جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
کد خبر: ۵۱۵۴۶
بررسی ادعای حامیان دولت درباره حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی

ایران خرج مردم امارات را می‌داد؟

ایران خرج مردم امارات را می‌داد؟
ادعای حامیان دولت و اصولگرایان این است که حذف ارز ترجیحی باعث از بین رفتن قاچاق و افزایش قیمت کالاهای اساسی در منطقه شده است. آن‌ها از جمله می‌گویند: همه کالاها همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ در ایران در دبی هم گران شده. علاوه بر امارات، در دیگر کشورهای همسایه قیمت آرد و روغن نسبت به قبل چند برابر و کمیاب هم شده‌اند. فراز در گزارش زیر به صحت‌سنجی این ادعا پرداخته است.
نویسنده :
مهسا جزینی
مهسا جزینی
 
 
«دیگر ایران مادرخرج کشورهای منطقه نیست! از دیروز ناگهان همه کالاها همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ در ایران در دبی هم گران شده. علاوه بر امارات، در دیگر کشورهای همسایه قیمت آرد و روغن نسبت به قبل چند برابر و کمیاب هم شده‌اند. دلیل روشن است، دست دلالان از جیب ملت به بهانه ارز ۴۲۰۰ قطع شده!» 
 
 
این ادعا، توییت یک نماینده مجلس است. مضمون این تویتت البته منحصر به این فرد نبوده نیست و به شکل‌های مختلف در رسانه‌ها یا گفته‌ها و نوشته‌های اصولگرایان و حامیان دولت در هفته‌های اخیر بازنشر شده است. مثلا خبرگزاری ایرنا درباره اقلیم کردستان نوشته است: «متوسط قیمت آرد در هر کیسه ۵۰ هزار دینار (حدود یک میلیون تومان) و روغن یک لیتری حدود ۳ هزار دینار، (حدود ۶۰ هزار تومان) بوده است.»
 
 
کلید واژه همه این ادعاها این است که «پیش از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، به‌دلیل فاصله قیمتی شدید کالاهای اساسی در ایران با کشورهای هم‌جوار، این اقلام به صورت قاچاق از ایران به کشورهای همسایه منتقل می‌شد و حالا چون دیگر قاچاق به صرفه نیست قیمت‌های آنجا هم بالا رفته است.»
 

 

گرانی روغن در دبی؟ 

 
 
اطلاعات ما حاکی از این است که یک گونی آرد ۱۰ کیلویی در امارات، ۱۷درهم معادل ۱۳۹ هزارتومان است. یعنی آرد در امارات حدودا کیلویی ۱۴ هزارتومان است. همان حدود قیمت فعلی آرد در ایران. یک کارتن ۲۴ عددی ماکارونی هم ۲۵ درهم است. یعنی در دبی ماکارونی بسته‌ای حدودا ۸ هزارتومان است که در ایران هم قیمت‌ها از همین حدود شروع می‌شود. قیمت روغن در دبی اما نسبت به سال گذشته ۱۰ درهم زیاد شده است. سال گذشته گران‌ترین روغن در دبی با مارک «نور» و حجم یک لیتر و ۸۰۰ گرم به مبلغ ۱۲۰ درهم به فروش می‌رفته که امسال تنها پنج درهم گران‌تر شده یعنی به ۱۲۵ درهم رسیده است. روغن ارزان‌تری هم که ۴۸ درهم بوده امسال ۱۲ درهم گران شده و به رقم ۶۰ درهم رسیده است.
 
 
 
dubai3
 
گرچه برخی تصاویر از مارکتی در دوبی هم نشان می‌داد که در بخش تخفیف ها، دو بطری روغن مایع یک لیتری ۴۳ درهم به فروش می‌رسد یعنی هر بطری۲۱ و نیم درهم. بررسی همین چند قلم کالا حاکی از یک شیب ملایم افزایشی قیمت است در حالی که ماجرا در ایران بسیار متفاوت است. روغن ۱۶ هزارتومانی ۸۰۰ گرمی در ایران به بالای ۶۰ هزارتومان و روغن ۵کیلویی۹۰ هزارتومانی به ۴۶۰ هزارتومان رسیده یعنی رشدی ۴ برابری را پشت سرگذاشته است اما در دبی قیمت روغن نهایتا ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته داشته است. 
 
 
خرداد ماه سال گذشته اتاق بازرگانی ایران و امارات، مطلبی به نقل از رسانه خلیج (فارس) نیوز منتشر کرد که در آن پیش بینی شده بود: «مصرف کنندگان در امارات متحده عربی به زودی با افزایش قیمت اجتناب ناپذیری در طیف گسترده‌ای از کالاها و محصولات روبرو خواهند شد.» افزایش تقاضای حمل و نقل، کمبود کانتینر، بندرهای اشباع شده و تعداد بسیار ناچیزی از کشتی‌ها و کارکنان به علاوه شیوع همه گیری کرونا در مراکز صادراتی آسیا مانند چین دلایل افزایش قیمت اعلام شده بود. در این گزارش پیش‌بینی شده بود: «از آنجا که بیش از ۸۰ درصد از کل کالاهای مورد معامله در امارات متحده عربی از طریق دریا حمل می‌شود، موج‌های افزایش بار حمل و نقل تهدید می‌کند که قیمت همه چیز از مواد اولیه، مصالح ساختمانی، کالاهای IT، وسایل الکترونیکی، لوازم خانگی و اتومبیل گرفته تا مواد غذایی را افزایش دهد.» نکته قابل تامل این است که این پیش بینی مربوط به زمانی است که هنوز روسیه به اوکراین حمله نکرده و جنگی اتفاق نیفتاده بود. این درحالی است که کمبود یا افزایش جهانی قیمت روغن در ماههای اخیر و بعد از حمله روسیه به اوکراین در سایر کشورهای اروپایی هم مشاهده شده است که هیچکدام اینها ربطی به حذف ارز ترجیهی اخیر در ایران ندارد! 
 

 

حداقل دستمزد در دبی

dubai4
 
 
در کنار این موارد خوب است نگاهی به سطح دستمزدها و یارانه‌ها در دبی داشته باشیم. مقایسه میان سطح افزایش قیمت‌ها با دستمزدها و یارانه‌ها را هم به خواننده واگذار میکنیم. حداقل حقوق شهروند در دبی ۱۵ هزار درهم است. البته کارگران مهاجر در مشاغل خدماتی سطح پایین حقوق بسیار کمتری دریافت می‌کنند. حدود دو هزار درهم. همچنین یارانه ماهانه‌ای که به شهروندان تعلق میگیرد هم از چهارهزار درهم شروع و بسته به تعداد خانوار به ۲۰ و ۳۰ هزار درهم هم می‌رسد. ۲۰ هزار درهم معادل ۱۶۰ میلیون تومان است. 
 
 

تورم در دبی

 
 
برای اثبات ادای حامیان دولت درباره تاثیر اساسی حذف ارز ترجیحی روی گرانی در منطقه به ویژه امارات باید روند تورم در این کشورها را هم بررسی کرد. آیا تورم دقیقا در این یکماهه این کشورها را در بر گرفته یا یک روند تدریجی از سالیان گذشته بوده است؟ آمارها و گزارش‌ها ما را متوجه مورد دوم می‌کند. چنانچه  دبی طی دوسال گذشته از نرخ تورم منفی به مثبت رسیده است! سال ۲۰۲۰ نرخ تورم در این کشور منفی دو درصد بود اما الان مثبت دو درصد است! 
 

 

ایران، مادرخرج منطقه؟ 

 
 
اما این ادعاها تا چه اندازه نزدیک به واقعیت است. این که گرانی کالاهای اساسی در منطقه تا چه میزان و چه قدر وابسته به حذف ارز ترجیحی این کالاها در ایران است تا چه قدر صحت دارد و چه میزانش پروپاگاندا و بزرگنمایی است؟ محمد آزاد روزنامه نگار اقتصادی معتقد است هر وقت در ایران با هدف اعلامیِ جلوگیری از قاچاق، کالایی گران می‌شود باید در نیت اصلی طراحان شک کرد. چرا که به گفته او هیچ وقت سهم قاچاق کالاهای اساسی از دو درصد بیشتر نبوده و نیست. دیگر اینکه هیچ آمار واقعی‌ای از قاچاق یک کالای خاص به نسبت حجم واقعی تولید اعلام نمی‌شود. دیگر این که چه توجیهی دارد که برای جلوگیری از سود یک تعداد بسیار انگشت شمار قاچاقچی یک کالا برای ۸۰ میلیون ایرانی گران شود! به نظر می‌رسد که قاچاق صرفا اسم رمز دولت هاست برای جبران چیزی به نام «کسری بودجه
 
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!