جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۴۹۷۵۳

هزینه ۱۲۰میلیارد دلاری بلایای طبیعی برای صنعت بیمه

هزینه ۱۲۰میلیارد دلاری بلایای طبیعی برای صنعت بیمه
بزرگترین شرکت‌بیمه‌گر جهان می‌گوید بلایای طبیعی در سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار خسارت روی دست این صنعت گذاشته است.

به گزارش رویترز «مونیخ‌ری» روز دوشنبه اعلام کرد که سال ۲۰۲۱ که با طوفان‌های ویرانگر و سرمای شدید در ایالات متحده همراه بود، دومین سال پرهزینه در تاریخ برای شرکت‌های بیمه جهان بو. این شرکت هشدار داد که توفان‌ها و تغییرات آب و هوایی شدید می‌تواند سال جاری میلادی را هم به سالی پرهزینه برای شرکت‌های بیمه تبدیل کند.

 

خسارات بیمه شده ناشی از بلایای طبیعی در سال گذشته بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است که پس از خسارت ۱۴۶ میلیارد دلاری در سال توفان زده ۲۰۱۷ در رتبه دوم قرار دارد. آمار سالانه «مونیخ‌ری»، بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌گر جهان، بالاتر از برآورد ۱۰۵ میلیارد دلاری است که پیش از این برای مجموع خسارت‌های سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده بود. «مونیخ‌ری» می‌گوید ایالات متحده - که در ماه دسامبر توسط ده‌ها گردباد و توفان آیدا و یخ زدگی در تگزاس در اوایل سال در نوردیده شد - بخش بزرگی از این خسارت را به خود اختصاص داده است.

 

تورستن جوورک، یکی از اعضای هیئت مدیره «مونیخ‌ری» در همین پیوند گفت: «تصاویر بلایای طبیعی در سال ۲۰۲۱ آزاردهنده است. تحقیقات آب و هوا به طور فزاینده‌ای تایید می‌کند که احتمال بروز تغییرات آب و هوای بد در سال ۲۰۲۲ هم، محتمل‌تر از قبل شده است.»

 

در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۰ هزار نفر در اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست دادند. این درحالی است که ۱۶۰ میلیارد دلار از مجموع زیان‌های وارده، تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند که از این نظر در رتبه چهارم تاریخ قرار می‌گیرد.

 

در سال ۲۰۲۱، توفان آیدا و زیان‌های ناشی از آن از نیواورلئان تا نیویورک، منجر به خسارت ۳۶ میلیارد دلاری صنعت بیمه شد. توفان زمستانی که عمدتاً تگزاس را درنوردید، حدود ۱۵ میلیارد دلار خسارت به بار آورد. سیل در آلمان نیز میلیاردها هزینه داشت.

 

«ارنست راخ» زمین‌شناش و کارشناس تغییرات اقلیمی در همین پیوند می‌گوید: «آمار فاجعه‌بار ۲۰۲۱ از این نظرقابل توجه است که برخی از رویدادهای آب و هوایی این سال از نوعی هستند که احتمالاً در نتیجه تغییرات آب و هوایی، در آینده تکرار یا شدیدتر می‌شوند.» بسیاری دیگری از دانشمندان نیز تایید می‌کنند که رویدادهای سال ۲۰۲۱ به خاطر تغییرات آب و هوایی تشدید شده است و احتمال تکرارا یا تشدید آن در آینده - به موازات گرم‌شدن جو زمین- وجود دارد.

 

پرهزینه ترین سال ثبت شده از نظر بالایای طبیعی برای صنعت بیمه، سال ۲۰۱۷ بود که با توفان‌های هاروی، ایرما و ماریا شناخته می‌شود. دیگر سال‌ پرهزینه این صنعت، سال ۲۰۱۱ بود، زمانی که زمین‌لرزه‌های بزرگ ژاپن و نیوزلند را لرزاند، و سال ۲۰۰۵، زمانی که توفان کاترینا نیواورلئان را ویران کرد.

 

بیمه‌گران در برخی موارد نرخ‌های دریافتی خود را در نتیجه افزایش احتمال وقوع بلایا افزایش داده‌اند و در برخی مکان‌ها ارائه پوشش را متوقف کرده‌اند. همانطور که بیمه‌گران در مورد تغییرات آب و هوایی و هزینه‌های مرتبط با آن هشدار می‌دهند، خودشان تحت فشار فعالان محیط‌زیست قرار دارند تا بیمه صنایع آلاینده محیط‌زیست را متوقف شود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!