جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۸۴

جلوگیری گمرک از قاچاق قارچ سیاه

جلوگیری گمرک از قاچاق قارچ سیاه
سخنگوی گمرک گفت: ۱۶تن قارچ «دنبلان کوهی» از کامیون یخچالداری که محموله خود را میوه به مقصد «اسلونی» اظهار کرده بود با هوشیاری کارکنان گمرک کشف شد.

«سید روح الله لطیفی» اظهار داشت:  مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک در رصد محموله‌ها با مشکوک شدن به یک محموله میوه از مبدا شمال شرق کشور، موضوع را در دستور کار گروه مربیان سگ‌های مواد یاب قرار داد. گمرک خروجی اعلام شده این محموله «گمرک سرو» در استان آذربایجان غربی اعلام شده بود. این محموله  به محض ورود به گمرک «سرو» برای کنترل‌های تخصصی و دقیق به گمرک «بازرگان» منتقل شد.

وی ادامه داد: کالای اظهاری گوجه، آلو، گیلاس، آلبالو، هلوی منجمد با  وزن خالص ۱۸هزار و ۹۶۰  کیلوگرم عنوان شده بود که  طی «کارنه تیر» از ایران به مقصد اسلونی در حال حرکت بود که پس از انجام بازرسی دقیق مشخص شد که مقدار ۱۶تن «قارچ دنبلان سیاه کوهی»  در داخل  میوه‌های منجمد جاسازی شده بود.

لطیفی توضیح داد: صادرات «قارچ دنبلان سیاه کوهی» به دلیل اینکه جزء ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور است، ممنوع بوده و گمرک نیز بر اساس وظایف ملی و موضوعات و مفاد کنوانسیون‌های بین المللی گمرکی و حفظ محیط زیست، مانع از خروج ذخایر ژنتیکی زیستی و ورود مواد آسیب زا به کشور می‌شود. قاچاقچیان «قارچ ترافل» (قارچ دنبلان سیاه کوهی) را به قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسانند.  حتی برخی قیمت آن را تا کیلویی ۵ هزار و ۷۰۰یورو اعلام می‌کنند. اگر چنین باشد این محموله تا ۹۰میلیون یورو در کشورهای دیگر به فروش می‌رسد، هر چند استخراج بی رویه این محصول ارزشمند از جنگل‌های کشور آن چنان آثار زیان باری به دنبال دارد که قابل محاسبه نیست.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: قاچاقچیان بدون توجه به آسیب پذیری منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری و صرفاً با هدف رسیدن به سودهای کلان اقدام به قاچاق این سرمایه‌های ملی می‌کنند. تجهیز و تقویت گمرکات کشور به دستگاه‌ها و تجهیزات کنترلی، به روز رسانی زیر ساخت‌هایی همچون دستگاههای «ایکس ری»، «لیفتراک»، «بارانداز»، «سگ‌های مواد یاب» و... در گمرکات کشور می‌تواند در جلوگیری از خروج ذخایر ارزشمند کشور مهم باشد.

وی افزود: در ماه گذشته نیز یک محموله قارچ دنبلان سیاه دیگر به وزن چهار تن در گمرک «پلدشت» کشف و به مقامات قضایی تحویل داده شد.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!