پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۲۵۰۸
کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا:

تحریم ها را به رسمیت نمی شناسیم معنی نمی دهد

تحریم ها را به رسمیت نمی شناسیم معنی نمی دهد
فعال سیاسی اصولگرا براین باور است: نباید زیاد روی الفاظ و کلمات ایشان(رییس جمهور) دنبال پاسخ‌های منطقی باشید. شاید از این لحاظ باشد که هرکسی دنبال دین خودش برود و کسی به کسی کار نداشته باشد و گرنه تحریم‌ها یک تحریم جهانی و اقتصاد هم یک مقوله جهانی است.

کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فراز، درباره صحبت‌های رییس جمهور در خصوص امیدواری مردم به وضعیت کنونی گفت:  قطعا مردم باید دعوت به امید شوند و باید احساس کنند که شرایط بهتر می شود. اما اینگونه نباید باشد که هر روز بدتر از دیروز باشد. وقتی شرایط اقتصادی به سطح مطالبات مردم پاسخ نمی دهد مردم ممکن است به آینده خودشان امیدوار باشند ولی از اینکه دولتمردان بتوانند مشکلات را حل کنند ناامید می شوند.

این چهره اصولگرا گفت: من فکر می کنم، بخشی از ناامیدی مردم برای این است که در صحنه عمل می بینند به شعارهایی که دادند تا به امروز هیچکدام عملیاتی نشده است وگرنه مردم هرگز از ادامه راه ناامید نمی شوند و این کشور همچنان در مسیر تعالی و قدرت حرکت خواهد کرد.

 

ابراز شرمندگی پاسخ به رای اعتماد مردم نیست


وی با اشاره به صحبت های قالیباف در خصوص اینکه در حوزه اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداریم و خجالت زده مردم هستیم، خاطرنشان کرد: قطعا اطلاعات آقای قالیباف در داخل مجلس اطلاعات بسیار زیادی است، چون مجلس مرکز جمع آوری اطلاعات برای تصمیم گیری است و شاید آگاهی ایشان نسبت به مسائل کشور نسبت به سران قوای دیگر بیشتر باشد. اما اینکه فقط بگوییم ما شرمنده مردم هستیم آیا این پاسخ به رای اعتماد مردم نسبت به ما خواهد بود؟

کنعانی مقدم گفت: مردم ما را مسئول کردند و به ما اختیار دادند و بابت اینکه ما مسئول شویم هزینه کردند. پس طبیعی که توقع داشته باشند که کار انجام شود وگرنه با روضه خوانی و اعلام برائت مشکلی حل نمی شود.  

وی ادامه داد: این نکته را نیز اشاره کنم مجلس فقط می تواند خیلی از وزرایی که مسئولیت اقتصادی دارند را در کمیسیون‌ها مورد سؤال و در آستانه استیضاح قرار بدهند. همچنین مجلس می تواند نظارت و استیضاح داشته باشد به دلیل اینکه قدرت اجرایی که ندارد.

 

روی الفاظ رئیس جمهور نباید دنبال پاسخ منطقی بود


کنعانی مقدم با اشاره به صحبت های رییس جمهور در خصوص اینکه تحریم ها را به رسیمت نمی شناسیم و اینکه اگر به رسمیت نمی شناسید دلیل اینکه برای احیای برجام تلاش می کنند چیست؟ پاسخ داد: معنای این حرف این است که تحریم‌ها تاثیر ندارند، به رسمیت شناختن یا به رسمیت نشناختن که ملاک نیست. اینکه معنی مذاکره نمی دهد و به معنی هرکسی به راه خودش برود است. شما نباید زیاد روی الفاظ و کلمات ایشان(رییس جمهور) دنبال پاسخ‌های منطقی باشید.

 

تحریم تاثیر خود را بر اقتصاد می گذارد



وی گفت: شاید از این لحاظ باشد که هرکسی دنبال دین خودش برود و کسی به کسی کار نداشته باشد. شاید از این باب گفته شده باشد و گرنه تحریم‌ها یک تحریم جهانی و اقتصاد هم یک مقوله جهانی است و هر تحریمی تاثیر خودش را در اقتصاد کشورهای می گذارد و اینگونه نیست که ما چشممان را ببندیم و بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است.

کنعانی مقدم اضافه کرد: در حال حاضر روسیه و چین و خیلی از کشورهای دیگر تحریم هستند ولی همه تلاش خودشان را می کنند این تحریم‌ها را بردارند. مهم این است که اگر ما می گوییم تحریم‌ها را قبول نداریم با خنثی سازی تحریم‌ها مشکلات اقتصادی‌ را حل کنیم نه اینکه مشکلات را افزایش پیدا کند و ما بگوییم تحریم‌ها اثری ندارد. این نقض غرض است.

فعال سیاسی اصولگر تصریح کرد: منافع اقتصادی ایران در برجام به دلیل اینکه مدل اقتصادی‌اش مدل نفت در مقابل غذا بود عملا رعایت نشد و این یک زنگی در برجام بود که ما بدون توجه به منافع اقتصادی کشور در حد یک نسخه نفت در مقابل غذا حاضر شدیم امتیازهای زیادی را بدهیم که داریم بازنگری می کنیم. قطعا منافع اقتصادی ایران باید در آن تامین شود. اگر تامین نشود چه کاری که ما هزینه‌های زیادی را بدهیم و از قدرت هسته‌ای خود کم کنیم که در مقابلش چیزی گیرمان نیاید.

او افزود: البته امریکایی‌ها هم حرف خودشان را دارند و می گویند اگر ما تحریم‌ها را از ایران برداشتیم ایران به سمت روسیه و چین می رود و رقبای ما را وارد اقتصاد خودشان می کنند. ما خودمان را درگیر رقابت‌های اقتصادی با چین و اروپا نمی کنیم. اگر قرار باشد تحریم‌ها را برداریم باید منافع اقتصادی داشته باشیم و این حرف اصلی اقتصادی آنها است. به هر حال، به لحاظ اینکه یک کشور مستقل در روابط خارجی‌ هستیم می توانیم با خیلی از کشورها ارتباط و مراوده داشته باشیم. در این مواقع هم نشان دادند که چین و روسیه در خیلی از مواقع کنار ایران بودند پس دلیلی نمی ماند که ما در برابر امریکایی‌ها کوتاه آییم.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!