جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۴۶۲۰۱

قیمت واکسن برای ایران گران تر شد

قیمت واکسن برای ایران گران تر شد
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با انتقاد از بخش خصوصی گفت: زمانی که سفارت ایران در حال خرید واکسن بود، هر دوز 16 دلار بود اما هنگامی که تجار ایران به بازار وارد شدند، قیمت هر دوز به 20 دلار رسید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین قیمت واکسن سینوفارم برای ایران را فاش کرد و از بخش خصوصی برای ورود به حوزه واردات واکسن کووید 19 انتقاد کرد.

مجیدرضا حریری در مصاحبه ای با خبرگزاری ترند گفت به دلیل تحریم های آمریکا و حضور سرمایه گذاران آمریکایی در شرکت دارویی تولیدکننده واکسن سینوفارم، شرکت های سینوفارم برای اعلام جزئیات فروش واکسن به ایران با محدودیت هایی روبرو هستند.

وی خاطرنشان کرد: « تاکنون کمترین قیمت واکسن سینوفارم به ازای هر دوز 10 دلار بوده است اما مقداری از این واکسن ها به عنوان هدیه برای ایران ارسال شده است. »

وی ادامه داد چین 850 هزار دوز واکسن سینوفارم را به صورت رایگان به ایران هدیه داده است و در حال حاضر چین تخفیف های قابل توجهی به ایران ارائه می دهد.

« تاکنون کمترین قیمت واکسن سینوفار به ازای هر دوز 10 دلار بوده است اما مقداری از این واکسن ها به عنوان هدیه برای ایران ارسال شده است. »

وی گفت: « پیش بینی شده بود که 40 میلیون دوز واکسن توسط چین به ایران عرضه شود .»

وی با انتقاد از بخش خصوصی ایران برای ورود به خرید واکسن، گفت زمانی که سفارت ایران در حال خرید واکسن بود، هر دوز 16 دلار بود اما هنگامی که تجار ایران به بازار وارد شدند، قیمت هر دوز به 20 دلار رسید.

وی افزود: « وقتی سفیر کشوری از تعامل سیاسی برای مذاکره استفاده می کند، قیمت پایین تر است.»

انتظار می رود، اتاق بازرگانی تهران، 6 میلیون دوز واکسن وارد کند؛ حریری در ادامه از بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: اگر واردکنندگان بخش خصوصی 25 سنت بیشتر دریافت کنند، سود آنها 1.5 میلیون دلار خواهد بود که رقم قابل توجهی است؛ وزارت بهداشت می خواست از این سوء استفاده ها جلوگیری کند.

وی افزود: «واکسن در کشورهایی مانند آمریکا رایگان است و وظیفه دولت تامین آن است.»

حریری افزود: « ما سالانه 2.2 میلیارد دلار برای واردات دارو پرداخت می کنیم و هزینه 70 میلیون دلار برای واردات واکسن کرونا، هزینه زیادی برای کل کشور نیست و دولت باید هزینه آن را بپردازد.»

اگر واردکنندگان بخش خصوصی 25 سنت بیشتر دریافت کنند، سود آنها 1.5 میلیون دلار خواهد بود که رقم قابل توجهی است.

از ماه فوریه تاکنون، مجموع واکسن های کرونا وارداتی ایران از 25.5 میلیون دوز فراتر رفته و بیست و یکمین محموله واکسن سینوفارم چین روز جمعه 30 مرداد وارد ایران شد.

به نوشته این گزارش، تاکنون 18 میلیون دوز در ایران واکسن کرونا  تزریق شده است که حدود 12 میلیون واکسن سینوفارم چین، 4 میلیون واکسن آکسفورد - آسترازنکا و یک میلیون واکسن کوبرکت ایران بوده است.

روزانه بیش از نیم میلیون دوز تزریق می شود و حدود 17 درصد از جمعیت 85 میلیونی ایران اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

منبع:فارس

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!