جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۵۰۶۰۱
نفت از ۱۰۰ دلار رد شد

توافق با ایران ترمز قیمت‌ها را می‌کشد؟

توافق با ایران ترمز قیمت‌ها را می‌کشد؟
در پی گسیل نیروهای روسیه به اوکراین، نفت روز پنجشنبه برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ از ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کرد و این نگرانی ها را برانگیخت که جنگ در اروپا می تواند عرضه جهانی انرژی را مختل کند.

نفت خام برنت در معاملات اولیه آسیا به ۱۰۱/۳۴ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۴ بود و سرانجام روی  ۱۰۱/۲۰ دلار در هر بشکه رسید که ۴/۳۶ دلار یا ۴/۵ درصد افزایش داشت.

 

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم ۴/۲۲ دلار یا ۴/۶درصد افزایش یافت و به و به ۹۶/۵۱ دلار رسید که بالاترین رقم از اوت ۲۰۱۴ تاکنون است.

 

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، روز پنجشنبه مجوز عملیات نظامی در شرق اوکراین را صادر کرد. روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است که عمدتاً نفت خام را به پالایشگاه های اروپایی می‌فروشد و بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی به اروپا است و حدود ۳۵درصد از نیاز اروپا را تامین می کند.

 

وارن پترسون، رئیس بخش تحقیقات کالای ING در همین پیوند گفت: «اعلام روسیه برای عملیات نظامی ویژه در اوکراین، برنت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانده است.» او افزود که بازار نفت با نگرانی منتظر اقدامات بعدی کشورهای غربی علیه روسیه خواهد بود. به گفته او: «این عدم اطمینان فزاینده در زمانی که بازار نفت در حال حاضر تنگ است، آن را آسیب‌پذیر می‌کند و بنابراین قیمت‌ها احتمالاً بی‌ثبات و بالا می‌مانند».

 

کشورهای غربی و ژاپن روز سه‌شنبه روسیه را به دلیل گسیل سربازانش به مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین با تحریم‌های جدید مجازات کردند و تهدید کردند در صورت تهاجم همه‌جانبه مسکو به همسایه‌اش، از این هم جلوتر خواهند رفت اما هنوز هیچ تحریمی برای تجارت انرژی وجود ندارد.

 

تحریم‌های غرب می‌تواند جلوی روسیه را بگیرد؟

 

ژاپن و استرالیا روز پنج‌شنبه اعلام کردند که در صورت آسیب رساندن به منابع جهانی در اوکراین، آماده بهره‌برداری از ذخایر نفتی خود همراه با سایر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هستند.

 

آمریکا:‌ نفت و گاز را تحریم نمی‌کنیم

 

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: «یکی از عواملی که می‌تواند به عنوان یک ترمز موقت برای قیمت‌ها عمل کند، توافق هسته‌ای ایران است که شایعاتی در مورد احتمال اعلام توافق جدید احتمالاً در اوایل این هفته وجود دارد.»  ایالات متحده و ایران در وین درگیر مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای بوده‌اند که در آن توافق می‌تواند به رفع تحریم‌های فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی منجر شود.

 

با این حال، ایران روز چهارشنبه از قدرت‌های غربی خواست تا در گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «واقع‌بین» باشند و گفت مذاکره‌کننده ارشد این کشور برای رایزنی به تهران بازمی‌گردد، که نشان می‌دهد پیشرفت در مذاکرات قریب‌الوقوع نیست.

 

علاوه بر این ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۶ میلیون بشکه افزایش یافت.پیش از انتشار آمارهای رسمی در آمریکا در روز پنجشنبه، تحلیلگران پیش بینی کردند که  نفت خام و ذخایر سوخت ۴۰۰هزار بشکه کاهش می‌یابد.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!