جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱
کد خبر: ۴۹۹۵۲

نفت به سمت ۱۰۰ دلاری شدن پیش می‌رود

نفت به سمت ۱۰۰ دلاری شدن پیش می‌رود
قیمت نفت برای چهارمین روز افزایش یافت و به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید زیرا قطعی خط لوله انتقال نفت از عراق به ترکیه نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز محدود عرضه در میان مشکلات نگران‌کننده ژئوپلیتیک روسیه و امارات متحده عربی را افزایش داده است.

به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت ۱/۴۴ دلار یا ۱/۷ درصد افزایش یافت و به ۸۸/۹۵ دلار در هر بشکه رسید که به جهش ۱/۲درصدی معاملات قبلی افزود.  قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱/۵۱ دلار یا ۱/۸ درصد افزایش به ۸۶/۹۴ دلار در هر بشکه رسید. این بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۴ است.

 

افزایش قیمت جهانی نفت پس از آن رخ داد که اپراتور دولتی خط لوله بوتاس ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد که پس از انفجار در این سامانه، جریان نفت در خط لوله «کرکوک-جیهان »را کاهش داده است. علت انفجار مشخص نیست. این خط لوله نفت خام را از عراق، دومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بندر جیهان ترکیه برای صادرات می‌برد. این ضرر در حالی اتفاق می‌افتد که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند عرضه نفت در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. بخشی از این کاهش ناشی از حفظ تقاضا در برابر نوع بسیار مسری ویروس کرونای Omicron است. به اعتقاد برخی، احتمال بازگشت نفت قیمت ۱۰۰ دلار در چشم‌انداز وجود دارد.

 

تنش های ژئوپلیتیک در روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، و امارات، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک، هم بر نگرانی‌های خریداران می‌افزاید. امارات اواخر روز سه شنبه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت حمله روز دوشنبه به ابوظبی توسط جنبش حوثی یمن شد که تهدید به حملات بیشتر کرده است. در همین حال، نیروهای روسی در مرز اوکراین صف کشیده‌اند و احتمال درگیری نظامی دو طرف افزایش یافته است.

 

تنش ها در زمانی که اوپک، روسیه و متحدان آنها با هم (موسوم به اوپک پلاس) در دستیابی به هدف توافق شده خود برای افزودن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه در هر ماه با مشکل مواجه هستند، چشم انداز اختلال در عرضه را افزایش می‌دهد.

 

ادوارد مویا، تحلیلگر OANDA در یادداشتی گفت: «اوپک پلاس در رسیدن به سهمیه تولید خود کوتاهی می‌کند و اگر تنش‌های ژئوپلیتیکی همچنان شدت بگیرند، ممکن است نفت برنت برای رسیدن به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار به فشار زیادی نیاز نداشته باشد.»

 

به باور یک تحلیلگر  دیگر نفتی هم: «مصرف سوخت هواپیماهای جت با رشد پروازهای بین‌المللی در حال افزایش است و  ترافیک جاده‌ای بسیار بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است. این‌ها به علاوه محدودیت‌های عرضه اوپک پلاس و افزایش مستمر تقاضای جهانی نفت، احتمالاً قیمت نفت را در ماه های آینده در سطحی بالا حفظ خواهد کرد.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!