبتلا به عفونت‌های کووید را مورد بررسی قرار دادند. آنها نیز دریافتند که افرادی که به اومیکرون گرفتار شده‌اند احتمال بسیار کمتری هست که به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنند... البته این ارزیابی در مقایسه با احتمال ابتلا به گونه پیشین یعنی دلتا انجام شده است (و لحاظ این موضوع که افراد واکسینه شده بوده‌اند یا خیر). هشدار موجود این است که نتایج به دست آمده اغلب به افراد زیر ۶۰ سال ربط پیدا می‌کند... چون این گونه جدید لااقل در اسکاتلند، درست مانند گونه‌های پیشین افراد مسن را بیشتر درگیر می‌کند. در هر حال نتایج دلگرم‌کننده هستند: خطر عفونت اومیکرون (که نیاز به بستری در بیمارستان دارد)، یک‌سوم خطر دلتا است.

 

سومین مطالعه که همین روز پیش منتشر شد هم از افریقای جنوبی است... جایی که موج عفونت‌های اومیکرون در حال اوج گرفتن هستند. محققان در آنجا فهمیده‌اند که موارد ابتلا به اومیکرون، به نسبت گونه‌های قبلی (و بیشتر دلتا)، ۸۰ درصد احتمال و نیاز کمتری برای بستری شدن در بیمارستان دارند؛ البته تمامی این پژوهش‌ها با لحاظ کردن مواردی که شانس ابتلا را افزایش می‌دهند (نظیر بالا بودن سن و مبتلا بودن به بیماری‌هایی مزمن)، انجام گرفته‌اند.

هر سه مطالعه، پرسشی مشابه را با استفاده از داده‌ها، روش‌ها و گروه‌های مختلف افراد بررسی کردند. البته بزرگی داده‌های این سه بررسی با هم متفاوت هستند؛ همان‌طور که از تمام تحقیقات ابتداییِ این‎چنینی انتظار می‌رود. اما همه‌شان روی اشاره‌شان به یک سمت است: اینکه به نظر می‌آید اومیکرون به نسبت دلتا شدت بسیار کمتری دارد... هر چند عفونی‌تر است. در روزهای آینده، مدل‌سازان به کار بررسی و محاسبه نحوه مقابله با این عفونت جدید و شدت و حدت آن بر خواهند آمد؛ تا بدین ترتیب توصیه‌های لازم در مورد اقدامات لازم را به بیمارستان‌ها ارائه نمایند. شماری از بیمارستان‌ها همین حالا هم با تقاضای بیش از حد روبرویند.

 

 

منبع خبر : اکونومیست
منبع: اکونومیست
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!