جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۹۷۹۲
انتقاد نماینده چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد، در گفت‌وگو با « فراز»:

حذف بودجه سلامت مناطق محروم به نفع صدا و سیما!

حذف بودجه سلامت مناطق محروم به نفع صدا و سیما!
ردیف‌های بودجه حوزه سلامت مناطق محروم که در لایحه سال گذشته بود، امسال حذف شده است/ در مورد صدا و سیما و نهاد ریاست جمهوری شاهد بودجه انقباضی نبوده‌ایم.

از مهم‌ترین ردیف‌های  لایحه بودجه، میزان بودجه‌ای است که برای هر استان در نظر گرفته شده. در رابطه با مناطق محروم و مشکلات معتنابهی که دارند، انتظار هم مردم و هم نمایندگان این مناطق در مجلس، این بود که ردیف بودجه‌ای خاصی-آنهم پس از سال‌ها- برای رفع حتی شده حداقلی محرومیت‌های این مناطق در نظرگرفته شود؛ اما به نظر می‌رسد در بودجه ۱۴۰۱، نه فقط برای مناطق محروم، که برای بسیاری از استان‌های دیگر هم بودجه قابل انتظار پیش‌بینی نشده است. یکی از استانهایی که انتظرا بودجه ویژه در مورد آن می‌رفت، استان همواره محروم سیستان و بلوچستان است.

 

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی فراز، به انتظارات برآورده نشده بودجه استان سیستان و بلوچستان اینگونه اشاره می‌کند:

با این که بودجه ۱۴۰۱، در کل نکات مثبت فراوانی دارد و در آن برش‌های استانی و شهرستانی تعریف شده که به عدالت نزدیک‌تر است، همچنین در بحث افزایش حقوق سعی شده دهک‌های پائین جامعه بیبشتر مورد توجه قرار بگیرند و پیش‌بینی فروش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت، نسبتا واقعی‌تر از بودجه‌های قبلی است و سعی شده کسری تراز عملیاتی کمتر شود و فروش اوراق هم کاهش پیدا کرده؛ اما در مورد بودجه مناطق محروم، متاسفانه، نه تنها شاهد افرایش نبودیم، بلکه برخی از ردیف‌های مربوط به مناطق محروم، حذف شده‌اند! در مورد این حذف‌ها، من مشخصا اشاره می‌کنم به اعتبارات حوزه سواحل مکران که با این که بسیار مورد تاکید حتی رهبری بود، افزایش فقط در حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل بوده و طبیعتا با این شرایط و روش‌های قطره چکانی بودجه‌ریزی، هیچ اتفاق بایسته‌ای در آن منطقه اتفاق نخواهد افتاد. و آن «گنج پنهان» به تعبیر رهبری، کماکان، پنهان باقی خواهد ماند. در حوزه سلامت مناطق محروم نیز حتی ردیف‌هایی که در لایحه سال گذشته بود، امسال حذف شده است. در مجموع احساس من این است که علی‌رغم رویکردهای مثبت بودجه ۱۴۰۱ در برخی از حوزه‌های مناطق محروم، انتظارات ما خیلی بیشتر بود که برآورده نشد.

 

دلیل چنین برخوردی با بودجه مناطق محروم از نظر شما چیست؟

ببینید وقتی صحبت از بودجه «انقباضی» می‌شود، عملا برخی از نهادهای فرهنگی مانند صدا وسیما یا نهاد ریاست جمهوری، که وجودشان ضروری است اما نسبت به مناطق محروم اولویت ندارند، باید در درجه نخست شامل انقباض بودجه‌ای می‌شدند نه مناطق محروم که دچار کاهش ردیف‌های اعتباری شده و تحت تاثیر بودجه انقباضی قرار گرفته‌اند. ما در مورد صدا و سیما و نهاد ریاست جمهوری شاهد بودجه انقباضی نبوده‌ایم.

 

و نکته مهم بودجه از نظر شما؟

به نظر من آقای میرکاظمی، در دولتی که ساختار برنامه و بودجه‌مان مطرح شد؛ وزیر بود، در آن زمان ما یک کلمه اعتراض از وی در مورد بودجه نشنیدیم و در دولتی که او وزیر بود هیچ اقدامی صورت نداد، الان او چگونه می‌تواند در راس هرم برنامه و بودجه‌ریزی قرار گیرد؟  

 

 آیا در مورد مشکل آب استان سیستان وبلوچستان، در بودجه پیش بینی‌هایی شده؟

در حوزه آب، به واسطه نگاه ویژه آقای محرابیان-وزیر نیرو-اتفاقات خوبی در شرف وقوع است. قرارگاه اما حسن مجتبی(ع) به مسئله محرومیت‌زدایی در این مورد ورود کرده. اما در مورد نقدینگی ما هنوز مشکل داریم، یعنی اگر میزان بودجه در این زمینه بیشتر شود، حتما می‌توان در این حوزه اقدامات موثری انجام داد؛ چون در زمینه فاضلاب ما همچنان مشکل داریم. به خصوص با سیلی که در جنوب سیستان و بلوچستان رخ داد، این مشکل بیشتر خودش را نشان داد. البته وزیر نیرو با سفر این منطقه در پی تدابیری برای حل این مشکل هست.  

 

پس همچنان در این زمینه مشکل نقدینگی و بودجه باقی است؟

بله، البته که کل کشور درگیر مشکل نقدینگی است و پروژه‌های مجتمع‌های آبرسانی، به طریق اولی دچار مشکلات بودجه‌ای و نقدینگی هستند. ما در این زمین چانه‌زنی خواهیم کرد و انتظار داریم که دوستان در کمیسیون تلفیق هم در در حوزه اعتبارات توسعه سواحل مکران و اعتبارات آب  و ... به صورت ویژه به اعتبارات مناطق محروم توجه کنند.

علت در اولویت نبودن مناطق محروم در بودجه بندی با توجه به اشاراتی که کردید، چیست؟

به نظر من در دلیل این عدم توجه‌ها، این است که عمل ما پیرو امامی نیستیم که گفته بود «عدل یعنی گذاشتن هرچیزی در جای خودش».  

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!