سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
کد خبر: ۵۱۷۱۳

آشفتگیِ یک‌هفته‌ای برای بازارهای نفت

آشفتگیِ یک‌هفته‌ای برای بازارهای نفت
هفته گذشته، شاهد آشفتگی‌های بسیاری در بازارهای نفتی بود. با خروج چین از کابوس سه‌ماهه قرنطینه خویش، گزارش‌هایی منتشر شد دال بر اینکه عربستان سعودی و امارات به دنبال سرعت‌بخشیدن به افزایش ماهانه اوپک‌پلاس هستند... و همین موضوع باعث ایجاد تغییر در بهای نفت شد...
نویسنده :
مونس نظری

این هفته آشفتگی‌های بسیاری در بازار‎های نفتی به وجود آمد؛ به نحوی که اتحادیه اروپا، نفت روسیه را ممنوع کرد، و اوپک به افزایش تولید خود سرعت بخشید؛ و ذخایر امریکا نیز بار دیگر کاهش پیدا کردند.

 

در پایان هفته، حساسیت‌ها تشدید هم شدند؛ دلیل آن هم ناتوانی اوپک در تسکین بخشیدن به روند افزایش قیمت نفت بود.

 

هفته گذشته، شاهد آشفتگی‌های بسیاری در بازارهای نفتی بود. با خروج چین از کابوس سه‌ماهه قرنطینه خویش، گزارش‌هایی منتشر شد دال بر اینکه عربستان سعودی و امارات به دنبال سرعت‌بخشیدن به افزایش ماهانه اوپک‌پلاس هستند... و همین موضوع باعث ایجاد تغییر در بهای نفت شد.

 

وقتی گروه نفت در ماه‌های ژوئیه و آگوست، افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای در روز را انتخاب کرد، به نظر می‌رسید که قیمت‌ها ممکن است واقعاً کاهش یافته و به مرز ۱۱۰ دلار در هر بشکه نزدیک شوند.

 

متأسفانه برای خرس‌های نفتی، خبر کاهش ذخایر امریکا، به همراه تصمیم اتحادیه اروپا جهت ممنوعیت بخشیدن به واردات نفت روسیه، قیمت نفت را بار دیگر افزایش داد.

 

اوپک‌پلاس به افزایش تولید سرعت می‌بخشد

 

اعضای اوپک‌پلاس توافق کردند که اهداف کلی تولید خود را تا 648 هزار بشکه در روز در ماه‌های ژوئیه و آگوست افزایش دهند. و به سبب ترسی که از کاهش تولید روسیه وجود دارد، کاهش نهایی در تولید گروه نفت، یک‌ماه جلو می‌افتد.

 

اتحادیه اروپا، بیمه محموله‌های نفتی روسیه را ممنوع کرد

 

اتحادیه اروپا بحث ممنوعیت خدمات مالی و اعانه‌های اقتصادی را برای محموله‌های نفتی روسیه نهایی کرد. این اقدام قرار است پس از یک‌دوره شش‌ماهه اجرایی شود و عملاً نهادهای اتحادیه اروپا را از ارائه بیمه به تجارت روسیه منع نماید.

 

ایران یک‌بار دیگر گاز‌رسانی به عراق را متوقف کرد

 

ایران، عرضه گاز به عراق را کمی بیش از یک‌ماه پس از شروع مجدد آن متوقف نمود و این تصمیم بر‎آمده از عدم پرداخت معوقات بود. قرار بود منابع به 50 میلیون متر‎مکعب در روز برسد؛ بنابراین حالا عراق با کمبود گسترده برق مواجه است.

 

هلند قصد دارد مجدداً حفاری کند

 

هلند و آلمان توافق کردند که به صورت مشترک میدانی گازی را در دریای شمال و در 12 مایلی سواحل شمالی هر دو کشور، گسترش دهند و بر‎خلاف مخالفت‌های سابق مقامات آلمانی، حالا هر دو کشور به دنبال حذف گاز روسیه هستند.

 

قزاقستان برای کاهش ریسک، در نام نفت خود تغییر ایجاد کرد

 

این کشور نام نفت خامی را که از طریق بنادر روسیه صادر می‌کند، به نفت خام مخلوط صادراتی قزاقستان (KEBCO) تغییر می‌دهد؛ تا بدین‌وسیله خود را از محموله‌های منشأ روسیه که معمولاً تحت نام اورال هستند، جدا کند.

 

ادغام تولو و کاپریکورن (Tullow-Capricorn) نیروگاه بالادستی افریقا را ایجاد می‌کند

 

نفت تولو و انرژی کاپریکورن (که قبلاً با نام Cairn شناخته می‌شد)، در قراردادی با ارزش 830 میلیون دلار توافق کردند که با شرکتی جدید که هنوز نامی از آن منتشر نشده است، حدود 100 هزار واحد تولیدی داشته باشند.

 

EPA حق ایالات را برای مسدودسازی پروژه‌ها به آنها باز‎می‌گرداند

 

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات‌متحده، حق ایالات را برای مسدودسازی پروژه‌های انرژی، آن هم به دلایل زیست‌محیطی به آنها باز‎می‌گرداند. این اقدام با ایجاد تغییر در تصمیمی که در دوران ترامپ  اتخاذ شده بود، انجام‌پذیر می‌شود و به احتمال زیاد، پروژه‌های زیر‎ساختی جدید را کُند می‌سازد.

 

دعواهای رایج پول اتحادیه اروپا دوباره شروع می‌شوند

 

دولت اسپانیا اعلام کرد که این اتحادیه‌ی اروپا است که باید هزینه هر‎گونه اتصال گاز طبیعی جدید میان اسپانیا و همسایگان اروپایی را پرداخت نماید. مادرید کاملاً مستقل از منابع انرژی روسیه است و در عوض LNG مصرف می‌کند.

 

فرکینگ از سوی دادگاه کلمبیا مورد تأیید قرار گرفت

 

عالی‌ترین دادگاه اداری کلمبیا، به پروژه‌های آزمایشی فرکینگ اجازه داده است که با لحاظِ قانونی دانستنِ تصمیمِ پیشینِ دادگاهِ بدوی، مبنی بر مسدود سازی دو پروژه، به شرکت ملی نفت اکوپترول (NYSE:ECO) و اکسون‌موبیل (NYSE:XOM) اجازه دهد که عملیات حفاری خویش را ادامه دهند.

 

هشدار شورون به ممنوعیت صادرات سوخت امریکا

مایکل ویرث، مدیر‎عامل شورون (NYSE:CVX) نسبت به ممنوعیت صادرات سوخت به عنوان ابزاری برای کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی هشدار داد و گفت که طی چند ماه آینده، کمبود محصولات صورت واقع به خود خواهد گرفت و اروپا محتمل‌ترین کاندید برای این اتفاق است.

 

روسیه، صادرات گازهای نجیب را محدود می‌کند

 

وزارت بازرگانی روسیه اعلام کرد که صادرات گازهای نجیب، به ویژه نئون، عنصری کلیدی در ساخت تراشه‌ها را محدود می‌کند و این امر، بحران عرضه را تشدید می‌نماید.

 

دولت جدید استرالیا با بحران گاز مواجه است

 

در شرایطی که استرالیا از سرمای شدیدی که به افزایش تقاضا برای گرمایش و گاز طبیعی انجامیده، غافل‌گیر شده است، کانبرا، دست نیاز خود را به سوی صنعت دراز کرده است. چون قیمت بنزین 4 برابر شده و دستور دولت برای نگهداری LNG در خانه می‌تواند از سال 2023 محقق گردد.

 

در نهایت، نروژ چشم‌انداز LNG را تقویت می‌کند

 

اکوینور، شرکت بزرگ انرژی نروژی، تأسیسات ال‌ان‌جی همرفست در آب‌های قطب شمال را پس از انفعالی تقریباً دو ساله (به سبب حادثه آتش‌سوزی سال 2020) مجدداً راه‌اندازی کرد. و بدین‌ترتیب ظرفیت صادرات نروژ به میزان 650 میلیارد فوت‌مکعب در روز افزایش می‌یابد.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!