جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۹۱۵۵

افزایش قیمت نفت ادامه دارد

افزایش قیمت نفت ادامه دارد
افزایش قیمت نفت روز دوشنبه نیز ادامه یافت چرا که سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که سویه «امیکرون» احتمالا باعث تشدید همه‌گیری کرونا نمی‌شود و تأثیر محدودی بر تقاضای جهانی سوخت خواهد داشت.

به گزارش رویترز، نرخ نفت «برنت» برای معاملات آتی پس از افزایش یک درصدی در روز جمعه، با ۹۴سنت (۱/۳ درصد) افزایش به ۷۶/۰۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هم پس از یک درصد افزایش در معاملات قبلی، ۱/۰۵ دلار ( ۱/۵درصد) افزایش یافت و به ۷۲/۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

 

هر دو نفت معیار، در هفته گذشته حدود ۸ درصد افزایش قیمت داشتند که اولین افزایش هفتگی آنها در ۷ هفته گذشته به شمار می‌رود. به این ترتیب آن‌ها بیش از نیمی از ضررهای متحمل شده را از زمانی که سویه امیکرون برای اولین بار در ۲۵ نوامبر شناسایی شد، جبران کرده‌اند.

 

تاتسوفومی اوکوشی، تحلیل‌گر ارشد اقتصاد انرژی در همین پیوند می‌گوید: «از آنجایی که خطر مبتلا شدن به نوع شدید بیماری کرونا در سویه امیکرون کم ارزیابی می‌شود، احساس آرامش رو به رشدی در بازار وجود دارد.» او افزود: «تمرکز بازار اکنون به سقف تولید بعدی اوپک پلاس معطوف شده است.»

 

گفتنی است دانشمندان آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه سویه امیکورون باعث بیماری شدیدتر می‌شود، به دست نیامده است. مقامات بهداشتی بریتانیا هم گفته‌اند که تزریق دز تقویتی واکسن‌های کووید۱۹ به طور قابل توجهی در برابر سویه امیکرون، ایمنی ایجاد می‌کند.

 

سرمایه‌گذاران با حساسیت، نشست بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اپک پلاس) را که قرار است چهارم ژانویه بر گزار شود زیر نظر دارند. آنها در اوایل این ماه توافق کردند که به سیاست فعلی خود برای افزایش ماهانه تولید نفت پایبند باشند.

 

وزیر نفت عراق روز یکشنبه گفت انتظار دارد اوپک در نشست بعدی خود سیاست فعلی خود مبنی بر افزایش تدریجی ماهانه عرضه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را حفظ کند. بازار واکنش چندانی به اعلام جمعه گذشته وزارت انرژی ایالات متحده مبنی بر فروش ۱۸ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت خود (SPR) در ۱۷ دسامبر به عنوان بخشی از برنامه قبلی برای کاهش قیمت بنزین نشان نداد. 

 

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر اقتصاد انرژی در این باره می‌گوید: «نفت وست‌تگزاس‌اینترمیدیت احتمالاً بالاترین قیمت اخیر خود یعنی ۷۳/۳۴ دلار را تجربه خواهد کرد و سپس به سمت ۷۸ دلار در هر بشکه خیز برخواهد داشت، یعنی سطح قیمتی که پیش از گرفتار شدن بازار به هراس گسترش سویه امیکرون از آن برخوردار بود.»

 

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، رشد تولید ناخالص داخلی ۲/۹ درصدی را در بودجه سال جاری و رشد ۷/۴ درصدی را برای سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده است. این کشور قیمت نفتی را که در بودجه خود در نظر گرفته است فاش نمی کند، اما مونیکا مالیک، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری ابوظبی، تخمین می‌زند که ریاض احتمالاً بودجه سال ۲۰۲۲ خود را بر اساس فرضیه قیمت بین ۵۰ تا ۵۵ دلاری نفت برای هر بشکه تنظیم کرده است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!