شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۵۰۰۶۴

نقشه فدرال‌رزرو برای مقابله با تورم

در حالی که بازار از پیش انتظار افزایش چهار باره‌ی نرخ تورم را در دوره‌ای سه‌ماهه از سال جاری دارد، دیوید مریکل، اقتصاددان گلدمن، می‌گوید شیوع سویه اومیکرون، افزایش قیمت‌ها را تشدید کرده و می‌تواند فدرال‌رزرو را به سوی تسریع در افزایش نرخ تورم سوق بدهد.
نویسنده :
مونس نظری

گلدمن ساکس می‌گوید: افزایش تورم می‌تواند فدرال‌رزرو را به چهار بار افزایش در نرخ‌ها در طی سال جاری نیز وادارد.

•    گلدمن ساکس انتظار دارد که فدرال‌رزرو در سال جاری چهار نرخ بهره را تصویب کند. اما تصورش این است که به دلیل بالا رفتن تورم، افزایش نرخ بهره نیز بیشتر باشد.

•    دیوید مریکل، اقتصاددان گلدمن، به مشتریان گفت: «این ریسک وجود دارد که [کمیته بازار آزاد فدرال] بخواهد در هر جلسه اقدامات سخت‌گیرانه‌ای انجام دهد تا زمانی که تصویر تورم تغییر کند.»

•    فدرال‌رزرو احتمالاً از ماه جولای شروع به کاهش تراز‎نامه خود به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار در ماه خواهد کرد.

براساس تحلیل گلدمن ساکس، تسریع تورم حتی می‌تواند فدرال‌رزرو را وادار به استفاده از رویکردی کند که از انتظار اقتصاددانان در سال جاری تهاجمی‌تر باشد.

در حالی که بازار از پیش انتظار افزایش چهار باره‌ی نرخ تورم را در دوره‌ای سه‌ماهه از سال جاری دارد، دیوید مریکل، اقتصاددان گلدمن، گفت که شیوع سویه اومیکرون، افزایش قیمت‌ها را تشدید کرده و می‌تواند فدرال‌رزرو را به سوی تسریع در افزایش نرخ تورم سوق بدهد.

مریکل در یادداشتی به مشتریان گفت: «پیش‌بینی پایه ما، افزایش چهار نوبته‌ی نرخ تورم در ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر است. اما این خطر وجود دارد که [کمیته بازار آزاد فدرال] بخواهد در هر جلسه اقدامات سخت‌گیرانه‌ای انجام دهد تا زمانی که تصویر تورم تغییر کند.»

این گزارش تنها چند روز پیش از نشست دو روزه گروه سیاست‌گذاری که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، منتشر شده است.

بازارها انتظار هیچ اقدامی را در رابطه با نرخ بهره آن هم پس از گردهم‌آیی ندارند؛ اما می‌فهمند که کمیته در ماه مارس افزایشی را منظور خواهد کرد. و اگر این موضوع تحقق یابد، این اولین افزایش در نرخ معیار بانک مرکزی از دسامبر ۲۰۱۸ خواهد بود.

افزایش نرخ بهره، راهی برای جلوگیری از افزایش تورمی خواهد بود که با بالاترین سرعت ۱۲ ماهه خود در حوالی ۴۰ سال اخیر در حال اجراست.

مریکل گفت که عوارض اقتصادی ناشی از شیوع کووید، عدم تعادل را میان افزایش تقاضا و محدودیت عرضه افزایش داده است. دوم اینکه رشد دستمزدها کماکان در سطوحی بالا و خصوصاً در میان مشاغل کم‌درآمد ادامه خواهد یافت...

مریکل گفت: «این خطر هست که FOMC بخواهد در هر جلسه اقدامات سخت‌گیرانه‌ای انجام دهد تا وقتی که این تصویر تغییر کند. این امر احتمال افزایش یا اعلام تراز‎نامه‌ای زودتر از موعد را در ماه مه، و نیز بیش از چهار افزایش را در سال جاری بالا می‌برد.»

براساس داده‌های CME (گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو) معامله‌گران با احتمال ۹۵ درصدی افزایش نرخ در جلسه ماه مارس، و نیز احتمال بیش از ۸۵ درصدی چهار تغییر نرخ در طول سال ۲۰۲۲ قیمت‌گذاری می‌کنند.

با این حال، بازار کنونی شروع به شیب برداشتن به سوی پنجمین افزایش در سال جاری است؛ که تهاجمی‌ترین رویکردی است که فدرال‌رزرو نسبت به اوایل قرن پیش و تلاش برای سرکوب حباب دات-کام (dot-com bubble: حبابی اقتصادی در خلال سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی که طی آن بازارهای بورس کشورهای صنعتی دنیا شاهد رشد سریع ارزش مالی‌شان بودند.) اتخاذ نموده است.

فدرال‌رزرو علاوه بر افزایش نرخ‌ها، برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه خود را نیز به پایان رسانده و ماه مارس را هم به عنوان زمان پایان تلاش‌های بانک مرکزی برای دو برابر کردن تراز‎نامه‌اش و رساندن آن به کمی کمتر از ۹ تریلیون دلار در نظر می‌گیرد. در حالی که برخی فعالان بازار حدس می‌زنند که فدرال‌رزرو می‌تواند برنامه را در جلسه هفته آینده تعطیل کند، گلدمن انتظار این اتفاق را ندارد.

با این حال فدرال‌رزرو می‌تواند نشانه‌های بیشتری در مورد زمان شروع کار افتتاح دارایی‌های اوراق قرضه خویش ارائه دهد.

گلدمن پیش‌بینی می‌کند که این فرایند در ماه جولای آغاز شده و با افزایش ماهانه ۱۰۰ میلیارد دلار به انجام می‌رسد. انتظار می‌رود این فرایند ۲ سال تا ۲ سال و نیم ادامه داشته باشد و تراز‎نامه را کوچک کرده و به ۶.۱ تا ۶.۶ تریلیون دلار برساند. مریکل گفت که به احتمال زیاد فدرال‌رزرو اجازه خواهد داد بعضی درآمدهای حاصل از سررسید اوراق قرضه به جای فروش کامل اوراق بهادار، هر ماه کاهش یابند.

با این حال، تورم غیر‎منتظره‌ای که هم مانا بوده است و هم قدرتمند، خطراتی را برای پیش‌بینی‌ها ایجاد کرده است.

مریکل نوشت: «شانس خوبی هم می‌بینیم که FOMC بخواهد در نشست ماه مه، زمانی که تورم بسیار داغ باقی مانده، دست به اقداماتی سخت‌گیرانه بزند. اگر چنین اتفاقی بیفتد در نهایت می‌شود منتظر چهار افزایش نرخ در سال جاری هم بود.»

این هفته چند داده اقتصادی کلیدی وجود دارند که پس از نشست فدرال‌رزرو منتشر خواهند شد.

تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه چهارم روز پنجشنبه منتشر خواهد شد و اقتصاددانان انتظار رشدی در حدود ۵.۸ درصدی دارند. در حالی که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف‌کننده، که معیار تورم ترجیحی فدرال‌رزرو نیز هست، روز جمعه منتشر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که رشد ماهانه ۰.۵ درصد و افزایش سالانه ۴.۸ درصدی داشته باشد.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!