چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
پنجشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۴
کد خبر: ۵۱۲۷۳

دردسر شراکت با پوتین

دردسر شراکت با پوتین
دانشگاه گوتینگن آلمان می‌گوید قصد دارد دکترای افتخاری گرهارد شرودر صدراعظم پیشین این کشور را پس بگیرد. دلیل: نوع نگرش او به جنگ اوکراین.

به نوشته اشپیگل، دانشگاه گئورگ آگوست در گوتینگن از صدراعظم اسبق گرهارد شرودر خواسته است که دکترای افتخاری خود را پس  بدهد. شرودر پیش از این برای گفتگو با مقامات دانشگاه در این باره به آنجا رفته بود اما چنانکه پیداست این گفتگو نتوانسته مسوولان دانشگاه را راضی کند. این دانشگاه در بیانیه خود گفته است:‌ «با توجه به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، که نشان‌دهنده نقض قوانین بین‌المللی است، دانشگاه به طور مداوم از دستورالعمل سیاسی برای تعلیق کلیه همکاری‌های دانشگاهی و تحقیقاتی و همچنین معاملات اقتصادی با روسیه پیروی می‌کند. بنابراین برای دانشگاه گوتینگن غیرقابل درک است که چرا صدراعظم سابق فدرال گرهارد شرودر، فارغ التحصیل برجسته و دکترای افتخاری دانشگاه ما، حتی پس از هفته ها اقدامات تلخ جنگی و یک فاجعه انسانی روزافزون در اوکراین، به وضوح در این باره سکوت کرده است.»

 

این بیانیه می‌افزاید: «حفظ دفاتر در دستگاه اقتصادی دولت متجاوز با رسالت دانشگاه ناسازگار است. گفت‌وگو با او که در آن وی تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ را نیز توصیف کرد، نتوانست نگرانی‌های ما را برطرف کند، هرچند ما از هر تلاشی برای پایان دادن به جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی در اسرع وقت استقبال می‌کنیم.»

 

دانشکده علوم طبیعی گوتینگن این عنوان را در سال ۲۰۰۵ به شرودر اعطا کردندو آن زمان دلیل این کار چنین عنوان کرده بود که  زیرا شرودر در زمان نخست وزیری ایالت نیدرزاکسن (۱۹۹۰-۱۹۹۸) به ترویج علوم طبیعی در این دانشگاه یاری رسانده است.  این دانشگاه همان زمان افزوده بود شرودر علاوه بر این، به عنوان صدراعظم فدرال (۱۹۹۸- ۲۰۰۵) انگیزه مهمی برای بحث در مورد علوم زیستی فراهم کرد و به بررسی انتقادی بیوتکنولوژی و علوم زیستی کمک کرد. شرودر خود در این دانشگاه حقوق خوانده بود.

 

شریک پوتین

 

گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان در سال ۲۰۰۷ به عنوان رئیس شرکت نفت و گاز «روس نِفت» روسیه منصوب شد. شرکت «روس نِفت» تحت کنترل دولت روسیه قرار دارد. او که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه رابطه نزدیکی دارد با حفظ سمت ریاست بر طرح احداث خط لوله «نورد استریم-۲» ریاست «روس نِفت» را هم برعهده گرفت. کمپانی روس‌نفت با خرید چند شرکت نفتی روسیه در سال‌های گذشته به غول بی‌رقیب صنایع نفت و گاز این کشور و یکی از بزرگترین شرکت‌های این حوزه در جهان تبدیل شده است.

 

همه چیز در مورد تحریم‌ها علیه مسکو

 

شرودر پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز به خاطر رابطه نزدیک با پوتین با انتقادهایی در محافل سیاسی آلمان روبرو بود اما پس از آغاز جنگ اخیر بود که حملات علیه او شدت گرفت. در همین پیوند لارس کلینگ‌بیل و زاسکیا اسکن، دو رهبر حزب سوسیال دموکرات (حزب متبوع شرودر) در یک نامه سرگشاده به تاکید گرهارد شرودر را فراخواندند، از سمت‌های خود در شرکت‌های دولتی روسیه کناره‌گیری کند. کلینگ‌بیل تاکید کرد، انتظار می‌رود شرودر هرچه سریع‌تر به این درخواست پاسخ دهد و تاکید کرد، او در میان سوسیال دموکرات‌ها در «انزوای کامل» قرار دارد.

 

سناریوهای اروپا برای جایگزینی گاز روسیه

 

انجمن محلی حزب سوسیال دموکرات در شهر هایدلبرگ تقاضایی برای بررسی لغو عضویت گرهاد شرودر در این حزب ارائه کرده که اولاف شولتس از اظهار نظر درباره آن خودداری کرده است. صدراعظم آلمان در عین حال اعتقاد دارد، از آنجا که موضع قاطع حزب سوسیال دموکرات در تقبیح و محکوم کردن حمله نظامی روسیه به اوکراین کاملا آشکار است او باور ندارد که رفتار شرودر به حزب لطمه وارد کند و در هر حال امیدوار است این گونه نباشد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش چالشی کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!