جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۴۹۸۰۶
جروم پاول رئیس فدرال‌رزرو:

کنترل تورم فقط سیاست‌های سخت‌گیرانه‌

کنترل تورم فقط سیاست‌های سخت‌گیرانه‌
پاول روز سه‌شنبه اعلام کرد که اقتصاد هم به حد کافی سالم است و هم به سیاست‌های پولی سخت‌تر نیاز دارد.تحقق این امر یحتمل مستلزم افزایش نرخ بهره، کاهش خرید ماهانه دارایی و ترازنامه‌ای کوچک‌تر است.
نویسنده :
مونس نظری

•    پاول روز سه‌شنبه اعلام کرد که اقتصاد هم به حد کافی سالم است و هم به سیاست‌های پولی سخت‌تر نیاز دارد.

•    تحقق این امر یحتمل مستلزم افزایش نرخ بهره، کاهش خرید ماهانه دارایی و ترازنامه‌ای کوچک‌تر است.

•    پاول این اظهارات را در خلال جلسه تأیید صلاحیتی بیان کرد که در آن سناتور‎های کلیدی اعلام کردند در دور دوم نیز از او حمایت می‌کنند.

جروم پاول رئیس فدرال‌رزرو، با دورنمای ظاهراً روشنی که از مسیر پیش‌رویش برای دومین دور تصدی ریاست بانک مرکزی می‌دید، روز سه‌شنبه اعلام کرد که اقتصاد ایالات‌متحده سلامت کافی را داشته و در عین حال نیازمند سیاست‌های پولی سخت‌تری است.

پاول به عنوان بخشی از جلسه تأیید صلاحیتش در مقابل کمیته بانکداری، مسکن و امور شهری سنای ایالات‌متحده، اعلام کرد که انتظار دارد در سال جاری شاهد یک‌سری افزایش در نرخ بهره و کاهش در کمک‌های فوق‌العاده‌ای باشد که فدرال‌رزرو در دوران همه‌گیری ارائه می‌داد.

او خطاب به اعضای کمیته گفت: «در طول پیش‌روی‌مان در سال جاری... اگر همه‌چیز طبق انتظار پیش برود، سیاست را عادی‌سازی خواهیم کرد. به این معنا که در ماه مارس به خرید دارایی‌هامان پایان خواهیم داد، و باز هم به این معنی که در طول سال نرخ‌ها را افزایش خواهیم داد. شاید اجازه بدهیم که در پایان سال تراز‌نامه به پایان برسد و این تنها مسیری است که برای عادی‌سازی سیاست می‌پیماییم.»

ست کارپنتر مورگان استنلی می‌گوید: بازار هنوز در مورد باز‎خوردهای کاهش تراز‎نامه به اطمینان و یقین نرسیده است.

وی این اظهارات را در جلسه دو‎و‎نیم ساعته‌ای بیان کرد که در آن هم از عملکرد فدرال‌رزرو در رابطه با اقتصاد تقدیر و ستایش به عمل آمد و هم از اشتباهات اخلاقی مقامات بانک مرکزی انتقال شد. برخی سناتورهای جمهوری‌خواه نیز از تغییر جهت‌های ناگهانی فدرال‌رزرو در بحث ثبات قیمتی و اشتغال کامل و نظارت بر بانکداری ابراز نگرانی کردند.

هر چند در نهایت حالا به نظر می‌رسد که پاول به سوی تأیید موفقیت‌آمیز مجلس سنا پیش می‌رود. رئیس کمیته، شرود براون، دی‌اوهایو، و پاتریک تومی، سناتور جمهوری‌خواه پنسیلوانیا، هر دوشان گفتند که قصد دارند از نامزدی جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده حمایت کنند. الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست، پس از «خطرناک»‎خواندن پاول در جلسه تأیید صلاحیت او اعلام کرد که با نامزدی او مخالفت خواهد کرد.

بسیاری از پرسش‌هایی که از سوی هر دو طرف مطرح می‌شد حول محور «تورم» که حالا به بالاترین میزان خود طی ۴۰ سال اخیر رسیده است، می‌چرخید. فدرال‌رزرو پس از اعلام افزایش «گذرا»‎ی تورم در بخش عمده سال ۲۰۲۱، روی تورم متمرکز شده است و انتظار می‌رود امسال نرخ بهره را سه یا چهار برابر در افزایش یک‌چهارم درصدی افزایش دهد.

نرخ‌های بهره بالاتر، با کند‌کردن جریان پولی، تورم را کنترل می‌کنند. چون فدرال‌رزرو و کنگره در ترکیب با یکدیگر، محرکِ بیش از ۱۰ تریلیون دلاری ارائه داده‌اند.

پاول گفت: «اگر ببینیم که تورم در سطوح بالا ماندگار شده... و نتیجتاً افزایش نرخ بهره گریز‎ناپذیر شده است... این کار را خواهیم کرد (نرخ بهره را افزایش خواهیم داد). ما از ابزارهای خودمان برای بازگرداندن نرخ تورم استفاده خواهیم کرد.»

 

حمایت شغلی، مبارزه با تورم

فدرال‌رزرو علاوه بر افزایش نرخ بهره، از خرید اوراق قرضه‌اش نیز (که از روزهای آغازین همه‌گیری بیش از ۴.۵ تریلیون دلار به تراز‌نامه افزوده بود) کاسته است. مقامات همچنین گفته‌اند که در اواخر سال جاری، کاهش ترازنامه را آغاز خواهند کرد. به احتمال زیاد این کار را با مجال دادن به سطوح مشخص درآمدی در هر ماه به انجام خواهند رساند... هر چند که فدرال‌رزرو این قدرت را دارد دارایی‌ها را به طور کامل بفروشد.

پاول گفت که این حرکت در پاسخ به اقتصادی است که تصویر شغلی قدرتمندی دارد و نرخ بیکاری نیز در ماه دسامبر در آن به ۳.۹ درصد خواهد رسید. هر چند انتظار می‌رود تورم سالانه برای مدتی مشابه به ۷ درصد برسد.

پاول گفت: «آنچه واقعاً بهمان می‌گوید این است که اقتصاد دیگر نیازی به سیاست‌های بسیار سازگارانه ما جهت مقابله با همه‌گیری و پیامدهای آن ندارد. در واقع ما در سال جاری به سوی سیاستی عادی‌تر پیش خواهیم رفت. البته باید توجه داشت که هنوز تا عادی‌شدن راه درازی در پیش داریم.»

او با سؤالاتی از این دست مواجه شد که چرا فدرال‌رزرو نرخ تورم را اشتباه تخمین زده است. و در پاسخ مجدداً به مسائلی عمدتاً مرتبط با همه‌گیری اشاره کرد... عاملی که به مسدودشدن زنجیره تأمین انجامیده بود و تُنُک‌شدن قفسه‌های فروشگاهی و افزایش قیمتی که پاول برای بهبود مخرب می‌دانست.

او گفت: «اگر تورم پایدار بماند و این سطوح قیمتی در اقتصاد و تفکر مردم تثبیت شود، ناگزیر به سیاست‌های پولی بسیار بالاتری رو خواهیم آورد. اقدامی که می‌تواند به رکود منجر شده و برای کارگران نیز آثار منفی داشته باشد.»

پاول همچنین در ماه‌های اخیر با پرسش‌های بحث‌برانگیزی در مورد فعالیت‌های مالی چندین تن از مقامات روبرو بود؛ بازه‌ی پرسش‌انگیز مربوط می‌شد به زمانی پیش از اعلام همه‌گیری، که فدرال‌رزرو قرار بوده مجموعه‌ای از اقدامات نجات را عملیاتی کند.

ریچارد کلاریدا، نایب‌رئیس فدرال‌رزرو، روز دوشنبه اعلام کرد که چند هفته پیش از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش و پس از افشای اطلاعات بیشتر در مورد خرید و فروش صندوق‌های سهام، استعفا خواهد داد. رؤسای منطقه‌ای فدرال‌رزرو، اریک روزنگن از بوستون و رابرت کاپلان از دالاس نیز در سال ۲۰۲۱ به دنبال افشای اطلاعاتی مشابه استعفا دادند.

پاول گفت که فدرال‌رزرو به زودی قوانینی منتشر خواهد کرد که فعالیت‌های مشابه را بدون اطلاع قبلی (آن هم ۴۵ روز زودتر) ممنوع کند.

او درباره قوانین پیشین گفت: «سیستم گذشته چندین دهه برقرار بوده و نا‎کار‎آمدی‌اش تازه معلوم شده است.»

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!