جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۲۲۱۵

کرونا مهم‌ تر است یا نورداستریم؟

استفان اینس، در بخش مدیریت دارایی SPI گفته است: «در حال حاضر نگرانی‌های کووید و جو بایدن را فراموش کنید... آنچه حالا اهمیت دارد این است که نورداستریم دوباره فعال خواهد شد یا خیر.»...

ملبورن (رویترز)‌_ بهای نفت در معاملات پر‎نوسان روز دوشنبه، حدوداً ۱ دلار کاهش پیدا کرد. و برخی از روندهای افزایشی را معکوس نمود.

 

بهای معاملات آتی نفت برنت، پس از ۲.۳ درصد افزایش در روز جمعه، ۸۲ سنت، یا ۰.۸ درصد کاهش یافته و به ۱۰۶.۲۰ دلار رسید.

 

شاخص نفت خام دبلیو‎تی‌آی امریکا با ۱.۰۴ دلار، یا ۱ درصد کاهش، به ۱۰۳.۷۵ دلار رسید که نسبت به روز جمعه، افزایشی ۲ درصدی محسوب می‌شود.

 

تعطیلات عمومی در بخش‌هایی از جنوب‌شرقی آسیا، از جمله در مرکز تجارت نفت سنگاپور، میزان تجارت را کاهش داد.

 

هر دو معامله در هفته گذشته، کاهش هفتگی داشتند؛ چون بازار در سیطره نگرانی‌هایی بود مبنی بر اینکه: مبادا افزایش نرخ بهره برای مهار تورم، به رکود و کاهش تقاضای نفت منجر شود.

 

تحلیل‌گران ANZ RESEARCH در یادداشتی گفتند: «موقعیت‌های خرید خالص در معاملات آتی نفت خام دبلیو‎تی‌آی، حالا در پایین‌ترین سطح خود از مارس ۲۰۲۰ (وقتی در شیوع اولیه کووید، میزان تقاضا سقوط کرد) است.»

 

هر دو معیار در معاملات ابتدایی روز دوشنبه کاهش داشته و بعد مثبت شدند... اما باز روند کاهشی پیدا کردند.

 

داده‌های دهم جولای در مورد موارد ابتلای کووید۱۹ در چین نشان می‌دهد که شمار مبتلایان نسبت به روز گذشته افزایش داشته است. کشف یک زیر‎مجموعه جدید اومیکرون در شانگهای، به نگرانی‌های جدیدی در مورد پتانسیل قرنطینه گسترده‌تر انجامیده است.

 

در بخش مرتبط با عرضه، بازار کماکان نگران برنامه‌هایی است که کشورهای غربی برای محدودسازی قیمت نفت روسیه دارند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز هشدار داده است که تحریم‌های بیشتر ممکن است به عواقبی «فاجعه‌بار» در بازار جهانی انرژی بینجامد.

 

یکی دیگر از عوامل کلیدی که مورد توجه معامله‌گران قرار دارد، تعمیر و نگهداری خط لوله نورداستریم۱ است؛ که بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان بوده، و قرار است از ۱۱ تا ۲۱ جولای اجرایی شود. دولت‌ها و بازارها و کمپانی‌ها، همگی نگران‌اند که جنگ اوکراین، وقفه پدید آمده را تمدید کند.

 

استفان اینس، در بخش مدیریت دارایی SPI گفته است: «در حال حاضر نگرانی‌های کووید و جو بایدن را فراموش کنید... آنچه حالا اهمیت دارد این است که نورداستریم دوباره فعال خواهد شد یا خیر.»

 

او گفت که اگر خط لوله مطابق برنامه در ۲۲ جولای به کار نیفتند، امکان از بین رفتن تقاضای گاز در اروپا وجود دارد. و تأکید کرد که این امر به کاهش رشد اقتصادی انجامیده و به کم شدن تقاضای نفتی و رکود تورمی دامن خواهد زد.

 

اینس گفت: «تا وقتی تکلیف این ریسک بزرگ معلوم نشود، در لوپ رفت و برگشتی (خوب و بد) در بازار نفت باقی خواهیم ماند.»

 

همچنین سؤالاتی نیز وجود دارد از اینکه تا چه مدت جریان نفت خام مازاد از قزاقستان و از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر تداوم خواهد داشت.

 

عرضه این خط لوله (که حدود ۱ درصد نفت جهانی را حمل می‌کند)، حتی پس از ابلاغ دستور تعلیق فعالیت‌های آن از سوی دادگاه عالی روسیه در هفته گذشته، ادامه داشته است.

 

مطابق برنامه بارگیری، صادرات نفت خام سی‌پی‌سی بلند (CPC Blend) از ۴.۸۶ میلیون تن در ماه ژوئیه به ۵.۴۵ میلیون تن در ماه اوت افزایش خواهد یافت.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!