سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۷
کد خبر: ۵۱۳۶۳
بررسی تبعات جهانی جنگ روسیه و اوکراین

ویروس مسری بحران

ویروس مسری بحران
ما در یک سیاره جهانی‌شده زندگی می‌کنیم و چنین جنگی را نمی‌توان به یک منطقه محدود کرد. ما نمی‌توانیم تاثیر وقایع را در مرزهای جغرافیایی یک کشور محبوس کرده و یا یک کشور را از آسیب‌های ناشی از اختلال در زنجیره تامین غذا محافظت کنیم.

تهاجم روسیه به اوکراین پیامدهای بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف خواهد داشت: وضعیت به یک بحران انسانی تبدیل شده، امنیت غذایی و انرژی را بی‌ثبات کرده و سؤالاتی را در مورد معماری امنیت جهانی ایجاد خواهد کرد. این چالش‌ها محدود به اوکراین نخواهد بود. در جهانی که در آن زندگی می‌کنیم همه چیز به یکدیگر مرتبط است. همین یاعث شده که رویدادی در یک نقطه از جهان، چالش‌هایی را در سراسر جهان ایجاد کند. راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی باید اجرا شوند تا از تشدید این فجایع جلوگیری به عمل آید.

یورش نیروهای پوتین به اوکراین، نقطه عطفی در تحول امنیت جهانی، اقتصاد بین‌المللی و سازوکار مدیریت جهانی انرژی بود. ما در یک سیاره جهانی‌شده زندگی می‌کنیم و چنین جنگی را نمی‌توان به یک منطقه محدود کرد. ما نمی‌توانیم تاثیر وقایع را در مرزهای جغرافیایی یک کشور حبس کنیم، یا یک کشور را از آسیب‌های ناشی از اختلال در زنجیره تامین غذا محافظت کنیم. این نوع جدید از جنگ هیبریدی که شامل بحران‌های شدید انسانی، حملات سایبری، مشکلات اقتصادی و همچنین کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاعات نادرست، تنش‌های ژئوپلیتیکی در مورد تامین انرژی و خطر وقوع جنگ هسته‌ای است، اثرات گسترده‌ای خواهد داشت.

Russia-Ukraine-Conflict

تاثیرات انسانی

به گزارش سازمان ملل متحد، بیش از یازده میلیون نفر تاکنون خانه‌های خود را در اوکراین ترک کرده‌اند. ۵.۳میلیون نفر از آن‌ها به کشورهای همسایه رفته اند. ۶.۵میلیون نفر نیز درون مرزهای این کشور در بحبوحه جنگ آواره شده‌اند. آژانس کودکان سازمان ملل معتقد است که دوسوم کودکان اوکراینی آسیب دیده و مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند.

 

اوکراینی ها بیشتر از یارانه، به شغل نیاز دارند

 

از زمان شروع جنگ تا امروز، نیمی از اوکراینی‌ها شغل‌های خود را از دست داده‌اند. تنها ۲درصد از مردم توانسته‌اند منبع درآمد موقتی پیدا کنند. سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه مهارت‌های شهروندان نقش مهمی در بهبود این وضعیت ایفا خواهد کرد. گروهی از شهروندان اوکراینی که به کشورهای دیگر گریخته‌اند، حاضرند پس از ثبات امنیت در اوکراین، به کشور خود بازگردند. با این تفاسیر، اگر بتوانند روی دانش مهارتی و افزایش فرهنگ تجاری سرمایه‌گذاری کنند، قادر خواهند بود که اقتصاد اوکراین را پس از جنگ تقویت کنند.

 

بحران جهانی غذا

 

اوکراین، غذای کافی برای تغذیه ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان تولید می‌کند: ۵۰درصد روغن آفتابگردان جهان، ۱۰درصد از عرضه جهانی غلات و ۱۳درصد از عرضه جهانی ذرت. در حال حاضر، تا ۳۰درصد از مناطق زراعی در اوکراین به دلیل حمله روسیه یا کاشته نشده و یا قابلیت برداشت ندارند. علاوه بر این، زنجیره تامین از اوکراین به دلیل بسته شدن بنادر دریای سیاه و محدودیت حمل کالا از طریق مرزهای غربی با اختلال مواجه شده‌است. به دلیل جنگ و در نتیجه، محاصره شهرها و کمبود بذر و کود، کشاورزان برای ادامه عملیات کاشت با مشکلات بسیاری مواجهند. اگر امروز شروع به کاشت محصولات نکنند، عواقب فاجعه باری در پاییز خواهد داشت. بازار جهانی اما، پیش از این‌ها به تغییرات واکنش نشان داده‌است. قیمت گندم طی سال گذشته به طور تقریبی حدود ۲۵درصد افزایش یافته و همین منجر به یک مشکل در میزان عرضه شده و دسترسی مردم جهان به غذا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با توجه به وضعیت فعلی، اوکراین در چندین شهر مثل ماریوپول، با بحران غذایی مواجه است. امکان تزریق منابع بیشتر نیز وجود ندارد. این بحران غذایی، بخش کوچکی از جنگ اقتصادی بزرگی است که یورش به اوکراین آغازش کرده است. این مشکل تنها به اوکراین محدود نخواهد شد، بلکه سایر کشورهای اروپای شرقی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. زیرا قیمت‌ها در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت و در درازمدت شاهد کمبود شدید مواد غذایی خواهیم بود. به همین دلیل، خرده‌کشاورزان امروز برای پرورش محصول در این فصل و تامین نیازهای غذایی داخلی اوکراین نیاز به حمایت دارند.

 

چالش های انرژی

 

جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند در درازمدت حرکت جهان به سوی انرژی سبز را تسریع کند. در کوتاه‌مدت اما تاثیرات چشم‌گیری بر قیمت انرژی و ساختار بازار انرژی خواهد داشت. حالا کشورها در حال کار بر روی طرح‌های اضطراری به عنوان واکنشی به کمبود نفت و گاز هستند. ایالات متحده، بریتانیا و کانادا واردات نفت و گاز روسیه را تحریم کردند. اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی طرح‌هایی است که بتواند تا سال ۲۰۲۴، وابستگی‌اش را به گاز و نفت روسیه کاهش دهد. دولت‌های دیگر و شرکت‌های بزرگ خصوصی انرژی مانند شل، بی‌پی و اکسون روسیه را ترک می‌کنند. بازارهای جهانی به افزایش قیمت گاز و نفت واکنش نشان می‌دهند. «امنیت و مقرون‌به‌صرفه بودن» نقش کلیدی در سیاست مدیریتی شرکت‌های انرژی ایفا خواهد کرد. این نشان‌دهنده تغییر در نحوه تفکر ما در مورد انرژی و  ریشه این تفکر است: سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر جزء جداناپذیر برقراری امنیت انرژی و ثبات سیاسی کشورها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، توسعه سریع فناوری‌های مورد نیاز برای گذار به انرژی‌های سبز این روند را تسریع می‌کند.

 

بازنگری در معماری امنیت جهانی

 

این جنگ پرسش‌هایی را در مورد حاکمیت ملی، تقابل دموکراسی و خودکامگی،‌ حقوق بشر و نظم جهانی ایجاد کرده‌است. این بدان معنی است که نتیجه جنگ هر چه باشد، می‌تواند نقطه عطفی در تحول زیرساخت‌های امنیتی جهان باشد. ساختار کنونی جهان که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده، می‌تواند سرنگون شود و همین می‌تواند بر اقتصاد جهانی نیز تأثیر بگذارد. موسسه مالی و سرمایه‌گذاری «یو بی اس» به وضوح بیان می‌کند که با توجه سرمایه گذاران به تأثیر جنگ در اوکراین، اختلالات احتمالی در جریان کالاها و تشدید تحریم‌های جهانی علیه روسیه، بازارهای جهانی به طور فزاینده‌ای بی ثبات شده‌اند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!